• Ellenelsa

Dottern måste gå ner i vikt!

Hej, det är såhär att jag har en dotter som är 14 år och 7 månader! Hon är 163 lång och väger 65 kg det klassas som övervikt, jag skulle vilja hjälpa henne att går ner i vikt då skolhälsovården sa att hon vägde lite för mkt, med jämförelse till sin kurva! Hon vill ha hjälp av mig och hon vet vad som är bra och äta och inte! Men hon är väldigt förtjust i socker, vilket är nog den stora boven i det hela! Så tänkte kolla här om vi kan få lite tips! Hon har alltid varit aktiv och hon ha ridit i ca. 6 år men var tvungen att sluta så hon skadade dig när hon föll av hästen vilket slutade med 2 brutna ben i vänster armen, då hon är vänster hänt kom hon efter lite med motionen då det mest blev stilla sittande! Hon ha inte riktigt kommit igång igen då armen spökar och vet vet ju anledningen till det hela! Men jag tänkte iaf höra här om någon hat något tips och så! Hon umgås med sin bästis som är en riktig socker råtta, vilket gärna bidrar till att hon får i sig mer än hon borde, hon äter inte lika mkt sött när hon är med sina andra kompisar och hennes bästis ser man har problem med vikten så då jämför sig min dotter med henne och då känner hon sig så liten har hon sagt sen när hon är med sina andra kompisar så känner hon sig normal men ändå så känner hon sig stor har hon sagt! Jag vill verkligen hjälpa henne! Hon har alltid följt kurvan eller jag kanske till och med varit smalare än kurvan så hon vill iaf komma ber till normalvikt har hon sagt! Så hoppas på hjälp här ifrån! :)

• Svar på tråden Dottern måste gå ner i vikt!
  • pluvdo

Finns det ingen punkt på ditt tangentbord, eller?

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • ytrewq

Är du själv överviktig TS?

• yoyo90

Att inte följa kurvan är inget farligt, såvida man inte ligger långt utanför. En sak är väl att hon får sluta med sötsaker på vardagar o att det bara blir helger hädanefter? Se om hon kan hitta en kul aktivitet, kanske med kompisen som också är lite av en godisråtta så det inte blir för mycket stillasittande? 

• Lena

Är det mer än några månader sen brotten borde hon besöka sjukgymnast för att få hjälp så de inte besvärar längre.

• Vinterankan

Om hon själv vill sluta med sötsakerna men inte kan stå emot så kanske ni kan göra så att hon får pengar varje vecka hon inte äter godis. Typ en hundralapp för varje vecka eller 500 kr för en godisfri månad.

• RöttÄrSött

Hitta någon motionsform tillsammans? Spinning kanske? Var ett gott föredöme och gå du också varje gång.

Jag har många vänner som blivit överviktiga efter att ha slutat idrotta, det är en tuff livsomställning från att ha behövt ett högt energiintag till att vänja sig vid att behöva planera vad man äter för att inte få för mycket.

• Felicia111
    pluvdo skrev 2013-08-05 03:14:39 följande:
    Finns det ingen punkt på ditt tangentbord, eller?
  • Themis

Hon måste röra på sig.

Ät förnuftigt i veckorna, gå och simma med henne på helgen för att bränna bort något litet gott som ni äter då?

En kvarts extra jogg om dagen för övrigt borde ge en långsamt nedåtgående trend.

Män är från Mars, Themis är från Styx. /Aniiee, indirekt
  • Izzie91

Jag var själv överviktig som 15 åring (166 cm, 76 kilo) som mest.
    Vet att det som bidrog till min övervikt var att det alltid fanns kakor hemma och jag åt
    inte EN normalstor portion utan två plus godis på helgen.
    När jag var 16 kom jag på att jag ville ner till 65, så slutade äta godis på vardagarna och tog en portion och började jogga några dagar i veckan. Fick sedan en ätstörning och slutade på 46, så var försiktig och ha koll på din dotter, för i den åldern är det känsligt att gå ner i vikt, det kan lätt bli en ätstörning om man ser hur bra det känns när kilona försvinner.
    Men sa bort allt sött hemma och köp hem till Helgen bara och håll koll på din dotter, så hon äter och inte slutar äta helt :)

• Duckan

Har inte barn gymnastik 2ggr/veckan längre i skolan? Där skulle hon ju i såfall få in 2 pass med nån slags motion. Dra ner på sötsaker och ev minska portionerna om hon äter väldigt mycket (och ev felaktig) mat.

Svar på tråden Dottern måste gå ner i vikt!