• Padda01

Byta till framåtvänd bilbarnstol till 3-åring?

Har en pojke som fyller tre i september. Han är 105 cm lång och väger ca 18 kg. Han är därför ganska lång om man jämför med jämnåriga.

Min sambo tycker att det är dags att byta till en framåtvänd stol då han börjar vara alldeles för lång för den har har nu. Jag är mer osäker och vill försöka ha bakåtvänd så länge som möjligt, samtidigt vill jag ju inte att han ska sitta oskönt, vilket han ser ut att göra.

Så hur har ni föräldrar till långa barn gjort??

Tacksam för synpunkter!      

• Svar på tråden Byta till framåtvänd bilbarnstol till 3-åring?
  • Lena

Ha annars bebisen bakom föraren i bak. Det funkade bra för oss. Vid nio månader värva lillan den stolen och den stora fick en bältesstol

• mammalovis

Jag var på information med NTF om just barn i bil. De förespråkade att sätta äldre barnet fram, under förutsättningen att airbagen är urkopplad såklart, eftersom det finns bättre benutrymme där om barnet klagar. Innan barnet klagar finns det ingen anledning att byta plats egentligen. Sedan bör de sitta tills de är 4-5 år. En treårings huvud väger ungefär 3 kilo ...

• veh

Mitt barn är snart fyra år, 104 cm lång och 16 kg tung. Tror barnet har ganska långa ben... Det har hittills inte varit några problem med plats varken i Maxi-Cosi Mobi eller Besafe Izi kid X3. I den senare, som stått i baksätet på en BMW har det varit trångt för benen, men det blev mycket bättre plats när vi bytte till en Britax Twoway där. Rekommenderar den stolen, för att kunna förlänga bakåtvänt åkande. Finns att köpa på flera internetsajter för strax under 1500 kr. Hoppas att föräldrar tycker att deras barns säkerhet är värda det

• milkapilka

Klart din treåring kan åka framåtvänt. Det gör alla treåringar som jag känner. Jag kommer från tyskland och vi har en balkstol kiddy adventure till våran treåring. funkar galant och han är fri att plocka upp leksaker och ser jättebra ut genom fönstret. ta en tiltt på sådana balkstolar......kindersitz mit fangenhöhe heter de på tyska.

• milkapilka

skrev fel namnk tänkte på ryggstolen vi har när vi vandrar i fjällen. Stolen heter Kiddy mit fangkörper på tyska. sorry att jag skrev fel i tidigare inlägg. Stolen fungerar helt suveränt.....och sonen är helnöjd. Fördelen är att den sen är bältesstol. Väldigt bra är att kroppen ges utrymme att fjädra med vid krock i dagens stumma bilar.

• Dr Mupp
    milkapilka skrev 2013-12-19 00:58:06 följande:
    Klart din treåring kan åka framåtvänt. Det gör alla treåringar som jag känner. Jag kommer från tyskland och vi har en balkstol kiddy adventure till våran treåring. funkar galant och han är fri att plocka upp leksaker och ser jättebra ut genom fönstret. ta en tiltt på sådana balkstolar......kindersitz mit fangenhöhe heter de på tyska.
    Du vet att balkstolar är livsfarliga va? 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Kinya

Min dotter är 108,5 cm lång och väger 20 kg och hon sitter fortfarande bakåtvänd i en Britax (Multi-tech??). Inga problem alls. Vi kommer inte vända henne förrän hon vuxit ur sin bakåtvända stol. Hon åker mycket säkrare bakåtvänd!! Hellre trångt och säkert än bakvämt och farligt.

• Joico
    milkapilka skrev 2013-12-19 00:58:06 följande:
    Alltså det där resonemanget är så fruktansvärt löjligt. Sålänge man varken krockar eller måste göra en hård inbromsning så kan ungen likväl sitta helt lös i bilen. Vilken stol som helst fungerar bra SÅLÄNGE INGET HÄNDER! Det är när olyckan är framme som det är av största vikt att alla sitter fastspända som de ska. Och forskning visar TYDLIGT att bakåtvänt ÄR säkrast. Väljer man att tro nåt annat så har man ingen annan än sig själv att skylla. Många andra länder har fortfarande små barn framåtvända men Sverige är trots allt värdsledande i frågan... och krockfilmer visar ju tydligt vad som är smart och inte smart.

Bakåtvänt är rättvänt.
  • Dr Mupp
    Kinya skrev 2013-12-19 10:18:46 följande:
    Min dotter är 108,5 cm lång och väger 20 kg och hon sitter fortfarande bakåtvänd i en Britax (Multi-tech??). Inga problem alls. Vi kommer inte vända henne förrän hon vuxit ur sin bakåtvända stol. Hon åker mycket säkrare bakåtvänd!! Hellre trångt och säkert än bakvämt och farligt.
    Vet att det är OT, men oj vad tung hon är. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • älskarlivet81

Min dotter är 102 cm och sitter utan problem bakåtvänt!

straw2008 skrev 2013-08-26 19:51:27 följande:
    Vi har långa barn o har vänt båda vid 3 år. barnen har vid vändandet varit ca 104 cm.

• Sisisisi
    Dr Mupp skrev 2013-12-29 09:52:53 följande:
    Vet att det är OT, men oj vad tung hon är. 

Är väl inte särskilt tungt för den längden. Låter helt normalt.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Dr Mupp
    Sisisisi skrev 2013-12-29 10:15:39 följande:

Är väl inte särskilt tungt för den längden. Låter helt normalt.
    Min 7-åring väger 22 kg och är 123 cm så för mig låter det tungt med ett 108 cm barn som väger 20. 
  • minaninaelina

asså... dr. mupp.. du är verkligen en mupp, allvarligt hur orkar du kommentera ett litet barns vikt och längd. blir så trött på såna kommentarer som inte har nån substans eller relevans i sammanhanget. håll dej till ett annat forum. snälla..
    Med vänlig hälsning/ en mamma till en fullt normal 3 åring på 18kg och 98cm

• Tjollahej

Min son är omkring 108-109 cm (väger omkring 19-20 kg) och sitter fortfarande bakåtvänd i bilstolen. Hans ben är lite böjda när han sitter i stolen, men liksom inte ihoptryckta. Han klagar inte, så då är det väl bra(!?). Vi gör dock en del stopp på vägen, om vi ska åka längre sträckor. Samt att jag aldrig har någon i passagerarsätet fram i bilen. Således kan det sätet vara rejält framskjutet, samt att stolsryggen kan vara helt upprätt. Det kan ju bidra till det goda utrymmet i baksätet. ;)

För övrigt vill jag bara tillägga att 108 cm och 20 kg, inte är något konstigt på något sätt! Bara dumt, rentav idiotiskt, att kommentera någons (framförallt ett barns) vikt, i en tråd där det dessutom är helt irrelevant för frågan.

Svar på tråden Byta till framåtvänd bilbarnstol till 3-åring?