• moafeliciaa

Omöjlig ungponny!

Hej! Jag har en ungponny på 4 år som är hur snäll och go som helst i stallet, men när det kommer till ridningen är han näst intill ibland omöjlig. I skogen går det jättebra att rida men när det kommer till paddocken så blir han helt omvänd. Det går bra när vi skrittar på fyrkantsspåret men sen när jag ska börja arbeta ner honom i form och kräver ytterst lite av honom då blir han helt trotsig och galen. Trycker jag till endast lite med skänkeln börjar han bocka, sparka bakut och ibland även stegra sig. Fortsätter jag som ingenting har hänt börjar han även skena. Det är BARA när vi är i paddocken. Jag känner mig helt hjälplös! Han är en riktig eneriknippe, borde jag trötta ut honom? Det känns ju inte heller så kul att trötta ut han och sen han lyssnar, jag vill ju att han ska lyssna från början liksom.. 
    Har tränat en del horsemanship som han lyder jättebra på..
    Kan han vara rädd för elen? Eller är det helt enkelt bara dumheter? Hur ska jag i så fall handskas med honom när han gör dessa dumheter? Har ibland snärtat till honom med spöt men då lägger det iväg som tusan och blir ingen större förändring. HJÄLP MIG, tips någon? 

• Svar på tråden Omöjlig ungponny!
  • sötare
    moafeliciaa skrev 2013-08-01 15:18:27 följande:
    Hej! Jag har en ungponny på 4 år som är hur snäll och go som helst i stallet, men när det kommer till ridningen är han näst intill ibland omöjlig. I skogen går det jättebra att rida men när det kommer till paddocken så blir han helt omvänd. Det går bra när vi skrittar på fyrkantsspåret men sen när jag ska börja arbeta ner honom i form och kräver ytterst lite av honom då blir han helt trotsig och galen. Trycker jag till endast lite med skänkeln börjar han bocka, sparka bakut och ibland även stegra sig. Fortsätter jag som ingenting har hänt börjar han även skena. Det är BARA när vi är i paddocken. Jag känner mig helt hjälplös! Han är en riktig eneriknippe, borde jag trötta ut honom? Det känns ju inte heller så kul att trötta ut han och sen han lyssnar, jag vill ju att han ska lyssna från början liksom.. 
    Har tränat en del horsemanship som han lyder jättebra på..
    Kan han vara rädd för elen? Eller är det helt enkelt bara dumheter? Hur ska jag i så fall handskas med honom när han gör dessa dumheter? Har ibland snärtat till honom med spöt men då lägger det iväg som tusan och blir ingen större förändring. HJÄLP MIG, tips någon? 
    tycker att du verkligen ska vända dig till någon som verklige kan hantera hästar. här inne på Fl är det så otroligt lätt att trådar spårar ut av olika människor som har så otroligt olika åsikter om vad bra hantering av ett djur är. hoppas att du kan hitta en riktigt bra hästmänniska och lycka till
  • riboflavin

Det låter ju onekligen som om någonting stressar honom så till den milda grad att han inte klarar av att fokusera och gå i form? Om han i övrigt är lätthanterlig och trevlig så låter det ju underligt. Sök hjälp innan dessa "olater" blir permanenta. Ett tips jag har är att filma er när du rider honom så att du kan se utifrån vad han tittar på, när han reagerar o.s.v.

En annan möjlighet är ju att själv lirka lite i vad som egentligen är problemet genom att åka till någon annan för att träna och låta någon annan prova att rida honom både hemma och borta, är det just något runt er egen paddock som oroar honom, eller beter han sig så här för att han inte trivs med sättet du rider honom? 

För att bekräfta Sötares tes om att alla har olika syn på vad som är bra hästhantering så tycker jag du omedelbart ska sluta använda spöet, dels eftersom det inte verkar ge rätt respons alls men också för att om han beter sig såhär på grund av rädsla/oro så kommer ytterligare obehag bara att förstärka hans rädsla/oro. Hoppas att ni lyckas lösa problemet :)

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Pallas

En del hästar flippar när de inte förstår vad de ska göra. Vissa blir inåtvända och vågar inte ens prova sig fram och går inte att få riktig kontakt med, andra blir utåtagerande och spända och det kan yttra sig som du beskriver. Min häst blir mentalt stressad när hon inte förstår och det går upp i hennes löparhuvud (avdankad travare), vilket innebär en massa spring om jag inte hejdar mig och tänker efter ordentligt. Hon har aldrig bockat eller stegrat och hon går alltid fram, men jag märker tydligt att hon blir "olycklig". Enda gången hon har bockat med mig på var i galoppen när en sadel jag lagt mycket tid och pengar på att prova ut, plötsligt inte passade längre och hon fick inflammation i brosket på bogbladen. 

Oavsett vad man har för hästfilosofi så kan vi sluta oss till att din häst försöker säga nåt, frågan är vad. Det är givetvis jättesvårt att svara på utan att ha sett er som ekipage. Bor du i närheten av Uppsala kan jag komma och titta om du vill? Mina unghästar har jag lärt grunderna från marken innan jag suttit upp och det har varit ganska okomplicerat. Det finns otroligt mycket man kan göra på marken, på ridbanan, för att underlätta uppsuttet arbete.

