• honeydew

Stor bebis, orolig!!

Hr blivit orolig och rädd inför förlossningen nu som är i september. SF-måttet i vecka 32+3 är 36 cm och TUL visar +23%. Har tidigare fått en dotter som vägde 4350 gr, och det gick relativt bra. Men nu börjar jag ändå bli rädd inför att kommande barn ska bli ännu större, vilket min barnmorska sa att det tyvärr kan vara.
    Såg tidigare fram emot förlossningen, men inte nu längre. Jätterädd för att gå över tiden. Men igångsättning eller kejsarsnitt lockar inte heller. (Om man ens skulle få det godkänt??)
    Hur ska detta gå??

• Svar på tråden Stor bebis, orolig!!
  • honeydew

Men riskerna vid förlossningen ökar ju om barnet är stort. Vill inte gärna gå igenom hela förlossningen men snubbla på mållinjen och behöva ta till akut kejsarsnitt för att det blir en komplikation. Om man från början vet att barnet är stort.

Hur blir det om man passerar BF? Tänk om det dröjer ytterligare två veckor innan hen vill komma? Det är jag nog mest rädd för, att bara vänta medan barnet växer o växer...

• honeydew

Tycker att man hör så mycket om att det är svårt att få beviljat igångsättning eller kejsarsnitt. Man ska vänta ut barnet, så är det bara, även om det väger närmare 5 kg. Har tyvärr inte så stort förtroende för spec.mvc som finns här. Har varit där en gång redan för jag har högt blodtryck, men de ryckte mest på axlarna åt mig och undrade vad som var problemet?
    Min barnmorska är däremot superbra och lyssnar verkligen. Ska dock inte dit förrän om ytterligare en vecka, så får vänta tills dess med att prata med henne.

Vet inte vilken lösning som skulle få mig lugnare just nu... Vänta ut barnet, eller få lovad igångsättning eller kejsarsnitt efter BF? Inget känns bra. Skulle vilja få barnet innan det växer sig för stort. Helst en spontan förlossning i v. 38 typ? synd att man inte kan boka det.   

• honeydew
    VHF2014 skrev 2013-08-04 15:30:07 följande:
    Jag var livrädd för ett stort barn. Det går att sätta igång förlossningen hemma med akupressur/massage. Min förlossning startade i v 37+2 och jag är helt övertygad om att det är tack vare vår "hemmaigångsättning".
    John Carrier i Stockholm (Östermalm) kan hjälpa dig.

Ja jag var på fotvård häromdan och bokade en tid till två veckor före förlossningen. Hon pratade akupressurpunkter runt fotknölarna som kan sätta igång förlossning, så ska få lite extra massage i det området då haha
    Bor tyvärr 20 mil ifrån Sthlm, känns lite för långt att åka som höggravid... 
  • honeydew

Hej! Jag är fortf gravid, idag i två veckor kvar till BF. V 38+0

Mitt SF-mått har sjunkit ned från sin egen kurva, men det beror nog mest på att bebis ligger så långt ner nu och trycker på.. På onsd ska jag på ett nytt ultraljud, har ej gjort något sen v 32, då jag skrev första inlägget. Då ska vi även diskutera om det kan bli tal om igångsättning. Får se vad viktuppskattningen blir då, men låg ju på +23% sist.

Är mest rädd för att få gå över tiden, annars så hoppas jag att det drar igång av sig själv innan BF istället för en igångsättning.

Har pratat om min oro med barnmorskan flera gånger, så känner mig lite lugnare nu när det närmar sig. Det är hon som har bokat extra ultraljud och läkarsamtal på sjukhuset åt mig.

Om du hade en tuff förlossning tidigare så borde du väl också få chans att prata med någon om igångsättning eller andra alternativ. Min tidigare förlossning gick ändå bra, och då vägde bebis 4350 v 40+4.

