• Anonym (Möjligt ?)

Byta skola utan underskrift ?

Är det möjligt att byta skola utan båda föräldrarnas underskrift vid gemensam vårdnad ? Min man vill gärna byta skola åt sin dotter pga bristande rutiner, upprepade gånger, från skolans sida. Det känns inte längre säkert att ha henne där. Hur går man tillväga i så fall ?

• Svar på tråden Byta skola utan underskrift ?
  • Anonym (Möjligt ?)

Tack för alla svar !! Efter många om och men så kanske allt löser sig till slut, det har framkommit en massa saker och flickan vill absolut INTE åka till sin mamma säger hon. Jag hoppas verkligen att vi med detta kan byta skola utan mammans medgivande, flickan ska inte behöva gå kvar där när hon mår dåligt.

• mpermper
    Anonym (Möjligt ?) skrev 2013-09-08 22:44:58 följande:
    Tack för alla svar !! Efter många om och men så kanske allt löser sig till slut, det har framkommit en massa saker och flickan vill absolut INTE åka till sin mamma säger hon. Jag hoppas verkligen att vi med detta kan byta skola utan mammans medgivande, flickan ska inte behöva gå kvar där när hon mår dåligt.
    Ni kommer inte att kunna byta skola utan mammans medgivande! Jag är nära en person som i detta nu är i tvist med andra föräldern. Det är på tingsrättsnivå. Ena föräldern vill att barnet ska byta skola - barnet säger sig också vilja det och vill inte träffa den andra föräldern...det hjälps inte sålänge den andra föräldern inte går med på det. Föräldern som vill byta skola har yrkat på enskild vårdnad för att kunna lösa detta - sker via domstol.
  • Anonym (Möjligt ?)
    mpermper skrev 2013-09-08 23:03:45 följande:
    Ni kommer inte att kunna byta skola utan mammans medgivande! Jag är nära en person som i detta nu är i tvist med andra föräldern. Det är på tingsrättsnivå. Ena föräldern vill att barnet ska byta skola - barnet säger sig också vilja det och vill inte träffa den andra föräldern...det hjälps inte sålänge den andra föräldern inte går med på det. Föräldern som vill byta skola har yrkat på enskild vårdnad för att kunna lösa detta - sker via domstol.
    Vi kommer att lösa det hela, det handlar om misshandel och risk för skada sig själv och barnet så NEJ, hon ska inte gå i den skolan så nära sin mamma. 
  • Anonym (Möjligt ?)

Hur går man tillväga för att få enskild vårdnad ? Familjerätten sade åt oss att skaffa ett ombud, väljer man det själv ?

• Anonym (jobbar)
    Anonym (Möjligt ?) skrev 2013-09-09 14:44:29 följande:
    Hur går man tillväga för att få enskild vårdnad ? Familjerätten sade åt oss att skaffa ett ombud, väljer man det själv ?
    Ja, ni kan välja själva. Mitt råd är att ni kollar upp vilka som är experter på just denna typ av tvister, de har fler knep att ta till om så behövs.
    Kolla också om en del av kostnaden täcks av er försäkring.

Ni kan också tinga soc och fråga hur ni ska gå till väga, men räkna inte med att de sen står bakom er även om de gett er vissa råd, be att få alla råd skriftligt.
    Även i pappatrådarna kan man få goda råd, men då måste man vara man Så din man får göra en användare här      
  • Anonym (Möjligt ?)
    Anonym (jobbar) skrev 2013-09-09 15:03:50 följande:
    Ja, ni kan välja själva. Mitt råd är att ni kollar upp vilka som är experter på just denna typ av tvister, de har fler knep att ta till om så behövs.
    Kolla också om en del av kostnaden täcks av er försäkring.

Ni kan också tinga soc och fråga hur ni ska gå till väga, men räkna inte med att de sen står bakom er även om de gett er vissa råd, be att få alla råd skriftligt.
    Även i pappatrådarna kan man få goda råd, men då måste man vara man Så din man får göra en användare här      
    Ombud är det samma sak som advokat i det här fallet ? 
  • Anonym (jobbar)
    Anonym (Möjligt ?) skrev 2013-09-09 16:29:28 följande:
    Ombud är det samma sak som advokat i det här fallet ? 
    Ja.
  • Anonym (Möjligt ?)
    Anonym (jobbar) skrev 2013-09-09 16:34:14 följande:
    Ja.
    Då fortsätter jag med frågor Måste advokaten vara verksam i ens hemkommun ? Och hur snabbt kan man få ett interimistiskt beslut ? 
  • Anonym (insatt)
    Anonym (Möjligt ?) skrev 2013-09-09 17:03:34 följande:
    Då fortsätter jag med frågor Måste advokaten vara verksam i ens hemkommun ? Och hur snabbt kan man få ett interimistiskt beslut ? 
    Nej, ombud (som inte måste vara advokater även om det är seriösast så (=medlem i advokatsamfundet)) har ingen koppling till särskild kommun. De arbetar rikstäckande (även om man får tänka på reskostnader, traktamenten o så ....)
  • Anonym (Möjligt ?)
    Anonym (insatt) skrev 2013-09-09 17:30:59 följande:
    Nej, ombud (som inte måste vara advokater även om det är seriösast så (=medlem i advokatsamfundet)) har ingen koppling till särskild kommun. De arbetar rikstäckande (även om man får tänka på reskostnader, traktamenten o så ....)
    Tack för svar !

Hur lång tid brukar det ta innan ett beslut om enskild vårdnad eller inte är taget ? Hur lång tid kan det ta för ett interimistiskt beslut ? Börjar känna panik över det hela nämligen.
Svar på tråden Byta skola utan underskrift ?