Inlägg från: kaffe |Visa alla inlägg
  • kaffe

    Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?

    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 19:49:29 följande:


    Tror det är ungefär hälften av den tiden eller något. HAr inte det i huvudet just nu.

    Jag har 16 mentorselever. 2 samtal med alla varje läsår á 30-60 minuter. 3-4 stycken har jag 40-50 minuters möte med var tredje vecka.
    Jag är ledsen, men hur mycket jag än räknar plus och minus har jag svårt att sej att man måste ta lektionstid från barnen för att kunna genomföra utvecklingssmtalen. 
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:23:18 följande:
    Det går ju inte att kompa ut något om hålet är mitt på dagen..
    Varför skulle inte det gå?  Förresten har ni väl arbetsplatsförlägd tid dagtid i alla fall så att kompa ut blir väl i så fall inte aktuellt mer än vid något enstaka tillfälle. 
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:24:12 följande:
    Så du tycker att jag ska sitta på kvällarna i flera veckors tid istället?
    Nej, det har jag inte sagt.  Jag tycker däremot inte att man får  stjäla lektionstid av barnen för utvecklingssamtal. Med tanke på att ni har lika mycket arbetsförlagd tid som undervisningstid så borde den ekvationen inte vara omöjlig.

    Sen var det 16 elever du hade med 30-60 minuters samtal 2 ggr per år + 3-4 stycken som du hade samtal med var 3:e vecka.  Hur du kan få ihop flera veckors hela kvällar av det är en gåta för mej. 
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:35:58 följande:
    Låt säga att utvecklingsstörning är totalt 14 timmar, det blir 7 kvällar om jag jobbar till 18. Sen + 4 timmar var tredje vecka är 2 kvällar till var tredje vecka...
    7 kvällar är inte flera veckor. Dessutom är det en gång per termin. väljer du att i stället jobba till 19 eller 20 så blir det ännu mindre antal kvällar.  Att jobba 2 kvällar till 18 var tredje vecka är inte heller speciellt mycket.  Inte på en heltidstjänst.  

    Men, men jag struntar egentligen i när ni lärare lägger era utvecklingssamtal så länge dom inte krockar med barnens lektioner.  
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:53:24 följande:
    Då får du ta det med rektorn om det händer dig. Det är vår rektor som gått ut med den här infon..

    Jag har också barn jag vill hem till. Hade jag velat jobba till 18-19 flera dagar/månad så hade jag valt ett annat yrke.
    Vet du vad, jag har också barn jag vill hem till. Det har nog dom flesta. Och dom som inte har barn vill nog hem på kvällen dom också. Det där barnköret är en väldigt dålig ursäkt. 

    Som sagt, jag bryr mej inte om när utveklingssamtalen ligger. Lägg dom 5 på morgonen då om det är så viktigt med kvällarna, om det är det enda alternativet för att inte kollidera med lektionerna.  
  • kaffe
    MadHatter skrev 2013-09-03 20:53:41 följande:


    När skolorna gör som i ts och stänger skolan tidigare är de ju tvungna att kompensera de lektionerna på annan tid under året. Det är ju lagstadgat hur många lektioner en elev ska ha.

    Om det handlar om att en enskild elev går ifrån en enstaka lektion går det säkert motivera på något sätt inom läroplan och kursplaner.

    Däremot borde det ju kunna störa andra elever och övriga lektioner om elever går ifrån lektioner hela tiden under några veckors tid. Tänker att det kanske blir rörigt?
    Jag tycker inte alls det är acceptabelt att göra som på ts barns skola.  Ta igen det kan förmodligen inte eleverna göra på annat sätt än extra sjävstudier.  
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-03 20:56:21 följande:
    Finns annat som elever går ifrån för, elevråd, besök hos skolsyster, kurator etc.
    Så därför är det ok att lärarna stjäl lektionstid också, är det det du försöker säga?
  • kaffe
    MadHatter skrev 2013-09-03 21:14:29 följande:


    De lär ju lägga in det när de lägger schemat från början. Dvs de tar hänsyn till att eleverna slutar tidigare två veckor om året när de lägger schemat så att eleverna får rätt antal lektioner.
    Kanske det. 
  • kaffe
    Morrran skrev 2013-09-04 20:09:33 följande:

    Men jag tror att du har missförstått vad ett utvecklingssamtal är till för. Elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling är en stor del av läroplanen - att fostra eleverna till empatiska och demokratiska människor som har koll på sin personliga utveckling, är någonting man arbetar med ständigt, och ska arbeta med, i alla ämnen, på lektionstid. Så eleverna förlorar ingen lektionstid när de har undervisning - det är också undervisning! Bara en annan typ - men lika viktig.
    Jag vet mycket väl varför man har utvecklingssamtal, och jo jag tycker det är viktigt att ha samtalen så där är vi överens. 

    Däremot håller jag inte alls med när du påstår att eleverna inte missar undervisning om dom "tvingas" gå ifrån en annan lektion för att ha sitt utvecklingssamtal.  Det enda det signalerar till barnen är att det är ok att gå ifrån lektionerna, att det inte spelar någon roll om man missar lite. 
  • kaffe
    älskarlivet81 skrev 2013-09-05 16:40:54 följande:
    Utvecklingssamtal är ju en del av undervisningne också!

    Då är du emot hälsosamtal hos skolsyster, samtal med kurator, friluftsdagar och andra sådana saker också?
    Ok, visa mej var det står att utvecklingssamtal är att likställa med undervisning.

    Skillnaden mellan skolsystern och kuratorn jämfört med en lärare är att läraren har x antal undervisningsfria timmar i veckan + förtroendetid till sitt förfogande. Det har inte skolsytern eller kuratorn. 
Svar på tråden Är det ok att lägga utvecklingssamtal på lektionstid?