• Anonym (Undrande)

Arvslöst halvsyskon

Hejsan
    Jag har en fundering då vi i min familj har haft stora problem. Jag har en halvbror som inte bör ärva pengar (av skäl jag inte tänker räkna upp här). Vår gemensamme far är också av uppfattningen att hans son inte bör ärva.

Nu är det så här att pappa äger ett hus och är gift med min mamma. Jag vet att man officiellt inte får göra någon arvslös men jag undrar om man kan komma runt det? Om min far ger bort huset och pengarna till min mamma - så finns det ju inget för min bror att ärva, eller hur?!

Om min mamma i sin tur sedan ger huset till mig, så kan väl min bror inte överklaga det? Man ärver väl bara det som finns kvar när personen avlider och har personen inga tillgångar kvar så finns väl inget att ärva. Eller kan han kräva något av mig?

• Svar på tråden Arvslöst halvsyskon
  • Anonym (k)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-10 15:50:32 följande:
    Synd att alla säger emot varandra.
    Din mamma får sin hälft av gemensamma tillgångarna om han dör. Han kan testamentera bort hälften av sina tillgångar till vem han vill, men laglotten kan ingen ta ifrån ditt syskon.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (k) skrev 2013-08-10 15:58:07 följande:
    Din mamma får sin hälft av gemensamma tillgångarna om han dör. Han kan testamentera bort hälften av sina tillgångar till vem han vill, men laglotten kan ingen ta ifrån ditt syskon.
    Min fråga är vad som händer om han ger bort egendom till min mor medan han lever.
  • Anonym (k)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-10 21:43:28 följande:
    Min fråga är vad som händer om han ger bort egendom till min mor medan han lever.
    Han har ändå giftorätt i det. Vad händer om hans fru dör innan honom? Ska han förlora sitt hem då?
  • Foxtrott
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-10 21:43:28 följande:
    Då lär tingsrätten när din far är död anse att han gett bort huset till din mamma i akt och mening att göra sin son arvslös, vilket alltså inte är lagligt. Om din bror klagar. Om din pappa inte skiljer sig från din mamma och flyttar ifrån huset alltså. Så frågan är väl hur långt han är beredd att gå för att göra sin son arvslös.
  • Anonym (Undrande)
    Foxtrott skrev 2013-08-10 21:48:34 följande:
    Då lär tingsrätten när din far är död anse att han gett bort huset till din mamma i akt och mening att göra sin son arvslös, vilket alltså inte är lagligt. Om din bror klagar. Om din pappa inte skiljer sig från din mamma och flyttar ifrån huset alltså. Så frågan är väl hur långt han är beredd att gå för att göra sin son arvslös.
    Hur långt han är beredd att gå... Ja, vi har diskuterat att han ska sälja sitt hus och att han ska flytta hem till mig istället. Problemet blir då om pappa spenderar pengarna som blir kvar från att sälja sitt hus - på mitt hus. I så fall kanske tingsrätten skulle anse att det är förskott på arv???

Det är så mycket frågor på hur vi ska lösa det här.
  • Anonym (k)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-11 00:38:21 följande:
    Hur långt han är beredd att gå... Ja, vi har diskuterat att han ska sälja sitt hus och att han ska flytta hem till mig istället. Problemet blir då om pappa spenderar pengarna som blir kvar från att sälja sitt hus - på mitt hus. I så fall kanske tingsrätten skulle anse att det är förskott på arv???

Det är så mycket frågor på hur vi ska lösa det här.
    Varför skulle din pappa lämna sin fru och sälja sitt hem för att investera pengarna i ditt hus, enbart för att försöka göra sitt ena barn arvslös?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (k) skrev 2013-08-11 08:22:28 följande:
    Varför skulle din pappa lämna sin fru och sälja sitt hem för att investera pengarna i ditt hus, enbart för att försöka göra sitt ena barn arvslös?
    Det måste vara skönt att ha en så god familjerelation själv, att man inte ens kan fantisera ihop olika scenarier som krävs för att man ska säga upp bekantskapen med sina familjemedlemmar.

Jag vill påpeka att jag redan i starten skrev  "(av skäl jag inte tänker räkna upp här)"
  • Anonym (k)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-11 12:56:05 följande:
    Det måste vara skönt att ha en så god familjerelation själv, att man inte ens kan fantisera ihop olika scenarier som krävs för att man ska säga upp bekantskapen med sina familjemedlemmar.

Jag vill påpeka att jag redan i starten skrev  "(av skäl jag inte tänker räkna upp här)"
    Ja men det handlade väl om din bror. Inte din pappas fru. Varför vill han göra både henne och din bror arvslösa? Enklast måste väl vara att han skiljer sig från henne, och sen lever upp sina tillgångar så det inte finns något kvar att ärva?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (k) skrev 2013-08-11 13:03:24 följande:
    Ja men det handlade väl om din bror. Inte din pappas fru. Varför vill han göra både henne och din bror arvslösa? Enklast måste väl vara att han skiljer sig från henne, och sen lever upp sina tillgångar så det inte finns något kvar att ärva?
    Det är inte enklast eftersom han vill att jag ska få pengarna.
  • Anonym (k)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-11 17:23:01 följande:
    Det är inte enklast eftersom han vill att jag ska få pengarna.
    Bara du? Inte hans fru heller?

Han kan inte välja att ge allt till dig, men om han gör sig av med frun och sen testamenterar allt, utom brorsans laglott, till dig så får du mesta möjliga.
  • Ramborg

Skriv över alla tillgångar på frun.

Om mannen dör först begär hon att någon bodelning inte ska ske utan vardera sidan ska behålla sitt.

Öppet för angrepp för laglottsinträng men kanske värt ett försök.

En annan variant är att sätta halvbrors andel av arvet i nån form av särskild förvaltning, typ en stiftelse eller nåt, där han inte får ut mer än en viss summa åt gången. Eller att han får pengar när han testar drogfritt eller nåt. För jag antar att han knarkar eller så.

42.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (k) skrev 2013-08-11 17:25:19 följande:
    Bara du? Inte hans fru heller?

Han kan inte välja att ge allt till dig, men om han gör sig av med frun och sen testamenterar allt, utom brorsans laglott, till dig så får du mesta möjliga.
    Han vill inte skilja sig.
  • Anonym (Undrande)
    Ramborg skrev 2013-08-11 17:34:39 följande:
    Skriv över alla tillgångar på frun.
    Om mannen dör först begär hon att någon bodelning inte ska ske utan vardera sidan ska behålla sitt.

Öppet för angrepp för laglottsinträng men kanske värt ett försök.
    Om det funkar skulle det vara det bästa.
  • Ramborg
    Anonym (Undrande) skrev 2013-08-11 19:33:46 följande:
    Om det funkar skulle det vara det bästa.

OM det funkar, funkar det bara om mannen dör först.
    42.
Svar på tråden Arvslöst halvsyskon