• Ellenelsa

Dottern måste gå ner i vikt!

Hej, det är såhär att jag har en dotter som är 14 år och 7 månader! Hon är 163 lång och väger 65 kg det klassas som övervikt, jag skulle vilja hjälpa henne att går ner i vikt då skolhälsovården sa att hon vägde lite för mkt, med jämförelse till sin kurva! Hon vill ha hjälp av mig och hon vet vad som är bra och äta och inte! Men hon är väldigt förtjust i socker, vilket är nog den stora boven i det hela! Så tänkte kolla här om vi kan få lite tips! Hon har alltid varit aktiv och hon ha ridit i ca. 6 år men var tvungen att sluta så hon skadade dig när hon föll av hästen vilket slutade med 2 brutna ben i vänster armen, då hon är vänster hänt kom hon efter lite med motionen då det mest blev stilla sittande! Hon ha inte riktigt kommit igång igen då armen spökar och vet vet ju anledningen till det hela! Men jag tänkte iaf höra här om någon hat något tips och så! Hon umgås med sin bästis som är en riktig socker råtta, vilket gärna bidrar till att hon får i sig mer än hon borde, hon äter inte lika mkt sött när hon är med sina andra kompisar och hennes bästis ser man har problem med vikten så då jämför sig min dotter med henne och då känner hon sig så liten har hon sagt sen när hon är med sina andra kompisar så känner hon sig normal men ändå så känner hon sig stor har hon sagt! Jag vill verkligen hjälpa henne! Hon har alltid följt kurvan eller jag kanske till och med varit smalare än kurvan så hon vill iaf komma ber till normalvikt har hon sagt! Så hoppas på hjälp här ifrån! :)

• Svar på tråden Dottern måste gå ner i vikt!
  • fluu
    Duckan skrev 2013-09-14 14:04:43 följande:
    Förlåt, men det låter mer som en fix idé att så många i samma klass skulle ha problem med att duscha. Helt ot nu dock.
    Eum, under min skoltid duschade INGEN av tjejerna från femte klass... nej, jag försöker inte vara elak, men gick du i skolan för länge sen?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Duckan

Här var det sura miner? Kan inte citera, glömde namnge. Mineralvatten, menade inte just dig, men stt så många har svårt att duscha tycker jag låter märkligt. Fluu, jag är väl rätt gammal ja, men duscha gjorde vi. Varför slutade barn duscha efter 90-talet?

• fluu
    Duckan skrev 2013-09-14 17:04:40 följande:
    Här var det sura miner? Kan inte citera, glömde namnge. Mineralvatten, menade inte just dig, men stt så många har svårt att duscha tycker jag låter märkligt. Fluu, jag är väl rätt gammal ja, men duscha gjorde vi. Varför slutade barn duscha efter 90-talet?
    Ingen aning. Just i vår skola var det för att många klasser(med ålderskillnad på 9 år) använder samma omklädningsrum och går in och ut. Lägg på mobbning på det så var det ingen som visade sig naken alls.
  • Duckan

fluu, tråkigt att läsa. Vi hade roliga, jobbiga gympalektioner. Att inte duscha, puuuh, vad svetten hade luktat om oss

• fluu

Dessutom det konstigaste var att under hela min skoltid 00-09 var det töntstämpel på att duscha i skolan. Mycket konstigt.

• Duckan

fluu, jättekonstigt ju! Vem vill gå och lukta svett? Tiderna förändras. Sannerligen. *pensionärsvarning på den kommentaren*

• fluu

Det var inte speciellt många av tjejerna som ansträngde sig på idrotten av den anledningen. Att idrotta i skolan var också töntigt.

• Duckan

fluu, ah såklart! Ännu mer trist att läsa. Aldrig upplevt det heller. Vissa saker var verkligen bättre förr!

• fluu

Det mesta enligt mig som inte var med "förr" ;)

• Duckan

..@ fluu..så inte Mineralvatten måste läxa upp mig igen för att jag glömmer.

