• Anonym (Möjligt ?)

Byta skola utan underskrift ?

Är det möjligt att byta skola utan båda föräldrarnas underskrift vid gemensam vårdnad ? Min man vill gärna byta skola åt sin dotter pga bristande rutiner, upprepade gånger, från skolans sida. Det känns inte längre säkert att ha henne där. Hur går man tillväga i så fall ?

• Svar på tråden Byta skola utan underskrift ?
  • Anonym (Möjligt ?)
    h8him skrev 2013-08-29 19:19:44 följande:
    Det måste finnas mer bakom än att hon från det blå gömmer sig med barnet och att pappan tvingas tillkalla polis. Du skriver också att hon struntar i hur barnet har det i skolan och bara bryr sig om sin egen bekvämlighet. Då kan hon väl ändå inte vara en så bra vårdnadshavare? Är det verkligen sant det du skriver så borde pappan stå upp för barnet.
    Hon tycker att det är bra i skolan säger hon men vi ser en helt annat verklighet. Vet inte riktigt vad som kan ligga bakom det hela, hon har aldrig gjort så förut. Lite egen har hon dock alltid varit och hon var lite ovillig till att låta dottern vara här varannan vecka men det har aldrig varit som nu. Flickan är, och har alltid varit, väldigt spänd och tillbakadragen men lever upp och lossnar lite i slutet av pappaveckan. Hon säger att hon vill stanna här när hon ska till sin mamma men hon kanske säger samma sak till sin mamma när hon ska hit också, barn är ju rätt lojala och säger det föräldrar vill höra. Någon form av utredning måste till verkar det som iaf men skolproblemet återstår, vill verkligen inte ha henne där, det är flera som bytt skola pga bristande rutiner.
  • Anonym (Möjligt ?)
    h8him skrev 2013-08-29 19:19:44 följande:
    Det måste finnas mer bakom än att hon från det blå gömmer sig med barnet och att pappan tvingas tillkalla polis. Du skriver också att hon struntar i hur barnet har det i skolan och bara bryr sig om sin egen bekvämlighet. Då kan hon väl ändå inte vara en så bra vårdnadshavare? Är det verkligen sant det du skriver så borde pappan stå upp för barnet.
    Hon tycker att det är bra i skolan säger hon men vi ser en helt annat verklighet. Vet inte riktigt vad som kan ligga bakom det hela, hon har aldrig gjort så förut. Lite egen har hon dock alltid varit och hon var lite ovillig till att låta dottern vara här varannan vecka men det har aldrig varit som nu. Flickan är, och har alltid varit, väldigt spänd och tillbakadragen men lever upp och lossnar lite i slutet av pappaveckan. Hon säger att hon vill stanna här när hon ska till sin mamma men hon kanske säger samma sak till sin mamma när hon ska hit också, barn är ju rätt lojala och säger det föräldrar vill höra. Någon form av utredning måste till verkar det som iaf men skolproblemet återstår, vill verkligen inte ha henne där, det är flera som bytt skola pga bristande rutiner.
  • h8him
    Anonym (Möjligt ?) skrev 2013-08-29 20:00:54 följande:
    Får man fråga vad det är för rutiner som är så dåliga/skadliga att föräldrar byter skola till sina barn?
  • Anonym (Möjligt ?)
    h8him skrev 2013-08-29 20:29:00 följande:
    Får man fråga vad det är för rutiner som är så dåliga/skadliga att föräldrar byter skola till sina barn?
    Barnen kan gå hem från skolan utan att säga till personalen, personalen saknar dom inte och ringer således inte föräldrarna, det finns inga listor där barnen prickas av, ingen vet vilka som är där eller inte. I vårat fall så har barnet varit borta från skolan i flera dagar utan sjukanmälan, ingen har ringt och frågat efter henne, det har hänt mer än en gång. Dom mindre barnen på dagis leker utanför staket efter vägen osv. Anmälan är gjord av oss och även andra föräldrar men inget händer. Det känns inte bra och tryggt 
  • h8him
    Anonym (Möjligt ?) skrev 2013-08-29 20:57:34 följande:
    Barnen kan gå hem från skolan utan att säga till personalen, personalen saknar dom inte och ringer således inte föräldrarna, det finns inga listor där barnen prickas av, ingen vet vilka som är där eller inte. I vårat fall så har barnet varit borta från skolan i flera dagar utan sjukanmälan, ingen har ringt och frågat efter henne, det har hänt mer än en gång. Dom mindre barnen på dagis leker utanför staket efter vägen osv. Anmälan är gjord av oss och även andra föräldrar men inget händer. Det känns inte bra och tryggt 
    Det låter hemskt. Vem har ni anmält till? Och vad säger rektorn när ni/pappan diskuterar problemet?
  • Anonym (Möjligt ?)
    h8him skrev 2013-08-29 21:00:39 följande:
    Det låter hemskt. Vem har ni anmält till? Och vad säger rektorn när ni/pappan diskuterar problemet?
    Det är anmält till Skolinspektionen. Vi ifrågasatte varför ingen hört av sig när hon inte kom till skolan, rektorn sade då att när det är mammavecka så ringer dom till mamman. Nu hade dom ju inte ens gjort det och skulle dom gjort det och inte fått svar så ska dom väl för tusan ringa pappan eller någon annan som står som kontaktperson. Efter många om och men så sade rektorn att dom brustit i sina rutiner kort och gott.
  • Anonym (jobbar)
    Anonym (Möjligt ?) skrev 2013-08-29 21:28:02 följande:
    Det är anmält till Skolinspektionen. Vi ifrågasatte varför ingen hört av sig när hon inte kom till skolan, rektorn sade då att när det är mammavecka så ringer dom till mamman. Nu hade dom ju inte ens gjort det och skulle dom gjort det och inte fått svar så ska dom väl för tusan ringa pappan eller någon annan som står som kontaktperson. Efter många om och men så sade rektorn att dom brustit i sina rutiner kort och gott.

