• Majsan64

Min 16-åring stjäl öl hemma

Tacksam för funderingar kring ämnet tonåring och att stjäla öl. Vi har varit ute och seglat och 16-årige sonen har varit med. Jag upptäckte av en slump att han lagt en starköl i sin väska dvs tagit från båten. Jag har tagit tillbaka ölen utan att säga ngt så han vet att jag har kommit på honom.

Nu har vi kommit hem och jag är lite misstänksam eftersom han ska få förtroende att vara hemma själv i två dagar. Vid en snabb koll i hans garderob hittade jag mycket riktigt en starköl igen. Troligen har han lyckats ta den från vår båt och fått med den hem.

Han är en skötsam kille i övrigt och jag är övertygad om att han druckit öl några gånger men aldrig misskött sig. Vi har talat om vad vi anser och jag har också varit tydlig med att vi alltid ställer upp och hämtar om det skulle inträffa något.

Hur skulle ni göra? ställa fram ölen så att han ser att jag kommit på honom? Ta ölen och ställa tillbaka? Konfrontera honom och göra stor sak av det? Känner mig väldigt kluven.

• Svar på tråden Min 16-åring stjäl öl hemma
  • Masken84

Jag skulle konfrontera honom och säga att det inte är okej att ta öl hemma och att ni inte vill att han ska dricka alkohol då han är för ung. Och om han ska få vara hemna själv så måste era regler följas!

• Majsan64

Tack för svaret. Ska fundera någon dag men lutar åt att ta upp det. Det tråkiga med det är att jag snokat dvs han vet att jag inte har förtroende för honom. Å andra sidan är det ju befogat .

• phillipha

Eftersom att jag är uppvuxen i ett hem där det var ok att ta en öl eller två om man skulle ut på kvällen skulle jag mest blivit arg över att han tog utan att fråga/prata om det.

I detta fall tycker jag nästan att du gjort lika fel som sonen då du snokat i hans rum, du borde ha sagt något direkt på.båten!

• belnea721

Tycker nog att du ska prata med honom o förklara att han kunde frågat först, sen vad svaret blir e upp till er lycka till

• WickanD

Jag tycker också att du gjort lika fel och först snokat i väskan och sen i garderoben! Inte ok för honom att sno en öl eller två men lika fel har du gjort! Jag kan själv tycka att om han så gärna vill dricka 1-2 öl så låt honom. Han blir knappast full. Men eftersom du också gör fel så tappar han förtroende för dig också! Att tappa förtroendet för någon av sina föräldrar blir aldrig bra i slutändan!

• JonteTheSon

Låt grabben testa. Han kanske bara är nyfiken. Brukar snatta Jack Daniels från mina föräldrar då och då och har inte märkt någon större skada.

• 97a

Bjud han på en öl då. Visa han att det inte är det absolut coolaste som finns. Det där handlar ofta om känslan av att lyckas ta något olagligt. Svårt att förklara men eftersom att dricka alkohol under 18 är olagligt blir det en kick av att göra det.

• Glusper

Jag tycker du gjorde fel man snokar inte skulle hata mina föräldrar om dom gjorde så. Sen så kan man ju räkna ölen, eller låsa in den. Men han lär ändå få tag på öl, om han vill.

• Glusper

Eller som kanske andra säger. visa att de inte är så coolt, och bjud på en öl. Men köp inte ut ifall han frågar om de.

• Masken84

Snoka är fel men det är lika fel att stjäla! Och en 16 åring ska inte dricka eller inneha alkohol! Som förälder måste man visa tydligt vart gränsen går och erkänna sina egna misstag. Visst mamman gjorde fel om hon snokade och det ska hon erkänna om så var fallet men han hade redan misskött förtroendet genom att ta en öl tidigare.

När mina barn blir så stora och skulle stjäla öl hemma eller sprit. Så skulle jag inte alls tveka ich konfrontera dom. Mitt hem mina regler!!

Svar på tråden Min 16-åring stjäl öl hemma