Min första fråga är såklart: passar utrustningen? Jag har själv fått dyrköpta läxor fast jag tagit hjälp av proffs som sagt att allt var perfekt, som sagt. Det kan vara så otroligt små marginaler att det bara får utslag tex just när man börjar ställa krav på hästens form.

Mitt första tips är att avbryta när du kommer till de där situationerna. Det är lätt att känna att man då "förlorar", men min erfarenhet är att det går fortare om man inte forcerar. Vi kan ändå aldrig "vinna" mot hästen om den inte vill jobba med oss. Sitt av och gör något som du vet funkar klockrent, avsluta sedan passet. Nästa gång lägger du upp en plan för exakt vad du ska ha din känslighet inställd på - begynnande spänningar, okoncentration, reaktioner på hand, utrustning och hjälper osv. 

• Sölve

Har du kollat om hästen har ont någonstans? Annars kan du börja med det.

• messa

Har den ont? Passar sadeln? Är den inne i en växtperiod? Beter den sig lika om du longerar den innan du rider i paddocken? 

• sötare

Sen ska man ju inte glömma bort att detta är en unghäst  och oerfaren då kan precis allt vara farligt dessutom så har ju hästar ett helt annat synfält vad vi har och ser saker på ett helt annat vis.,,, du kanske ska tanu för ett tag strunta i att hästen ska gå i rätt form och kanske focusera på att hästen ska gå lungt förbi det ställe som hästen reagerar på.

• sötare
    sötare skrev 2013-08-04 11:04:36 följande:
    Sen ska man ju inte glömma bort att detta är en unghäst  och oerfaren då kan precis allt vara farligt dessutom så har ju hästar ett helt annat synfält vad vi har och ser saker på ett helt annat vis.,,, du kanske ska tanu för ett tag strunta i att hästen ska gå i rätt form och kanske focusera på att hästen ska gå lungt förbi det ställe som hästen reagerar på.

eller rättar mig lite själv. Strunta i att hästen ska gå  i form i paddocken ett tag fokusera bara på att den ska gå framåt i alla gångarterna, rid den i form i skogen istället . Arbeta mycket med den från marken oxå och verkligen lär känna din  häst och låt den lära sig att lita på dig 
  • AnnaKarinA

Min första tanke är också, är hästen kollad så den inte har ont? Är sadeln utprovad?
    Jag skulle backa och sänka kraven, efter att ovanstående är kollat. Kanske den är inne i en tillväxtzon och har en massa träningsvärk? 

• sextiotalist

Du förväntar dig att en 4-årig unghäst kan gå i form, när min syster köpte en unghäst så fixade han grundhjälperna, först efter ett år (då han var drygt 5) var han så musklad att han började gå i rätt form. Att gå i rätt form för en häst är ansträngande, om de inte har byggt upp styrkan.

Min systerdotters ponny fixar nu skolor men det tog år innan de var där.

Du får arbeta med longering, där hästen kan bygga upp musklerna utan belastning från ryttaren.

Fortsätt att arbeta på grundhjälperna, att hästen har framåtbjudning, mjukgörande rörelser, sänkning och längning och det viktigaste, ta kontakt med en tränare som kan se var hästen är utvecklingsmässigt och arbeta utifrån detta.  

• sextiotalist

Och som Pallas skriver, om det går åt skogen, så stoppar man och så gör man det hästen fixar.

I din sits skulle jag inte göra några ridövningar i paddocken, utan bara longering, tills man ser att hästen verkligen trivs med det, sedan göra samma övningar med någon uppsutten.

Om du visste hur många gånger min syster och hennes dotter fick backa och börja om under unghästtiden.    

• Anskuli

Jag har ridit in flera unghästar och min första fråga är vad han har fått för utbildning hittills? Longering, tömköring, hur mycket riden? Vad har du själv för erfarenheter av unghästar? Ifall du själv inte har någon större erfarenhet bör du absolut se till att få hjälp med din ponny. Jag tycker det låter på din beskrivning som om han inte är ordentligt inriden ännu (alltså rör sig framåt i skritt, trav och galopp och förstår både tygel- och skänkelhjälper) och då kan du inte heller kräva för mycket av honom. Jag har svårt att tro att han har den muskulatur som krävs för att gå i form. Koncentrera dig till en början enbart på de grundläggande hjälperna och låt din ponny lyckas!

• Pallas

Det här med form är ju en hel vetenskap i sig. Hästen har alltid en form. På en unghäst betyder "i form" för mig att de är framme på hjälperna (framåtbjudning), har sökning till hand och går att lägga framåt nedåt. För att komma dit måste de först ha takt och balans, förstå tygel, sits och skänkel. Det är ett styvt jobb att lägga, speciellt om om inte är erfaren. Nyckeln på alla hästar jag ridit och ridit in har varit kontroll över hästens bakben och den har jag lärt in från marken (utom på min nuvarande häst, på henne var nyckeln att släppa handen helt).

• Froststar

Eftersom det är bara i paddocken kan det vara något i miljön. Har du provat med annan paddock? Ridhus? Likadant där?

Svar på tråden Omöjlig ungponny!