• Snultan

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Tack tack

Snaaart ät alla oktober bebisar här. De går fort

Matheus 131002!
  • Snultan
    Kanu82 skrev 2013-10-05 20:50:51 följande:
    Tack tack!!!! Sååå roligt att läsa hur det går för alla.... Ja jag sprack på tre ställen totalt 7stygn men tydligen väldigt lite för förstföderska och sugklocka. Men peppar peppar känner nästan inget av det! Jobbigast var nog att läsa förlossningsberättelsen från barnmorskor och läkare och fattar inte att det e mig det skrivs om, kändes inte som om jag gått igenom allt de skrev, fick bl.a. Spinalbedövning (?) innan hon kom, inget minne av eller att de tömde ut urin. Enligt sambon stämmer allt å han säger kommer du inte ihåg.... Nä jag gör verkligen inte det, särskilt inte sista timmarna. Men nu e allt bortblåst och vi bara njuter!!! Ni som ammar har ni fått ge lite ersättning som komplement i början?! Jag har gjort det sista 24h men tror nu att mjölken runnit till då det "läcker" från det bröstet hon inte suger på och undrar om man verkligen ska ge mer ersättning då om hon ätit ur båda brösten under 45 min är nöjd och somnar?!

Min lille åt ganska dåligt i början han sov mycket och man fick väcka honom o ge.. nu har han börjat säga till själv var tredje timme.. suger 15 min på varje bröst i omgångar om två eller så om han bara suger en gång kan han suga flera ggr under tre timmar.. nu funderar vi dock på att köra med ersättning på natten så vi verkligen vet att han får i sig. E lite kämpigt just på nätterna brösten vill inte riktigt o ja blir frustrerad o då får han ju kanske inte i sig tillräckligt.. den riktiga mjölken har kommit men de är inte så att de rinner hela tiden..

Men som någon skrev. Man märker ju när dom är nöjda.. eller rättare sagt OM dom inte är det :-P

Hur ligger vikten på din?

Min hade gått ner 250 gram andra dygnet. Ska väga imorgon så hoppas det går uppåt nu..
    Matheus 131002!
  • Snultan
    Kanu82 skrev 2013-10-06 11:22:22 följande:
    Snultan, hon vaknar efter 2,5-3h och vill ät. Ammar ca 45min ibland mer och ibland mindre, men aldrig mindre än 30min då har jag gett ersättning oxå. Men igår var hon vaken nästan hela tiden från 18:30 till 01, ammade, tittade runt och powernappade på ca 30-40 min mellan amningen. Sov mellan 01-05 då mat igen och sen sova. Sen barder var 2,5h till 3h igen mellan. Hon vägde 3040 när hon kom och när vi åkte hem 2800 nåt, var på 4% i alla fall å det var bra sa de. Vi ska oxå tillbaka imorgon för väga, kolla gulsot och hörseln. Bytte blöja i linne och hon var hungrig, då började både brösten rinna.. Ju mer hon gnydde och skrek destinera rann det ....lite häftigt hur det blir!!! Mest rädd att hon inte får i sig, men hon e ju nöjd!!!! Svårt detta . ... Imagen en oro och nu i verkliga livet börjar nästa oro ..... Jösses!!!

Jag tror inte alls de är nån fara! Tror hon får i sig tillräckligt! Jättebra att hon äter så länge ju!! Min bm på bb sa ju att de skulle äta 20-30 min på varje bröst men så länge äter inte min kille. Han äter typ 5 till 20 min på varje bröst.. ibland oftare än var tredje timme.. men jag har inte vart orolig att han inte får i sig tillräckligt. De e bara på nätterna jag tycker det är lite jobbigt.. men nu har jag börjat pumpa lite.. gör så sinnessjukt ont på höger bröst när han ammas så jag drar mig nästan för att använda det. Usch!

