• Anonym (Undrande)

Arvslöst halvsyskon

Hejsan
    Jag har en fundering då vi i min familj har haft stora problem. Jag har en halvbror som inte bör ärva pengar (av skäl jag inte tänker räkna upp här). Vår gemensamme far är också av uppfattningen att hans son inte bör ärva.

Nu är det så här att pappa äger ett hus och är gift med min mamma. Jag vet att man officiellt inte får göra någon arvslös men jag undrar om man kan komma runt det? Om min far ger bort huset och pengarna till min mamma - så finns det ju inget för min bror att ärva, eller hur?!

Om min mamma i sin tur sedan ger huset till mig, så kan väl min bror inte överklaga det? Man ärver väl bara det som finns kvar när personen avlider och har personen inga tillgångar kvar så finns väl inget att ärva. Eller kan han kräva något av mig?

• Svar på tråden Arvslöst halvsyskon
  • Anonym (laglott)

Jag är inte riktigt insatt, men jag vet att halvsyskonet kommer få ärva laglotten hur som helst. En släkting till min förlorade sin man nyligen och han har ett särkullbarn som han inte har kontakt med. Han hade gett bort huset och bilen till sin fru, men de sakerna kom tillbaks till dödsboet i och med de var gifta. Min moster tvingades ta lån för att lösa ut särkullbarnet från värdet av huset. Var då bara laglotten barnet var berättigad till. Vet inte hur stor den är,  men det är det säkert någon annan som vet.
    Så om tillgångarna är högre än skulderna så lär ditt halvsyskon få pengar oavsett, även om det är din mamma som äger huset i och med dom är gifta... 

• Anonym (samma situation)

Jag har en halvsyster som min mor inte vill ska ärva henne. Hon har behandlat vår mamma fruktsvärt illa och har numera ingen kontakt med oss. Min mamma har skrivit ett testamente där hon gett min syster endast hennes laglott. Laglotten är arvet delat på antalet barn delat med två. Så i fallet med min mamma som har tre barn måste alltså min syster få 1/6 av arvet.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (laglott) skrev 2013-08-04 20:30:38 följande:
    Jag är inte riktigt insatt, men jag vet att halvsyskonet kommer få ärva laglotten hur som helst. En släkting till min förlorade sin man nyligen och han har ett särkullbarn som han inte har kontakt med. Han hade gett bort huset och bilen till sin fru, men de sakerna kom tillbaks till dödsboet i och med de var gifta. Min moster tvingades ta lån för att lösa ut särkullbarnet från värdet av huset. Var då bara laglotten barnet var berättigad till. Vet inte hur stor den är,  men det är det säkert någon annan som vet.
    Så om tillgångarna är högre än skulderna så lär ditt halvsyskon få pengar oavsett, även om det är din mamma som äger huset i och med dom är gifta... 
    Hur kan man ärva någon man inte ens är släkt med? Min halvbror är ju inte släkt med min mamma.
  • Anonym (Undrande)

Det som gör mig förvirrad är att när jag försökt söka svaret online får jag upp svar som säger emot varandra:

svaronline.se/fraga/juridik/familjeratt-arv-och-testamente/2578/arv-efter-pappa-som-givit-bort-egendom-till-sin-nya-fru.html

arbetarbladet.se/slaktvanner/familjejuristen/1.936835-blir-jag-utan-arv-efter-pappa-

Därför skulle det vara väldigt intressant om någon som är jurist eller kan lagen kan hjälpa mig med detta

Mvh Tacksam för svar . Solig

• Anonym (Ärvt)

Jag har ärvt på detta sätt och jag ärvde laglotten= 50 procent direkt på en gång. Ditt halvsyskon ska ha pengarna direkt medan du får vänta på att din mor dör. Sedan fick jag 50 procent till när styvförälder dog men var nog enligt testamente inte lag på det. Finns ingen möjlighet skänka bort eller dribbla bort laglotten utan att den som ska ärva skriver på och godkänner det.

• LunaLunatic

Min gammelmorfar skrev allt på sin fru och gjorde på så vis min mor arvslös (morfar var avliden).

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym (familj)

En person i min närhet har blivit mer eller mindre arvslös pga att personen var särkullbarn och ett nytt barn fanns dessutom i det nya äktenskapet.
    Där gjorde föräldern så att h*n gav bort sin del i huset och allt annat av värde till sin äkta hälft som gåva inom äktenskapet. Sedan skrev de ett äktenskapsförord så att all egendom som tillhörde den äkta hälften skulle vara enskild, men förälderns skulle inte vara det (dvs äkta hälften skulle ha rätt till hälften av förälderns eventuella tillgångar som giftorättsgods), samt testamente att särkullbarnet endast skulle få ut sin laglott.
    Allt detta skrevs tillsammans med jurister för att bli så vattentätt som möjligt i syfte att minska särkullbarnets del.

Resultatet: särkullbarnet ärvde ca 10-15 000 kr, det nya barnet ärver efter kvarvarande förälders bortgång tillgångar motsvarande 3-4 miljoner. Det går med andra ord att skriva bort väldigt mycket, men troligen inte riktigt allt.

• Anonym (laglott)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-04 23:20:13 följande:
    Hur kan man ärva någon man inte ens är släkt med? Min halvbror är ju inte släkt med min mamma.
    Barnet ärvde sin pappa som dog. Eftersom dom var gifta så räknades huset med som gemensamma ägodelar även fast pappan försökt ge bort det till sin fru (ej mamma till särkullbarnet). 
  • Anonym (samma situation)
    Anonym (Ärvt) skrev 2013-08-05 00:19:05 följande:
    Jag har ärvt på detta sätt och jag ärvde laglotten= 50 procent direkt på en gång. Ditt halvsyskon ska ha pengarna direkt medan du får vänta på att din mor dör. Sedan fick jag 50 procent till när styvförälder dog men var nog enligt testamente inte lag på det. Finns ingen möjlighet skänka bort eller dribbla bort laglotten utan att den som ska ärva skriver på och godkänner det.

Nja. Finns det ett skrivet testamente kan laglotten halveras, såsom jag skrev. Det har min mamma fått förklarat av en jurist. Finns inget testamente delas arvet på antalet barn rakt av, som i ditt fall.
Svar på tråden Arvslöst halvsyskon