Hur fungerar 5:2 dieten?
Någon som kan berätta mer om den och hur den fungerar och hur man ska göra?
Någon som kan berätta mer om den och hur den fungerar och hur man ska göra?
Grunden i 5:2 dieten är att man har två halvfastedagar i veckan där man äter 500 kcal till skillnad från de andra fem dagarna då man äter normalt ( alltså ca 2000 kcal). Det handlar alltså om att räkna kalorier och se till så att man gör av med fler kalorier än vad man stoppar i sig om det är så att man ska gå ned i vikt. Jag kör på 5:2-dieten och trivs riktigt bra. Allsidig kost men kontrollerat kaloriintag :)
Sätter man de två fastdagarna efter varandra eller hur går man ?
Vilka dagar?
Vad ska man undvika?
Vad får/får inte man äta/dricka?
Bieffekter?
Jag undrar också! Är det någon som gått ner i vikt av denna metoden? Jag är normalviktig men skulle gärna vilja gå ner 2-3 kg till!
Man har inte fastedagarna i rad. Jag har mina måndag och torsdag. Då slutar jag äta kl 19 på söndagen och fastar till kl 13 på måndagen. Därefter får jag äta totalt 500 kcal på måndagen. Samma procedur på torsdagen.
Man äter precis vad man vill. Man bör dock tänka på att kalorierna man får i sig inte är så kallade tomma kalorier som finns i bland annat vitt bröd och cola-cola. Detta gäller givetvis de dagar när man inte fastar också!
Vissa pratar om huvudvärk och illamående på fastedagarna men det har jag inte märkt nått av. Däremot är det viktigt att komma ihåg att dricka vatten då man inte får i sig nån vätska genom maten under fastan.
Jag går ner ca 1 kg per vecka. Men då åt jag också väldigt stora portioner innan. Detta hjälper mig att äta lagom.
Testa, tycker ni inte om det är det bas att sluta :)
Jag ska börja med 5 2 den här veckan tänkte jag. Är mammaledig nu så får se hur jag klarar av hungern och låta bli att små äta när jag är hemma. Har hittat två st frukost lunch middag menyer, tänkte prova med dom innan jag köper nån bok eller så.
Är det inte enklare att minska på allt man äter? Ta normala portioner istället för stor, en macka istället för tre? Lite chips istället för hela påsen? Osv osv.............då behöver man inte tänka på nå dieter överhuvudtaget utan bara äta med sunt förnuft
Jag har en fråga gällande 5:2 dieten. Behöver svar från någon kunnig.
Jag har börjat att köra men är inte säker på att jag gör rätt.
Min dag ser ut så här:
Söndag kväll 16.45 middag ( Normal)
Börjar fastan 17:00
(16 timmar ingen mat endast dryck)
9-10 Frukost (250 kcal)
13-14 Lunch (250 kcal)
18:00 Middag (normal)
Känns rätt men väldigt lätt tänker jag rätt eller har jag fått det hela om bakfoten?
Med vänlig hälsning
Linda
En sak jag undrar över när det gäller denna metod.....blir ni inte RUSKIGT hungriga dom dagar ni fastar?? Jag känner att jag inte skulle klara en dag med 500 kalorier....skulle må skit tror jag och bli dödens trött.....Är det inte så? Och dom dagar man får äta, får man äta vad som helst då? Tex en fredagskväll, är det ok med en öl eller ett glas vin och lite godis??
Jag har kört två halvfaste dagar denna och vecka, mon första vecka, visst har jag känns mig hungrig/sugen men klarat mig bra en då inte fuskat fast jag är en "småätare". Första kvällen blev jag grymt trött.
Vet inte hur jag ska lägga upp ätande under helgen men ska helt klart dra ner på socker. Ska läsa på lite mer när jag får tid över :)