• Anonym (Undrande)

Arvslöst halvsyskon

Hejsan
    Jag har en fundering då vi i min familj har haft stora problem. Jag har en halvbror som inte bör ärva pengar (av skäl jag inte tänker räkna upp här). Vår gemensamme far är också av uppfattningen att hans son inte bör ärva.

Nu är det så här att pappa äger ett hus och är gift med min mamma. Jag vet att man officiellt inte får göra någon arvslös men jag undrar om man kan komma runt det? Om min far ger bort huset och pengarna till min mamma - så finns det ju inget för min bror att ärva, eller hur?!

Om min mamma i sin tur sedan ger huset till mig, så kan väl min bror inte överklaga det? Man ärver väl bara det som finns kvar när personen avlider och har personen inga tillgångar kvar så finns väl inget att ärva. Eller kan han kräva något av mig?

• Svar på tråden Arvslöst halvsyskon
  • Anonym (bodeln.)

dina föräldrar kan göra en bodelning nu när de lever och då skriva huset och tillgångar på din mamma.
    bara de inte har lån för då kan banken anse att hon inte kan stå på lånen själv... 

ett alternativ är väl att de säljer huset till dig och hyr det av dig :) 

bäst svar får de nog om de ringer en jurist :) 

varför vill de göra din halvbror arvslös? har de aldrig haft någon kontakt/relation? 

• Olympia

Verkar som din far är mest betjänt av att vända sig till en jurist som är expert på testamenten o dyl för att få bästa hjälp.

• Anonym (Juristen)

Det är dock olagligt att göra någon arvlös i Sverige. Vilket innebär att om din halvbror och din farssärkullebarn kan visa på att din far gett bort sin egendom i syfte att din  halvbror inte skall ärva något kan rätten besluta att upphäva den gåvan och ta upp egendomen i dödsboet.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Juristen) skrev 2013-08-05 09:41:59 följande:
    Det är dock olagligt att göra någon arvlös i Sverige. Vilket innebär att om din halvbror och din farssärkullebarn kan visa på att din far gett bort sin egendom i syfte att din  halvbror inte skall ärva något kan rätten besluta att upphäva den gåvan och ta upp egendomen i dödsboet.
    Krävs det inte då att man ska kunna bevisa att det är just det syftet och att det är nära inpå döden? Om min pappa nu vid 60 års ålder skriver över huset på min mamma och dör vid 80 års ålder, kan det ses som syfte då?
  • Anonym (Ärvt)

Föräldraskap = arv till alla barn om de inte har adopterats bort. Gilla läget för så är det. Laglott har man alltid rätt till.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (laglott) skrev 2013-08-05 00:44:47 följande:
    Barnet ärvde sin pappa som dog. Eftersom dom var gifta så räknades huset med som gemensamma ägodelar även fast pappan försökt ge bort det till sin fru (ej mamma till särkullbarnet). 
    I så fall måste det väl bero på att han inte registrerat gåvan (huset) hos skatteverket? För man ska ju kunna ge bort sitt hus till sin fru/make.

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskappartnerskap/aktenskapsregistret/gavamellanmakar.4.8639d413207905e9480002472.html
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Ärvt) skrev 2013-08-05 11:53:02 följande:
    Föräldraskap = arv till alla barn om de inte har adopterats bort. Gilla läget för så är det. Laglott har man alltid rätt till.
    Men om det inte finns någon egendom kvar hos föräldern när han dör?

Om vår far skriver över allt han äger och har på min mamma (som inte är min brors förälder), så finns det väl inget för min halvbror att ärva?
  • Anonym (Går utmärkt)
    Anonym (Ärvt) skrev 2013-08-05 11:53:02 följande:

Det går absolut att kringgå (hänt i min släkt). Kontakta en familjerättsjurist, det är värt pengarna.
  • Anonym (Ärvt)

Han har bevisligen ägt något under sin livstid...rätt lätt bevisa. När fastighet har skrivits över i min familj har då den som haft arvsrätt först behövt godkänna detta. Kan inte bara skriva över det utan godkännande misstänker jag just därför. Jag har själv skrivit på papper om att jag avsäger mig arvsrätt en annan gång när jag inte har velat ha fastighet. 

Desutom har jag för mig att man inte kan skänka bort hur mycket som helst per år utan att mottagaren ska skaffa för det(?).  
    Kontakta en jurist och kolla upp reglerna som gäller här och nu.

• Anonym (Ärvt)

SKATTA för det skulle det stå

Svar på tråden Arvslöst halvsyskon