• Mineralvatten
    Duckan skrev 2013-09-14 17:04:40 följande:
    de kanske blev mer upplysta om sin integritet? många deltog inte just för att slippa duscha efteråt, om man inte hade jympa som sista lektion så såklart. och jag förstår den. avskyr att duscha offentligt nu även som vuxen. huah!, de ggr jag duschar på gymmet är när jag ska vidare sen och inte hem.
  • Duckan

Mineralvatten: Trist ändå att känna så inför andra människor och sin egen nakenhet. Svårt att relatera till måste jag säga.

• Mineralvatten
    Duckan skrev 2013-09-14 18:35:45 följande:
    Mineralvatten: Trist ändå att känna så inför andra människor och sin egen nakenhet. Svårt att relatera till måste jag säga.
    ja kanske men jag har hög integriret och vill inte fläka ut mig naken inför folk jag 1) inte känner och 2) inte känner mig bekväm med.

• Indianica
    Duckan skrev 2013-09-14 18:35:45 följande:
    Vi bor granne med en simhall och är där nästan varje vecka. Nästan alla tjejer ifrån 8-9 år och uppåt duschar med baddräkt före- och efter badet....vilket ju inte är så bra. Min dotter har oxå börjat försöka få duscha med baddräkt, men när jag är med så förbjuder jag det, för det kan ju förorena badet när folk håller på så där. Ärligt talat förstår jag inte varför i helskotta vi har så konstiga offentliga duschar. Även om man duschar med folk av samma kön, så vill många ha lite avskildhet i sin nakenhet och särskilt när man är tonåring och ofta har lite komplex för sin kropp. En liten vägg mellan varje dusch och ett litet draperi borde inte vara så fasligt dyrt, men då vågar ju unga tjejer iaf tvätta sig ordentligt? Särskilt för dem som komme rifrån en annan kultur är det ju ofta omöjligt att stå naken framför andra kvinnor och tvåla in skrevet...
  • Mineralvatten
    Indianica skrev 2013-09-14 18:40:50 följande:
    Vi bor granne med en simhall och är där nästan varje vecka. Nästan alla tjejer ifrån 8-9 år och uppåt duschar med baddräkt före- och efter badet....vilket ju inte är så bra. Min dotter har oxå börjat försöka få duscha med baddräkt, men när jag är med så förbjuder jag det, för det kan ju förorena badet när folk håller på så där. Ärligt talat förstår jag inte varför i helskotta vi har så konstiga offentliga duschar. Även om man duschar med folk av samma kön, så vill många ha lite avskildhet i sin nakenhet och särskilt när man är tonåring och ofta har lite komplex för sin kropp. En liten vägg mellan varje dusch och ett litet draperi borde inte vara så fasligt dyrt, men då vågar ju unga tjejer iaf tvätta sig ordentligt? Särskilt för dem som komme rifrån en annan kultur är det ju ofta omöjligt att stå naken framför andra kvinnor och tvåla in skrevet...
    går inte till simhallar Kräks
  • Duckan

Vi hade faktist så på gymnasiet, skilda duscha, men inget drapperi dock Indianica. Då är det värre på fsk där alla barn får gå på toa utan dörrar alls. Det är märkligt.

• Midsummer

Hennes bmi är helt normalt. Men du kan ju börja med att servera riktigt hälsosam mat! 

• sjostrom
    fluu skrev 2013-09-14 17:16:49 följande:
    Dessutom det konstigaste var att under hela min skoltid 00-09 var det töntstämpel på att duscha i skolan. Mycket konstigt.
    jag gick i grundskolan under smma period (5 olika skolor) har aldrig varit med om att man inte har duschat efter gympan, de enda som inte duschade var de "mobbade" och de blev mobbade för att de luktade svett vilket inte är så kontstigt...
Svar på tråden Dottern måste gå ner i vikt!