Inlägg från: Lullabay |Visa alla inlägg
  • Lullabay

LinnElin, man ska aldrig jämföra sina förlossningar på det sättet :P Även fast du "bara" hade värkar i 15 timmar så kan det ha varit grymt jobbigt!!!
    Mina förvärkar (om det nu är förvärkar, de värkarna jag hade förra veckan var ju "på riktigt" så att säga, annars hade dom inte stoppat dom med bricany) varar lite olika i tid, oftast kan jag känna hur dom "byggs upp" nästan...så de första 5 sekunderna är inte så farliga, känner bara att den är på väg...sen måste jag stanna upp och riktigt andas mig genom den i kanske 15 sekunder, ibland längre...sedan lugnar den ner sig. Även fast magen fortsätter att vara hård en bra stund till så gör det inte ont under hela sammandragningen så att säga. Är detta något du känner igen? Hur är dina förvärkar/värkar?

• Lullabay

Det jag brukar göra är att klocka dom. Idag har värkarna inte varit regelbundna, utan ibland är det 3 minuter mellan dom och ibland 30 minuter. Förra veckan var det exakt 10 minuter mellan varje värk, höll på så i ett dygn! :P
    Känns på rätt ställe i magen, hur menar du då? Nedre delen av magen?  Mina värkar som jag haft idag känns liksom inuti...inne i vaginan menar jag då, pissont gör det och samtidigt spänner sig magen och blir hård som ett bowlingklot. Jag kan även känna värken ner i benen och i ländryggen. Riktigt plågsamt men än sålänge varar dom ganska kort tid sagt vad, så det går att överleva:P Men man måste ju endå stanna upp och ta ett par djupa andetag.

• Lullabay

En annan sak som jag tänkte på i det du skrev där, alltså...jag har ju inte mer erfarenhet av förvärkar än vad du har kan jag tillägga men vad jag har hört så ska inte förvärkar göra så ont. Utan förvärkar är ett annat ord för sammandragningar. Rätta mig om jag har fel här. Förvärkar kan kännas, att det spänner och det blir ett tryck osv...men dom ska inte göra ont på det sättet. Så har jag fattat det iaf, och det var därför jag fick åka in förra veckan, det ska inte göra ont på det sättet. Den avgörande frågan jag fick när jag ringde in var "behöver du stanna upp när du får en värk eller kan du fortsätta med det du håller på med?" När jag svarade att, "haha nääädu, måste stanna upp och andas" så sa hon att du måste komma in på en gång. För då är det inte förvärkar.

Någon annan med annan erfarenhet vad gäller detta?

• Lullabay
    Mami2013, Haha ja han var liten. Nu är ju jag väldigt liten till växten också så jag får nog inte så stora barn generellt sätt....hoppas lite på det också:P Haha. Ja men det var ju skönt att du fick en härlig förlossning sen med tösen iaf!
  • Lullabay

Välkommen Lillapyretsmamma! Trevligt att du hoppar in :) Hur var det för dig när "lilla pyret" föddes? Och hur har din graviditet varit hittills?

Mami2013, haha själv är jag 155-156cm, där någonstans, och vägde hela 41kg innan jag blev gravid, man skulle kunna blåsa omkull mig:P

• Lullabay

Hej igen alla! Blir mycket att läsa och ta ikapp med när man jobbat hela dagen, haha:P Roligt!!
    Kan ju börja med att jag ska gå igenom tråden så sammanställer jag en lista på allas BF på en gång och lägger i TS :D

Jobbigt ni alla måste haft det med illamående, själv hade jag INGENTING sånt, varken med Emanuel eller med denna graviditeten. Äter så mycket mer gör jag inte heller, däremot har jag en gaaaalen nojja på isglass, kan äta hur mycket som helst, och finns det ingen isglass hemma så blir det vulkanutbrott ungefär:P Haha. Har no haft några speciella "cravings"?

Therese S, Välkommen! Tredje kejsarsnittet, hur kommer det sig?

Erli, haha ja lite mys kan sätta igång både sammandragningar och värkar, fast värkarna brukar nog inte triggas för ens senare isf. Men sammandragningar får jag hela tiden så fort man ens börjar lägga tankar åt det hållet :P

Sajood, Välkommen! Härligt att du hittills har har haft en skönt graviditet!
    Jag har också märkt att man blir mätt fortare nu, börjar nog bli ont om plats där inne:P Dock småäter jag gärna, tuggar på något hela tiden liksom. Men jag behöver ju gå upp i vikt utöver graviditetsvikten så att säga, så det stör mig inte så mycket :)

• Lullabay

Om jag har glömt någon, eller skrivit fel datum på någon i TS så är det bara att hojta till, vi börjar bli ett gäng nu, härligt!!! :D

• Lullabay
    Lillapyretsmamma, haha just det! Glömde bort uppdateringen om det, joda det gick bra. Tappen var nu 2,7cm...den var 3 cm förra veckan så hon tog det som att den var "oförändrad" då det kan skilja lite grann på varje mätning. Mätte den med VUL så det beror ju lite på vilken vinkel och hur bra bild man får. Känns skönt att veta att tappen inte blivit påverkad av värkarna hittills iaf. Vore ju bra om bebisen stannade i magen i alla fall 3 veckor till! :P

Nästa blir UL imorgon bitti, tar det först innan jag åker till jobbet. Så svårt det där när man har UL sent i graviditeten...man kan ju inte låta bli att titta på skärmen, man vill ju se den lill*!! Men jag vill ju inte råka se könet. Allt syns så tydligt på UL såhär sen i graviditeten...ska man försöka titta bort eller? :P
    Ser fram emot det iaf, vill få det bekräftat att moderkaka ser bra ut...skulle vara förödande att råka ut för samma igen nämligen.
  • Lullabay
    LinnElin, haha ja alla tycker ju olika där. Självklart är man nyfiken men vill endå inte veta, nu är det ju inte så långt kvar heller så, får svar på det i sinom tid :)
    Vad jobbigt att du inte kunde ta dig till din tid!! :( Vilken besvikelse....tur att du fick en ny tid så snabbt iaf. Och hoppas dom lagat hissen tills dess!
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?