• Padda01

Byta till framåtvänd bilbarnstol till 3-åring?

Har en pojke som fyller tre i september. Han är 105 cm lång och väger ca 18 kg. Han är därför ganska lång om man jämför med jämnåriga.

Min sambo tycker att det är dags att byta till en framåtvänd stol då han börjar vara alldeles för lång för den har har nu. Jag är mer osäker och vill försöka ha bakåtvänd så länge som möjligt, samtidigt vill jag ju inte att han ska sitta oskönt, vilket han ser ut att göra.

Så hur har ni föräldrar till långa barn gjort??

Tacksam för synpunkter!      

• Svar på tråden Byta till framåtvänd bilbarnstol till 3-åring?
  • Padda01

Tack så mycket för alla svar, guld värt!!!
     Har nog bestämt mig nu för att hellre investera i en bakåtvänd i annan storlek. Säkerheten går självklart först. Trodde inte att det fanns någon som skulle passa men det låter ju som det finns i flera storlekar. 

Den där Britax two-way kan man alltså använda som en framåtvänd stol när den tiden är inne eller måste jag köpa ännu en ny?

hannis skrev 2013-08-26 18:15:23 följande:
    Min 3,5-åring skall få en ny stol snart och självklart får han en ny bakåtvänd stol. Han sitter nu i en britax hi-way och vi kommer byta till en two-way i stället eftersom han blivit för lång för hi-way. Dessutom skall hans yngre bror (6 månader) ta över hans hi-way.

Jag kommer ha mina barn bakåtvända till de är minst 5 år!

www.tryggabarn.nu/0-ar/resa-med-barn/barn-i-b.../

• Sisisisi
    Padda01 skrev 2013-08-26 19:23:13 följande:
    Tack så mycket för alla svar, guld värt!!!

Har nog bestämt mig nu för att hellre investera i en bakåtvänd i annan storlek. Säkerheten går självklart först. Trodde inte att det fanns någon som skulle passa men det låter ju som det finns i flera storlekar. 

Den där Britax two-way kan man alltså använda som en framåtvänd stol när den tiden är inne eller måste jag köpa ännu en ny?

Twoway använder du bakåt tills den är urvuxen och då går det inte att använda den framåt. Vänder du innan den är urvuxen så är den inte optimal. En bältesstol är säkrare och funkar ju mycket längre tid.

Vändbara stolar en kompromiss, de är bra bakåt men dåliga framåt.
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Padda01
    Sisisisi skrev 2013-08-26 19:27:09 följande:

Twoway använder du bakåt tills den är urvuxen och då går det inte att använda den framåt. Vänder du innan den är urvuxen så är den inte optimal. En bältesstol är säkrare och funkar ju mycket längre tid.
    Vändbara stolar en kompromiss, de är bra bakåt men dåliga framåt.

Tack för svar! Då får man helt enkelt köpa en bältesstol sedan när det tiden är inne!

Men nu ännu en fråga hur fanken man ska lösa detta. Vi snart tillökning med en bäbis. Detta gör att vi kommer måsta ha ett babyskydd också. Tanken är då att ha bäbisen fram och 3åringen bak.

Problemet är ju att det blir så trångt för hans ben också, som det är nu har vi stolen fram så långt fram det går. om ett babyskydd ska få plats där framme vette kattsingen. Att ha bakom föraren går inte heller då min man är så lång och inte ryms i huvudtaget.

Hur gör man?? Vi har en nyare audi a4.   
  • straw2008

Vi har långa barn o har vänt båda vid 3 år. barnen har vid vändandet varit ca 104 cm.

I kinamockaskogen.....
  • Sisisisi
    Padda01 skrev 2013-08-26 19:47:12 följande:
    Tack för svar! Då får man helt enkelt köpa en bältesstol sedan när det tiden är inne!

Men nu ännu en fråga hur fanken man ska lösa detta. Vi snart tillökning med en bäbis. Detta gör att vi kommer måsta ha ett babyskydd också. Tanken är då att ha bäbisen fram och 3åringen bak.

Problemet är ju att det blir så trångt för hans ben också, som det är nu har vi stolen fram så långt fram det går. om ett babyskydd ska få plats där framme vette kattsingen. Att ha bakom föraren går inte heller då min man är så lång och inte ryms i huvudtaget.

Hur gör man?? Vi har en nyare audi a4.   

Jag skulle köpa en större bil :) Men annars ha den ena stolen i mitten, då får man mer benutrymme men sitter ändå bra i fram. Ta av skor och åk med mjuka byxor så brukar det gå bra att åka med böjda ben. Och säg aldrig något till barnet om att den skulle sitta trångt :)
    Keep your child rear facing for as long as possible!

• Kodia

Om du har babyn fram kan du ha passagerarsätets ryggstöd rakt upp (så att det hade varit väldigt obekvämt att sitta i det som vuxen) och då kan du ha storebror i Twoway bakom, eftersom den då går att ha längre från baksätet. (Hoppas du förstår vad jag menar! )

Mina barn satt bekvämt i TW tills de var 117 cm långa. Nackdelen med den är att en del barn tycker att den är hårt i sitsen, men då kan ni lägga tex en bit sittunderlägg under rumpan, under klädseln. De äldre barnen är ju lite benigare än de mindre, och har inte blöja...

• gudrun568

3 år o 104 cm då får de ju plats i vilken bakåtvänd stol som helst ;) min stora satt bakåt till hen var 128 cm i en britax two way

• Charlotte 501

Huvudet är så pass tungt för kroppen vid 3 årsålder att barnet troligtvis bryter nacken vid våldsam krock. But hey, it's your kid! (Frub)

• Padda01
    Charlotte 501 skrev 2013-10-21 23:41:29 följande:
    Huvudet är så pass tungt för kroppen vid 3 årsålder att barnet troligtvis bryter nacken vid våldsam krock. But hey, it's your kid! (Frub)

Du kan ju läsa vad jag kommit fram till innan du skriver sådana där otäcka saker. Jag ska INTE byta. Har dessutom varit tydlig med att säkerheten går först. Att rådfråga innebär väl inte att man inte bryr sig om sitt barn. Tvärt om. 

• Padda01

Ser nu att du verkade syfta på fruB och inte min tråd.
    Hur som haver...Du kan säkert få fram din poäng utan att skriva sådär. 

Svar på tråden Byta till framåtvänd bilbarnstol till 3-åring?