honeydew skrev 2013-07-31 15:05:34 följande:
Hr blivit orolig och rädd inför förlossningen nu som är i september. SF-måttet i vecka 32+3 är 36 cm och TUL visar +23%. Har tidigare fått en dotter som vägde 4350 gr, och det gick relativt bra. Men nu börjar jag ändå bli rädd inför att kommande barn ska bli ännu större, vilket min barnmorska sa att det tyvärr kan vara. Såg tidigare fram emot förlossningen, men inte nu längre. Jätterädd för att gå över tiden. Men igångsättning eller kejsarsnitt lockar inte heller. (Om man ens skulle få det godkänt??) Hur ska detta gå??
SF måttet kan vara större pga att du fått stort barn innan och livmodern blir större det kan också betyda att barnet blir större men det är ingen som igentligen vet om den blir eller inte.
Förstår din oro med stort barn.
Jag födde dottern vaginalt BF+9 och hon skulle väga 3,500g men var 4140g
Det gick väl sådär.
Jag blev gravid igen och SF måttet var stort låg på tvilling kurvan hela grav och pojken blev stor enligt TUL v 41 var han 4885g men bara 2 dagar efter v 41+2 BF +10 fick jag planeradsnitt och han var 5810g
Blev gravid igen och man gjorde TUL v 35+5 och han var 3890g så man valde att ta snitt 2 veckor innan v 37+5 och han var 4150g skulle bli ca sådär 5,600g på BF dagen.