Får återkomma nästa vecka och se vAd som händer efter ultraljudet

• honeydew

Jag är också helt emot sugklocka och tång, då känns det lite som om kroppen inte klarar det. Mest rädd för att bebis ska fastna och få syrebrist tror jag... Inte så värst orolig för mig själv

Känns ändå sådär med igångsättning. då tvingar man ju kroppen till något som den ej är redo för. För att föda ut ett stort barn krävs kraftiga värkar, och det är svårare att uppnå vid igångsättning har jag hört. Så kanske hellre att vänta en vecka till även om bebis väger lite mer, än tvinga ut den... Ja jag vet inte vad som är bäst. Kanske får igångsättning ändå då jag även har högt blodtryck, kanske inte har något val.

• honeydew

Var på nytt ultraljud igår i v 38+4 och bebis beräknas just nu väga ca 4150 gr, +25%. BM lät lite käck och sa att bebis iaf följer sin egen kurva bra, jo tack... Uppskattad vikt vid BF 4400-4500 gr.
    Fick iaf en till tid nästa vecka, en dag innan BF med förlossningsläkare och ska diskutera igångsättning. Har ju även högt blodtryck att ta hänsyn till. Men jag håller tummarna för att bebis vill komma av sig själv innan dess och slipper igångsättning. 

• honeydew

Sitter just nu och ammar min dotter, som föddes i fredags på BF var in till förlossningen dagen innan och fick tid för igångsättning på 40+6. Men efter undersökning så hade jag två cm tapp kvar men var jättemjuk och gick att öppna till tre cm utan att det kändes. Fick hinnsvepning och läkaren sa inom tre dagar har du din bebis.

Fick förvärkar ganska snabbt efter besöket och på kvällen kom de var tionde minut. Lyckades sova två timmar men kl fyra på morgonen kom vi in till förlossningen. Öppen 4-5 cm så vi fick stanna kvar. Jag var tydlig med min oro att bebis var stor, men all personal var positiv och sa åt oss att inte tänka på det nu. Ut kommer bebisen alltid.

Tog tid att öppna sig, vi hann avverka tre skiftlag av barnmorskor. Sista två cm och att bebisen skulle sjunka ned tog flera timmar. Tror jag var öppen tio cm i 2,5 h, men hon låg för högt upp. Var nära att få värkdtimulerande dropp men till slut sjönk hon ned efter att jag bytt till flera olika positioner.

Krystade 15 min och ja det kändes ju som att skita på sig. Hade superbra personal som guidade och hjälpte mig.

Om hon var stor?? JA!! 4565 gr och 54 cm lång. Men jag fick inte en skråma!! Inte minsta lilla bristning eller rispa. Värst som gjort ont efteråt är träningsvärk i kroppen och eftervärkar

Så vi hade en toppenbra förlossning. Skulle lätt göra om den! Det var lugnt och avslappnat, ingen som stressade på oss fast det tog tid (denna förlossning tog dubbelt så lång tid som första). jag hade bra smärtlindring. Prövade bada, akupunktur och sedan epidural och lustgas.

• honeydew

Vad jobbigt att du ska må så dåligt. Hoppas att det går bra hos barnmorskan idag.

Hur gammal är din dotter? Vi läste många böcker om att få syskon innan. Lånade på biblioteket. Busiga Bebben och en som hette något med Lillebror. Finns många och har varit en bra förberedelse för oss.

En månad innan BF var vår dotter också extremt mammig. Skulle t.o.m sova i vår säng med mig, utan pappa. Det har aldrig hänt förut. Men hon fick det i 7-10 dagar, sen blev det bättre. Likaså bara jag som fick klä på henne, borsta tänderna, läsa saga mm. De känner väl att nåt är på gång.

Tycker nog inte att bebis ska stanna på BB med bara pappa, då kan det nog bli svårt för er anknytning i början? Hoppas att ni kan åka hem fort istället eller att dottern kan sova hos mormor. (Kan ni inte testa att hon sover borta en natt redan innan förlossningen, så att du får lättare att slappna av när ni väl är borta och ej har möjlighet att hämta henne?)

Styrkekramar!

Svar på tråden Stor bebis, orolig!!