• attali

Lastbilschaufför

Hej!

Jag är gravid i v.12 nu och arbetar som lastbilschaufför. Och just mina uppgifter medför att jag hoppar in och ut ur lastbilen ganska många gånger på en dag (det är ej nåt speciellt kroppsarbete utan mest bara knappar). Det jag undrar är om det finns någon med liknande erfarenhet som har lust att dela med sig?:) Hur länge kunde ni jobba? Är det något speciellt man bör tänka på eller vara försiktig med? Har försökt hitta info nånstans men har ej hittat något..

tack på förhand !

• Svar på tråden Lastbilschaufför
  • lilsis

Mitt jobb står för uniformen så jag får en lapp och sen hämtar jag ut kläder i mer lagom storlek :)

• 88an

Det gör mitt företag också, men dom är väldigt återhållsamma med kläder tyvärr.

• attali

Ja, jag får ju mina kläder med. Men känns kanske lite mycket begärt att få en uppsättning bara för att man e gravid med :) de e besvärligt!

• lilsis

Nej varför skulle det vara besvärligt? Ska man ha skyddskläder/uniform ska arbetsgivaren tillhandahålla det. Svårare än så är det inte. Och det är inte en stor kostnad ens i ett litet bolag.

• 88an

Jag håller med dig attali. Handlar ju inte om så lång tid ändå. :)

• lilsis

Varför är så många kvinnor så mesiga? Spela roll om det är kört tid, kläderna ska vara bekväma!

• attali

Det handlar väl inte om å vara mesig :p men kroppen förändras ju från vecka till vecka så de e svårt å veta också vilken storlek man isåfall skulle behöva. Utan jag ville mest ha tips på vad man kunde göra utan nya byxor! Sen kan man självklart be om nya byxor, inget fel med det, men jag känner inte att jag behöver det om jag kan jobba vi säger 10-12 veckor till.

• EmeNo11

Jag kör också lastbil, kör livsmedel till butiker och det är den del tunga moment som tex kylväggar att flytta runt på. Även mjölkvagnarna är tunga :/ min läkare jag pratat med tror inte att jag kommer orka så mycket längre än till runt v24 då vi har långa dagar också. Går in i v19 imorgon och har rul idag, efter det ska jag berätta för min chef. Foglossningen har dessutom börjat kännas. Mina byxor får jag knäppa upp när jag kör men än går det att ha under magen, visserligen var dom stora innan jag vart gravid eftersom jag gått ner innan.

Nova 110903
  • attali

Gick in i v.26 igår, och är sjukskriven från och med idag. Var till läkaren förra onsdagen och han bedömde då att jag inte borde jobba alls pga riskerna det medför att arbeta med det jag gör. Sen får man väl se vad försäkringskassan tar för beslut, dom kan ju lika gärna tycka att man visst kan jobba! De e så svårt att veta, då det typ inte finns någon annan att jämföra med heller! Jag har ju inga direkt fysiska besvär bortsett från ryggvärk, men den kan jag ju härda ut. Men i och med att doktorn sa att jag inte borde jobba alls så är jag hemma nu, för det finns ju inget som är viktigare än att bebisen har det bra.

• 88an

När är "rätt" tid att berätta för sin arbetsgivare?

Svar på tråden Lastbilschaufför