• F89

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Blåsippan84 skrev 2014-05-16 11:01:24 följande:
    En fråga gällande detta med thyreoidea prover. Jag har ju varit för högt medicinerad av levaxin i ca 3 år vilket uppdagades för ett par månader sedan. Sänkt medicinen två ggr. Tog nya prover i mån. Tsh 3,3 t4 18,9. Är ju inom det normala, men är det högt ändå för en gynnsam graviditet?

När jag diskuterade detta med min Vc läkare skrattade hon åt mig i luren då jag sa att rutinerna måste ju vara annorlunda än att man själv ska hålla reda på blodprover när dem skriver ut recept i 3 år utan att kolla prover. Det var jag som nu bad om prover och i dec hade vi mf. Men hon menade på att jag inte skulle fundera på det sammanhanget.

Vet att de var några här inne som hade lite koll på värdena. Även om jag är sjuksköterska så kan jag ej detta, haha. Man är så insnöad på sitt. Kanske ska skriva ett klagomål till den Vc gällande detta?
    Jag läste på den här http://fertilitetsguiden.com/immunologi/skoldkortel.php sidan innan jag gjorde mina tester hos VC. Såhär står det b.la.:

Bra att veta! Ett perfekt tsh-värde för fertilitet är 1,0 oavsett vad din läkare säger. En del rekommenderar tom ännu lägre medan tex Peny Abatzi menar att för låga värden "makes the uterus less flexible, which make implementation more difficult". De svenska referensramar som oftast anges är baserade på 1000 personer 18-65 år både kvinnor & män. Vi måste utgå ifrån vår referensgrupp, dvs kanske lite äldre, kanske med fler inflammatoriska sjukdomar men framförallt med långvarig infertilitet (>1 år). Då är 1,0 eller därunder optimalt och vi har sett många som lyckats efter att ha satt in levaxin redan vid 2,0. En anledning är att hormonbehandlingarna höjer tsh rätt rejält och då behöver man bromsa det. Kortison kan också sänka tsh.
  • F89
    karro 2014 skrev 2014-05-21 13:04:15 följande:

Va detta är jobbigt, började med cytotec i fredags för att stöta ut graviditeten.. Hände inte så mycket mer än att jag fick lite blödningar..men sen söndagsnatt har jag haft värk med sömnlösa nätter tills inatt.. Då jag hade kramper och värkar varannan minut. Hela min säng va sjöblöt från all svett.. Fick åka in, fick direkt komma in på ett rum. Personalen var hur goa som helst. Fick en morfinspruta och sen kom läkarn. Gjorde ett vul och de visade sig att fostret var kvar som jag misstänkt. Så nu på tisdag blir de skrapning, är jobbigt men känns ändå bra.. Att försöka gå vidare...

Åh vad jobbigt när det dessutom blir utdraget : (

Hur kommer det sig att du behöver vänta en vecka på skrapning?
  • F89
    Bebisfabriken skrev 2014-05-27 19:04:56 följande:

Har haft telefonmöte med kliniken idag. Läkaren säger att vi får köpa ett ivf till OM jag går ner minst 14 kg... Över 4 bmi enheter under deras igentliga gräns. Jag är så jävla arg just nu och känner att jag verkligen börjar hata den där överläkaren nu. Jag vill anmäla att han sa att det var för att jag var tjock som jag fick missfallet.

Jag tycker läkaren låter som en idiot. Angav han något skäl till varför du ska ha ett lägre BMI än deras egentliga gräns?!
  • F89
    Bebisfabriken skrev 2014-05-27 21:26:01 följande:

För att öka chanserna antar jag, men då anser jag att dom har för hög BMI gräns om dom anser att man inte lyckas ävrn om man ligger under gränsen.
    Jag håller med dig! Det känns olustigt att dom har en faktisk gräns men att ni har en annan för att få göra ett försök till.
  • F89
    Patricia4 skrev 2014-05-28 11:30:33 följande:

Här är det konstaterat ett nytt missfall, nästan på dagen samma som den i januari. Skulle ha gått in i v 8+0 imorgon .Känns meningslöst och hårt :(

Åh nej : (

Jag beklagar!
  • F89
    Kirsten skrev 2014-05-28 16:10:58 följande:

Jag gjorde ett vul idag och fick se hjärtat slå, ett steg på vägen!:)

• F89
    Patricia4 skrev 2014-05-28 16:23:38 följande:
    Tror inte att det gör ngn skillnad. Förra gången såg jag hjärtslag och en timme senare började missfallet. Det verkar vara nåt som händer när jag ska gå över till V8+0.

Vet inte ärligt om vi orkar mer. Funderar på ett sista försök med hjälp av ivf...
    Har ni gjort någon utredning?
  • F89
    Patricia4 skrev 2014-05-28 17:09:57 följande:
    Mm de hittar inget fel! Nu har vi bett om kromosomanalys .
    Jag håller tummarna för er!
  • F89
    Tinnis skrev 2014-05-29 19:56:20 följande:

Hej alla, om ni minns mig.

Jag har tänkt på hur det har gått för er, men kommer nog inte att logga in här något mer. Jag vill tacka för att ni ställde upp för mig när jag hade det som svårast efter mitt missfall i december. Nu har jag andra saker att kämpa med.

Var till en privat gynekolog för 1½ veckan sedan. Han hittade en stor cysta på min vänstra äggstock. Sa att den behövdes opereras bort och att han inte rekommenderade mig att bli gravid just nu. Han tog också ett blodprov. Efter analysen av blodprovet fick jag veta att värdet (vilket nu det var) var något förhöjt, vilket kan innebära cancer.. eller något mindre allvarligt.

Igår var jag till en läkare på sjukhuset för undersökning. Hon misstänkte endomitrios, och såg även en mindre cysta på min högra äggstock. Hon sa att den vänstra nog aldrig mer kommer att producera några ägg och att jag behöver opereras. Eftersom man inte kan utesluta cancer i dagsläget så ska de göra en skiktröntgen av hela mig och leta efter det innan operationen. 

OM det är cancer, måste de försöka rädda livet på mig och kommer att ta allt. Båda äggstockarna och livmodern. Om det är endomitrios ska de rädda så mycket som de kan för att jag ska kunna bli gravid igen.

Läkaren sa uttryckligen att hon INTE tror att jag har cancer, men man kan inte se på ultraljud, utan måste in och kolla. 

Jag önskar er lycka till! Jag önskar att jag fick ge er alla en stor kram.

Jag har tänkt på dig.

Jag håller tummarna och skickar en stor kram. Var rädd om dig!
  • F89
    Solros78 skrev 2014-06-05 09:47:34 följande:

Man blir verkligen så glad av den där glada gubben som ler mot en från testet, det är så att man ler tillbaka. smile1.gif

Och även om man är 90 % på att den kommer komma så blir man liksom överraskat glad! : )
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?