• 0fia

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Blåsippan84 skrev 2014-03-21 13:08:20 följande:
    Jaha. Då har jag pratat med min Vc läkare om mina thyreoidea prover. Och hon nästan skrattade i luren när jag frågade om det var ok att vi fortsatte försöka skaffa barn och om det var någon risk. Hon sa nej. Hon backade iaf provtagningen till 2 v istället för 4. När jag försökte prata om referensvärde vid graviditet sa hon inget utan undvek frågan och började snacka om proverna jag tog för 3 år sedan. Att de var bra. Grrrr
    Många husläkare är verkligen INTE uppdaterade.

Läs noga. Klippt från www.internetmedicin.se/page.aspx En hemsida vi läkare anvnäder dagligen Habituell abort
    (upprepade missfall, recurrent misscarriage, repeated pregnancy loss)
    TYREOIDEA OCH FERTILITET 

Kvinnor med nydiagnosticerad hypotyreos eller hypertyreos har något nedsatt fertilitet men kan mycket väl bli gravida. De skall när terapi inleds – helst skriftligen - informeras om vikten att undvika graviditet till dess sjukdomen är under kontroll (eventuellt remiss till MVC för information rörande antikonception). 

Vid fertilitetsproblem kan även lätta avvikelser i thyroideafunktionen ha betydelse: 

TSH bör ligga mellan 0.5 och 2.5 mIE/L.
      TSH < 0.5 mIE/L: ny analys efter 3 veckor, om fortfarande lågt värde: kontakt med endokrinolog (initial utredning: TRAK, ev. skintigrafi).
      TSH > 2.5 mIE/L: ny analys kompletterad med TPOAk. Om fortfarande förhöjt värde: tyroxinsubstitution, 25-50 µg, kontroll var 4 vecka, mål TSH 0.5 – 2.0 mIE/L. Positiva TPOAk stärker behandlingsindikationen.
      Kvinnor som redan står på tyroxin ska i samband med IVF/fertilitetsbehandling och graviditet ha TSH < 2,0mIE/L, optimalt är ca 1,0. Dosökning krävs med 30-50% under graviditetsvecka 4-6.
      Vid habituell abort gäller samma riktlinjer som ovan (tyroxinbehandling om TSH >2,5 Vid upprepad provtagning, vid pågående tyroxinbehandling TSH < 2,0 och riktvärde kring 1,0).
  • 0fia
    annajenni skrev 2014-04-07 21:14:45 följande:
    Skakar här, ser ni nåt?
    Jajjemen, jag ser !!!
  • 0fia
    annajenni skrev 2014-04-07 21:30:41 följande:
    Galet isf!!!!! Hur gör man för att vänta barn och inte missfall då? Känner mig likgiltig varannan minut..
    Hmm, vet inte riktigt..... Väntar ju själv på att passera v 13. När är BIM? Det är väl första målet att passera? Solig
  • 0fia
    annajenni skrev 2014-04-07 21:46:49 följande:
    På fredag..ja visst är det så. Har förlorat tre barn relativt sent bara så jag kommer nog tyvärr oroa mig ända tills hen är ute, om det ens är nåt...men ett steg framåt!
    Låter tufft! Jag fick mitt senaste ma i v 13 och det tycker jag är sent . Vet att det såklart finns andra där ute som gått längre än så (en kollega förlorade sin lille i v 35). När jag var på sjukhuset så tror jag varenda en i vårdpersonalen sa "du har ju gått så långt så....."
  • 0fia
    annajenni skrev 2014-04-07 22:06:56 följande:
    Ja men mina dog i 13,13 och 17 så jag har inte fött några "barn". 13 och 17 var tvillingar och det andra MA't på kub i v 13. Om det är pluss så ska det här barnet vara hos mig under 40v!!!
    Kämpigt. Håller tummarna nu att denna lilla ärta klamrar sig fast och stannar kvar i 40 hela veckor :)

