Stor bebis, orolig!!
Dessa beräkningar har jag fått uppleva med senaste barnet att det inte alltid stämmer trots tre mätningar med ul. Jag skulle få en "normal" bebis på ca 3 kg. Oj vilken "liten" tänkte jag som bara fått barn mellan 4-4500 innan. (Har 5 barn.) Men den bebisen blev störst av alla på ca 5 kg.
Så jag gissar att mätningarna kan visa fel även åt andra hållet? Att bebisen kan vara mindre än beräknad!?
Hur som, den värsta av mina förlossningar har inte varit med den största bebisen utan den med störst huvud! (39cm) Storleksmässigt kom han på plats nr 3 av fem barn, men som sagt huvudet var större på honom än de andra. Och han fastnade, blev akut ett tag där, men efter två försök med sugklocka så kom han ut utan att det behövdes snitt.
De som var större än honom gick helt ok att föda då huvudena var mindre. (37cm)
Barn nr 4 satte dom igång en vecka tidigare än beräknat pga min oro för ännu en storhuvad bebis.. tur var det nog då han vägde 4,5 kg redan då en vecka före bf. Har annars gått över 6-12 dagar med alla barn. Gick över mest med nr 5.
Kan du inte pga din oro få mäta bebis med UL? mäta huvudet och se om det ligger långt över medel? Om du berättar hur orolig du är för din BM. Det var så jag gjorde med fyran och fick tid till specmödravården för mätningar med några veckors mellanrum fram till förlossning, sen igångsättning tidigare då han var stor. Kan ju hända att jag fick igenom det pga den svårare förlossningen jag haft innan, men det är ju värt ett försök!
Lycka till med förlossning och bebis!!! Håller tummarna att allt går bra.