Ja de e häftigt att de börjat rinna hihi.. satt på toan innan duschen o såg en droppe på låret o sen såg jag ju hur de droppa från bröstet hela tiden :-P
    Matheus 131002!
  • Snultan

Kämpig natt. Lillen hade magknip och skrek i tre timmar. Jag o sambon va allmänt uppgivna. Tur min mamma är på besök, hon vet alltid vad man skall göra..

Dessutom gör det sååå sjukt ont att amma. Jag bara skakar och gråter. Har inga sår men de är så ömma o de verkligen skär i själen av smärta. Pallar inte.

Nu på morgonen fick han sin första flaska ersättning. De gick superbra. Han drack bara halva (30ml) men va så nöjd så nöjd o prutta/bajsa/rapa direkt.. låg och log en bra stund o tyckte livet va allmänt toppen sånt gör en glad. Sen somnade han om utan problem.

Överväger nu i att gå över helt till ersättning. Tror det resulterar i happy mom / happy child!

Matheus 131002!
  • Snultan

Grattis till alla nya bebisar, ploppar ju ut en massa nu, skoj!

Hur har era bebisar det med magknip? Matheus är 6 dagar nu och har haft de senaste två nätterna.. på dagarna är han jättelugn, sover mest! Sen vid 23-tiden börjas de o gny/gråta/skrika. Magen bubblar som bara den o han kämpar i typ tre timmar o sen sover han resten av natten..

Jobbigt när inget hjälper!

Matheus 131002!
  • Snultan

Jo jag vet det. Man gör ju vad man kan. Jag har redan googlat o har även min mamma på besök o hon har avlstat lite på nätterna vilket är rätt skönt. Svårt att behålla lugnet i såna situationer å när man är trött oxå.. men mamma har sju barn o flera barnbarn så hon är van hehe.. blir jobbigt när hon åker hem på torsdag. (Hon bor 50 mil bort)..

Matheus 131002!
  • Snultan
    LinnElin skrev 2013-10-08 09:25:15 följande:
    Snultan - Ger ni honom ersättning oxå? Kan inte vara den han får magknip av? Vet att brorsans äldsta fick det, de bytte ersättning och då försvann det.

Nej för detta började innan han fick ersättning.
    Matheus 131002!
  • Snultan
    wannabemom skrev 2013-10-08 09:33:43 följande:
    Grattis sara b 79 och novembermomny! Vad underbart att ni fått era små.

Snultan - jag har hört att många dom dricker sempers ersättning får ont i magen men att när det blir bättre när man byter till nam eller mam eller vad den nu heter.

Min Milla hade ganska mkt gaser, fick massera en massa. Jag drack amningste (googla receptet) också och så fick hon magdroppar. Lycka till, det är körigt när man märket att de små har det jobbigt.

bf+2 idag och min sambos födelsedag.

Min dricker nan men detta började innan han fick ersättning så är ju inte de
    Matheus 131002!
  • Snultan

Mm får testa babyskyddet eller rulla vagnen. Man får ju liksom prova sig fram. Hoppas på att minifom hjälper oxå..

Matheus 131002!
  • Snultan

Mm får testa babyskyddet eller rulla vagnen. Man får ju liksom prova sig fram. Hoppas på att minifom hjälper oxå..

Matheus 131002!
  • Snultan

Hehe aa alla sätt är bra utom dom dåliga :-P

Nyfiken. Hur mycket sover era små?

Matheus 131002!
  • Snultan
    mammatillLucas skrev 2013-10-08 16:56:33 följande:
    Vet inte om det hjälper , men när min son hade magknip så började jag dricka ett glas katrinplommonjuice varje morgon. Efter det lättade hand magknip avsevärt. Kanske värt att testa?

Jo men nu ammar jag inte så mycket så då kanske det inte hjälper ändå. Men smart tips
    Matheus 131002!
  • Snultan

Första badet för Matheus precis, han tyckte de va superskönt :) 

Matheus 131002!
Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?