Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Omöjlig ungponny!

En del hästar flippar när de inte förstår vad de ska göra. Vissa blir inåtvända och vågar inte ens prova sig fram och går inte att få riktig kontakt med, andra blir utåtagerande och spända och det kan yttra sig som du beskriver. Min häst blir mentalt stressad när hon inte förstår och det går upp i hennes löparhuvud (avdankad travare), vilket innebär en massa spring om jag inte hejdar mig och tänker efter ordentligt. Hon har aldrig bockat eller stegrat och hon går alltid fram, men jag märker tydligt att hon blir "olycklig". Enda gången hon har bockat med mig på var i galoppen när en sadel jag lagt mycket tid och pengar på att prova ut, plötsligt inte passade längre och hon fick inflammation i brosket på bogbladen. 

Oavsett vad man har för hästfilosofi så kan vi sluta oss till att din häst försöker säga nåt, frågan är vad. Det är givetvis jättesvårt att svara på utan att ha sett er som ekipage. Bor du i närheten av Uppsala kan jag komma och titta om du vill? Mina unghästar har jag lärt grunderna från marken innan jag suttit upp och det har varit ganska okomplicerat. Det finns otroligt mycket man kan göra på marken, på ridbanan, för att underlätta uppsuttet arbete.

Min första fråga är såklart: passar utrustningen? Jag har själv fått dyrköpta läxor fast jag tagit hjälp av proffs som sagt att allt var perfekt, som sagt. Det kan vara så otroligt små marginaler att det bara får utslag tex just när man börjar ställa krav på hästens form.

Mitt första tips är att avbryta när du kommer till de där situationerna. Det är lätt att känna att man då "förlorar", men min erfarenhet är att det går fortare om man inte forcerar. Vi kan ändå aldrig "vinna" mot hästen om den inte vill jobba med oss. Sitt av och gör något som du vet funkar klockrent, avsluta sedan passet. Nästa gång lägger du upp en plan för exakt vad du ska ha din känslighet inställd på - begynnande spänningar, okoncentration, reaktioner på hand, utrustning och hjälper osv. 

• Pallas

Det här med form är ju en hel vetenskap i sig. Hästen har alltid en form. På en unghäst betyder "i form" för mig att de är framme på hjälperna (framåtbjudning), har sökning till hand och går att lägga framåt nedåt. För att komma dit måste de först ha takt och balans, förstå tygel, sits och skänkel. Det är ett styvt jobb att lägga, speciellt om om inte är erfaren. Nyckeln på alla hästar jag ridit och ridit in har varit kontroll över hästens bakben och den har jag lärt in från marken (utom på min nuvarande häst, på henne var nyckeln att släppa handen helt).

Svar på tråden Omöjlig ungponny!