• Naura

Stor bebis, orolig!!

Jag födde ett barn över 5kg med akut snitt 2011 pga värksvaghet och stort barn. Hon skulle aldrig tagit sig ut på egen hand. Nu ska jag föda snart igen, och blivit lovad snitt direkt jag passerar BF för att inte gå över tiden, samt att jag gör/gjort TUL i v.34, 37 och 39 för att kunna bedöma storleken på barnet. Kommer inte bli igångsatt pga värksvaghet förra gången, vilket är vanligare vid igångsättning, utan det blir som sagt snitt direkt efter BF istället. Och visar mätningarna på att barnet blir närmare 5kg så kommer jag inte heller behöva föda vaginalt eftersom förlossningen kan vara svårare och jag hade en traumatisk upplevelse förra gången.

Du kanske kan prata med spec.MVC och få till en liknande lösning för dig?  

*Dotter 110413* *BF 130824*
  • Naura

Jag vill inte skrämma dig, men det finns en sanning om igångsättning. Blev igångsatt med första barnet, som vägde 5005g vid födsel, och pga igångsättning av en kropp som ej var redo, omogen tapp osv, så fick jag en värkrubbning som gjorde att det tog 33timmar med värkar och slutade med akut ks för hon sjönk aldrig ner. Värkarna var för svaga och barnet för stort.

Nu har jag nyss fött mitt andra barn vaginalt. Gjorde TUL i v. 34, 37 och 39. I vecka 39 skattade dom henne som +-0% men ut föddes en +13% 4080g flicka på dag 40+2. Det gick med väldig fart, öppnades från 4 till 10cm på 25min, sen tog det 2,5tim innan hon föddes helt komplikationsfritt.

Jag hade en back-up plan med ett planerat ks i vecka 40+3 och förlossningen skulle även brytas för ks om det verkade bli samma problem som förra gången, men behövde aldrig använda den planen. En igångsättning denna gång var aldrig aktuell pga att risken för värkrubbning igen var stor. Detta diskuterades med smvc och överläkare på förlossningen vid 4 tillfällen under graviditeten.

Svar på tråden Stor bebis, orolig!!