• attali

Lastbilschaufför

Hej!

Jag är gravid i v.12 nu och arbetar som lastbilschaufför. Och just mina uppgifter medför att jag hoppar in och ut ur lastbilen ganska många gånger på en dag (det är ej nåt speciellt kroppsarbete utan mest bara knappar). Det jag undrar är om det finns någon med liknande erfarenhet som har lust att dela med sig?:) Hur länge kunde ni jobba? Är det något speciellt man bör tänka på eller vara försiktig med? Har försökt hitta info nånstans men har ej hittat något..

tack på förhand !

• Svar på tråden Lastbilschaufför
  • mammas4killar

Jag har jobbat i hemtjänsten under många år, om man nu kan jämföra det? Mycket bilkörning. Men iaf när jag var gravid tyckte jag att det var skönt att köra de stora bilarna dvs jeepbilarna. Det som kanske blir jobbigt för dig sedan när du blir större är väl att ta sig ut och in och då kan det väl vara bra med en stor lastbil och har du inga tunga lyft tycker inte jag att det borde vara något speciellt mer än att du ska vara rädd om digSkrattande

• W Goldberg

Grundregel nummer ett för lastbilschaufför oavsett om man är man eller kvinna är att inte hoppa ut ur hyllen, ned från flaket eller liknande.
    Klättra ned är grejjen.
    Då kanske dina knän och rygg pallar med att jobba ett helt yrkesliv inom branschen.
    Annars kan jag inte se några bekymmer med det jobbet förutom det mammas4killar sa om tunga lyft.
    Men börja med att sluta hoppa. 

• attali

Det kanske var dumt uttryckt att jag "hoppar", det gör jag självklart inte! Jag klättrar väl ner och upp :p eller kliver eller vad man nu säger! det jag tänker på är om det kanske blir jobbigt då man blivit lite tyngre i och med att jag kliver in och ut kanske 10-15 gånger vissa dagar! Ibland uppemot 30. Jag skulle gärna jobba så länge det är möjligt men i och med att jag aldrig varit gravid förut så har jag ingen aning om hur mycket man orkar när man blir större. Vet att det kan vara olika person till person men det vore ändå intressant att få höra om andras upplevelser :) måste självklart inte vara just lastbilschaufförer men något där man klättrar mycket upp och ner och helst måste göra det på ett något sånär smidigt sätt

men tack för era svar hittills :)

• 88an

Hej, roligt att höra att du kör lastbil. Det gör jag med och funderar på samma saker som du gör. Fast jag ligger ute en vecka i taget och kommer inte hem på tre dagar. Men tyvärr verkar det inte finnas mycket svar här. Är du gravid eller i planerings stadiet?

• attali
    88an skrev 2013-10-19 16:16:30 följande:
    Hej, roligt att höra att du kör lastbil. Det gör jag med och funderar på samma saker som du gör. Fast jag ligger ute en vecka i taget och kommer inte hem på tre dagar. Men tyvärr verkar det inte finnas mycket svar här. Är du gravid eller i planerings stadiet?

Jag är gravid, går in i v.20 imorn!:) Hittills fungerar det bra måste jag säga, men skulle tro att det komma bli jobbigt efter v.30 typ då jag hoppar in och ut så pass mycket! Är du gravid eller planerar?:)
  • lilsis

Jag kör buss. Och känner redan nu (v6 snart) att det är bra jobbigt att vara still så mycket.

Så jag tror att så länge man mår bra så är det bättre att röra på sig ofta.

• attali
    lilsis skrev 2013-10-19 21:04:18 följande:
    Jag kör buss. Och känner redan nu (v6 snart) att det är bra jobbigt att vara still så mycket.

Så jag tror att så länge man mår bra så är det bättre att röra på sig ofta.
    Det kan jag tänka mig! Nu sitter jag nästan aldrig mer än en timme i sträck innan jag ska ut å lossa/lasta. Men det räcker! Sen får man passa på å gå på toa varje gång man har chansen :P
  • 88an

Vad roligt, då är halva tiden redan gått. :) Vi har börjar försöka nu, så inom en snar framtid hoppas jag. :) Läste att ni tyckte det var jobbigt att sitta stil. Jag kan ibland ligga på 3-4 h i taget så det kan ju bli interessant. Funderar på om stödstrumpor hade varit en bra grej?

• attali

Ja det tror jag kan vara något bra! Meen, en annan mycket jobbig sak - arbetsbyxorna!! Vad gör man? Så fruktansvärt obekvämt kring magen, har en gummisnodd i knappen och det fungerar ju något sånär än så länge när jag står upp. Men så fort jag hoppar in i lastbilen och sätter mig så känns det som att magen ska klämmas ihjäl.. Någon med någon bra idé? Känns ju halv onödigt att köpa ett par byxor i alldeles för stor storlek för bara några månader!

• 88an

Ja den har jag också funderat på. Jag lastar och lossar i overall också så det är samma sak där. Jag kör biltransport så det bekymrar mig hur jag ska kunna ta mig i och ur bilarna, dåligt med utrymme redan nu. :) Inga bra tips med knappen tyvärr. :(

Svar på tråden Lastbilschaufför