Omöjlig ungponny!
Hej! Jag har en ungponny på 4 år som är hur snäll och go som helst i stallet, men när det kommer till ridningen är han näst intill ibland omöjlig. I skogen går det jättebra att rida men när det kommer till paddocken så blir han helt omvänd. Det går bra när vi skrittar på fyrkantsspåret men sen när jag ska börja arbeta ner honom i form och kräver ytterst lite av honom då blir han helt trotsig och galen. Trycker jag till endast lite med skänkeln börjar han bocka, sparka bakut och ibland även stegra sig. Fortsätter jag som ingenting har hänt börjar han även skena. Det är BARA när vi är i paddocken. Jag känner mig helt hjälplös! Han är en riktig eneriknippe, borde jag trötta ut honom? Det känns ju inte heller så kul att trötta ut han och sen han lyssnar, jag vill ju att han ska lyssna från början liksom..
Har tränat en del horsemanship som han lyder jättebra på..
Kan han vara rädd för elen? Eller är det helt enkelt bara dumheter? Hur ska jag i så fall handskas med honom när han gör dessa dumheter? Har ibland snärtat till honom med spöt men då lägger det iväg som tusan och blir ingen större förändring. HJÄLP MIG, tips någon?