Inlägg från: Anonym (samma situation) |Visa alla inlägg
  • Anonym (samma situation)

Arvslöst halvsyskon

Jag har en halvsyster som min mor inte vill ska ärva henne. Hon har behandlat vår mamma fruktsvärt illa och har numera ingen kontakt med oss. Min mamma har skrivit ett testamente där hon gett min syster endast hennes laglott. Laglotten är arvet delat på antalet barn delat med två. Så i fallet med min mamma som har tre barn måste alltså min syster få 1/6 av arvet.

Anonym (Ärvt) skrev 2013-08-05 00:19:05 följande:
    Jag har ärvt på detta sätt och jag ärvde laglotten= 50 procent direkt på en gång. Ditt halvsyskon ska ha pengarna direkt medan du får vänta på att din mor dör. Sedan fick jag 50 procent till när styvförälder dog men var nog enligt testamente inte lag på det. Finns ingen möjlighet skänka bort eller dribbla bort laglotten utan att den som ska ärva skriver på och godkänner det.

Nja. Finns det ett skrivet testamente kan laglotten halveras, såsom jag skrev. Det har min mamma fått förklarat av en jurist. Finns inget testamente delas arvet på antalet barn rakt av, som i ditt fall.
    Anonym (samma situation) skrev 2013-08-04 20:40:04 följande:
    Jag har en halvsyster som min mor inte vill ska ärva henne. Hon har behandlat vår mamma fruktsvärt illa och har numera ingen kontakt med oss. Min mamma har skrivit ett testamente där hon gett min syster endast hennes laglott. Laglotten är arvet delat på antalet barn delat med två. Så i fallet med min mamma som har tre barn måste alltså min syster få 1/6 av arvet.

Återigen....
Svar på tråden Arvslöst halvsyskon