Inlägg från: Lyckan 382 |Visa alla inlägg
  • Lyckan 382

BF i oktober. Någon som vill följas åt?

Hej! Vår bebis är beräknad den 6:e oktober men jag har inbillat mig att den är "redo" och kommer tidigare... Säkert dumt, tiden kommer ju gå extra sakta nu för att jag tänker så! Har mycket förvärkar av och till, sover hemskt dåligt, magen hänger som en säck osv. Men man är ju bara en enkel amatör (läs förstagångsföderska) så det kan ju lika gärna dröja evigheter. Spännande att följa hur det går för er andra :) Lycka till!

• Lyckan 382

Lycka till Erli! En släkting till mig födde i vecka 34 i somras - det gick hur bra som helst :)

• Lyckan 382

Novembermommy: jag var väldigt nojjig över att färga håret men innan jag gifte mig (i v. 33) så kände jag att jag var tvungen - håret var typ råttfärgat och jag kände mig ful som det var... Jag gjorde det hos frisör och hon lade som slingor av färgen så det blev ju ingen egentlig kontakt med hårbotten. Jag har också hört att det mest är resultatet som kan bli annorlunda. Sen är ju yttre påverkan av kemikalier och grejer farligast tidigare i graviditeten (om jag fattat rätt).

Vad gäller att pyssla inför bebisens ankomst så är allt faktiskt färdigt här. Vet inte hur vi har lyckats för vi har jobbat hela sommaren i princip. Eller så har vi glömt något viktigt?? I stort sett allt vi skaffat är begagnat, inklusive kläder. Men vi har faktiskt köpt en Kronan Duo S trots att den kostar som en hyfsad begagnad bil... Jag har utifrån fysisk funktionsnedsättning lite speciella krav och vi kände att Kronan passar bäst. Lätt, smidig, låsbara STORA hjul och går att fälla ihop med en hand. Som sagt, bara bebisen som fattas! Kom snart lilla underverket :)

• Lyckan 382

Grattis Lullabay!! Tårarna rinner, så glad att det gick bra :) En liten fin tös, så härligt!

• Lyckan 382

LinnElin - definitivt! Köpte de första gravidbyxorna i typ v. 9 - var så svullen och mådde illa så jag behövde mer utrymme. Har väl haft någon maxiklänning från vanlig avdelning, annars bara gravidkläder. Jag köpte en gravidjacka redan i våras så den har jag använt ett par gånger nu efter sommaren också. Igår skrattade min syster halvt ihjäl sig när vi upptäckte att en LÅNG gravidtröja från HM är för liten sedan magen sjunkit - man ser magen hänga ut nedanför. Ja herregud, man är riktigt het nu alltså!! :D Ändå tycker jag inte jag är så stor - går in i vecka 38 och har gått upp 13kg och SF-måttet ligger precis på medelkurvan.

• Lyckan 382

Lycka till Limawij!

Jag har också varit vaken i princip hela natten - det värker som sjutton i rygg, mage och höfter. Ibland kan jag urskilja "stegringar" av smärtan, annars gör det bara ont hela tiden. Gick och lade mig på soffan för att kunna oja mig obehindrat och kolla lite på TV, men börjar bli lite orolig. Är bara i vecka 37+0, går alltså in i vecka 38 imorgon måndag (ja, idag alltså). Undrar om jag bara ska avvakta som jag läst att man kan göra även om man misstänker att man är i latensfasen eller om jag ska ringa förlossningen...?

• Lyckan 382

3småprinsar - vilken vecka är du i? Jag är visserligen bara i v 38 (37+1) men är inne på över 30 timmar med konstant molvärk i rygg, mage, höfter och lår. De första 20 timmarna hade jag "värkar", stegringar i smärtan var 5:e-10:e minut, som varade i ca 40-60 sekunder, sedan lugnade det ner sig lite och kom bara då och då. Inatt lyckades jag sova lite men vaknade 01.30 av dem där småvärkarna igen, den här gången var 5:e-15:e minut. Efter 1 och 1/2 timme somnade jag igen och nu på morgonen har jag endast den molande värken som varit där hela tiden... Har dessutom bara kissat EN GÅNG inatt, har annars varit 3-4 de senaste veckorna. Känner mig lurad! Vet att jag bara är i vecka 38, men ändå - trodde ju bebisen var på väg ju... Kommer hinna bli tokig på det här!

• Lyckan 382

3småprinsar: låter som om vi har det ungefär lika just nu! Håller tummarna att vi har våra bebisar i famnen snart :)

LinnElin: pratade med förlossningen igår, barnmorskan sade att hon kan "äta upp sin gamla hatt" på att det är på gång... Själv är jag inte så säker längre. Medan jag skrivit detta har jag dock fått två små värkar till, kom igen, kom tillbaka!

Jag vet ju förstås att bebisen kommer när den är redo men eftersom jag verkligen inte mår bra av graviditeten just nu är det ju inte så konstigt att jag hoppas lite extra på en något tidig ankomst.

• Lyckan 382

Anansie: en faderskapspresumption görs om man är gift med mannen, och då behöver man inte göra något. Jag är däremot gift med en kvinna så vi var tvungna att göra det i alla fall, detta trots att barnet blivit till genom assisterad befruktning på svenskt sjukhus och hon redan skrivit på papper med en massa lagparagrafer där hon tagit på sig föräldraskapet och föräldraansvaret för barnet. Det var rena turen att vi fick reda på detta innan för på MVC trodde de att det inte behövdes. Jaja, nu är det gjort och jag rekommenderar i alla fall att göra det innan bebisen kommer. Skönt att veta att barnet har två vårdnadshavare från början och slippa ge sig ut och fixa med sånt den första tiden när man vill vara hemma och mysa och lära känna den nya familjemedlemmen!

Svar på tråden BF i oktober. Någon som vill följas åt?