Jag jobbar på en skola och iaf vi måste enligt lag ha ett system som föräldrarna kan logga in på och se vad barnet har för lektioner etc samt att ett sms eller mail utgår efter senast 30 min om barnet inte är på plats. Dock finns svårigheten att vissa lärare inte rapporterar. 

Det är asenkelt att rapportera, iaf i vårt system, alla våra lärare har egen bärbar dator eller i pad och kan logga in när som efter lektionens början och rapportera närvaron. Men som sagt en del gör inte det utan väntar tills dagens slut.

Hur som helst är det antagligen tjänstefel av lärarna att inte reagera.      
  • Anonym (?)
    Anonym (Möjligt ?) skrev 2013-08-29 21:28:02 följande:
    Det kan ju också vara så att mamman i det här fallet faktiskt har blivit kontaktad men inte gjort något åt det och inte vill kännas vid det?
    Mina barns skola hade systemet att varje ogiltig frånvaro rapporterades i ett system där föräldrarna hade sina kontaktuppgifter, jag fick sms på en gång om det var ogiltig frånvaro, glömt att sjukanmäla etc. (Till och med när det bara handlade om glömt material Flört ) 

Antingen har mamman inte angivit sina kontaktuppgifter korrekt eller något annat för det låter märkligt att en skola idag när alla skolor är extremt granskade skulle kunna missköta sig så grovt?

Dessutom handlar det nog inte enbart om att bara "byta skola" du lägger till fler och fler saker som är betydligt allvarligare än det som sker på skolan. Det största orosmolnet är väl varför barnet skolkar, varför var polisen tvungen att bryta sig in och vad är det egentligen som pågår där? Det måste ju utredas.

Svaret på om barnet får byta skola utan båda föräldrarnas underskrifter är nej, så där måste föräldrarna vara överens. 
  • ereois

Utan att ha satt mig in i tråden, dvs bara läst ts, så finns det vägar att gå om man vill byta skola utan den andra vårdnadshavarens medgivande.
    Jag arbetar som skolassistent och råkade hamna mitt i ett fall med oense vårdnadshavare för ett tag sedan, vände mig till Skolverket för att få vägledning till min rektor och fick ungefär nedanstående till svar.

Den normala rutinen är att man inte godkänner överflytt av barn utan godkännande från bägge vårdnadshavarna. Men, när vårdnadshavarna är oense om var ett barn ska gå i skolan, så kan hemkommunen ta ett beslut om flytt mot den ena vårdnadshavarens vilja, men endast om man kan motivera att flytten sker utifrån barnets bästa. Dock krävs att starka skäl ligger till grund för beslutet för att det ska gillas av t ex Skolinspektionen (om det skulle bli anmält).

Man kan läsa mer i Skolverkets juridiska vägledning;
    www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och%20fr%C3%A5n%20v%C3%A5rdnashavare%20och%20f%C3%B6r%C3%A4ldrar%20120304.pdf

• h8him
    ereois skrev 2013-09-01 23:27:50 följande:
    Utan att ha satt mig in i tråden, dvs bara läst ts, så finns det vägar att gå om man vill byta skola utan den andra vårdnadshavarens medgivande.
    Jag arbetar som skolassistent och råkade hamna mitt i ett fall med oense vårdnadshavare för ett tag sedan, vände mig till Skolverket för att få vägledning till min rektor och fick ungefär nedanstående till svar.

Den normala rutinen är att man inte godkänner överflytt av barn utan godkännande från bägge vårdnadshavarna. Men, när vårdnadshavarna är oense om var ett barn ska gå i skolan, så kan hemkommunen ta ett beslut om flytt mot den ena vårdnadshavarens vilja, men endast om man kan motivera att flytten sker utifrån barnets bästa. Dock krävs att starka skäl ligger till grund för beslutet för att det ska gillas av t ex Skolinspektionen (om det skulle bli anmält).

Man kan läsa mer i Skolverkets juridiska vägledning;
    www.skolverket.se/polopoly_fs/1.151683!/Menu/article/attachment/Information%20till%20och %20fr%C3%A5n%20v%C3%A5rdnashavare%20och%20f%C3%B6r %C3%A4ldrar%20120304.pdf
    Visst. Men stämmer sen mamman pappan, för att försöka få ensam vårdnad pga samarbetsproblem, och det framkommer att han bytt skola för barnet, mot mammans vilja, så kan han sitta rätt risigt till. Jag skulle inte rekommendera pappan att göra det utan hellre försöka få till en överenskommelse med hjälp av familjerätten.
Svar på tråden Byta skola utan underskrift ?