Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Omöjlig ungponny!

Du förväntar dig att en 4-årig unghäst kan gå i form, när min syster köpte en unghäst så fixade han grundhjälperna, först efter ett år (då han var drygt 5) var han så musklad att han började gå i rätt form. Att gå i rätt form för en häst är ansträngande, om de inte har byggt upp styrkan.

Min systerdotters ponny fixar nu skolor men det tog år innan de var där.

Du får arbeta med longering, där hästen kan bygga upp musklerna utan belastning från ryttaren.

Fortsätt att arbeta på grundhjälperna, att hästen har framåtbjudning, mjukgörande rörelser, sänkning och längning och det viktigaste, ta kontakt med en tränare som kan se var hästen är utvecklingsmässigt och arbeta utifrån detta.  

• sextiotalist

Och som Pallas skriver, om det går åt skogen, så stoppar man och så gör man det hästen fixar.

I din sits skulle jag inte göra några ridövningar i paddocken, utan bara longering, tills man ser att hästen verkligen trivs med det, sedan göra samma övningar med någon uppsutten.

Om du visste hur många gånger min syster och hennes dotter fick backa och börja om under unghästtiden.    

Svar på tråden Omöjlig ungponny!