Jag är i v9 så en mån kvar innan min "magiska gräns".
  • 0fia
    annajenni skrev 2014-04-07 22:06:56 följande:
    Ja men mina dog i 13,13 och 17 så jag har inte fött några "barn". 13 och 17 var tvillingar och det andra MA't på kub i v 13. Om det är pluss så ska det här barnet vara hos mig under 40v!!!
    Går du på spec-MVC nu då? Efter 3 ma/mf på raken brukar man ju tex sättas in på Trombyl...
  • 0fia
    Cayenna skrev 2014-04-08 06:12:35 följande:
    Jag är gravid!!!!!!! Helt chockad eftersom vi varit ifrån varandra en hel vecka under trolig älvecka. Jag har dock inte äl testat så den måste kommit en helt annan dag än normalt. Vågar man vara glad över det här nu????
    Härligt! Stort grattis!!!!
    Solros78 skrev 2014-04-08 08:32:12 följande:
    Jag undrar fortfarande var min mens är! Dag 30 idag. Har jag inte fått den på torsdag tänker jag söka hjälp, tror ni man får hjälp att kolla hur läget är?
    Hoppas att du snart får plus eller mens så du vet! Jag skulle nog ringa MVC i första hand och fråga. De kan ju ganska lätt hjälpa vidare till gynekolog....
  • 0fia
    annajenni skrev 2014-04-09 12:18:39 följande:

Idag är mitt svagare så jag var nog lite snabb...:( jag har dock i mina andra graviditeter fått starkare på kvällen än morgonen, nån som vet om det är hur man funkar i kroppen eller olika varje graviditet?

Sådär i början har det alltid varierat för mig. Över tid (2-3 dagar) har det dock blivit starkare. Jag har oftare haft starkare på kvällen
  • 0fia

Solros78 - Förstår precis hur du känner (förutom att vi inte hållit på ett år nu). Hade ett missfall innan första barnet men sen två helt komplikationsfria graviditeter och så nu två missfall igen, varav ett ganska sent (v13). Vet inte hur gamla ni är men jag funderade också mycket på det där med åldern. Hmm, inte så mycket uppmuntrande att säga mer än att du trots allt har två (?) lyckade graviditeter bakom dig och att sannolikheten för att du skall lyckas igen är ju då ganska stor!!!!!

Mimmih - Grattis!!! Välkommen till www.familjeliv.se/Forum-2-14/m72739870.html

• 0fia
    Solros78 skrev 2014-04-10 09:49:15 följande:
    Tack för stödet. Jag skulle ju haft bf nu precis om inte mitt första mf så det är ju extra trist. Och jag hade ju aldrig kunna tro att det inte ens skulle bli barn 2014.

Det jobbiga är också att min man inte vill ha barn så mycket som jag, han gör det mest för min skull, så det är svårt att älta för mycket med honom.
    Jag är också 36 och min man blir 40 i höst. Skulle också haft BF i dagarna. Med tanke på dina lyckade graviditeter och att du ändå blivit gravid två gånger till så tror jag alla förutsättningar finns för att du skall lyckas Solig.

Jag började också kolla upp vart jag skulle vända mig. Var det fertilitetskliniken på Sophiahemmet eller privat gyn? Tror det finns både fertilitetsklinik på Sophiahemmet och Fertilitetscentrum som ligger i Storängsbotten. Båda de gör typ basala fertilitetsundersökningar. Tror de kostar 4-, resp 5000. Mycket pengar men liten kostnad för barn i det stora hela. Vad jag förstår kollar de då ett gäng prover, gör undersökning och kollar även mannen. Jag hade redan ringt men de hade inte öppet när jag ringde (drog lite på det så de han stänga för dagen). Jag tog även kontakt med en privat gyn och var på väg att boka tid när plusset kom.

Kämpa på. Jag håller alla tummar och tår och tror verkligen att du kommer att lyckas!!!!
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?