• Majsan64

Min 16-åring stjäl öl hemma

Tacksam för funderingar kring ämnet tonåring och att stjäla öl. Vi har varit ute och seglat och 16-årige sonen har varit med. Jag upptäckte av en slump att han lagt en starköl i sin väska dvs tagit från båten. Jag har tagit tillbaka ölen utan att säga ngt så han vet att jag har kommit på honom.

Nu har vi kommit hem och jag är lite misstänksam eftersom han ska få förtroende att vara hemma själv i två dagar. Vid en snabb koll i hans garderob hittade jag mycket riktigt en starköl igen. Troligen har han lyckats ta den från vår båt och fått med den hem.

Han är en skötsam kille i övrigt och jag är övertygad om att han druckit öl några gånger men aldrig misskött sig. Vi har talat om vad vi anser och jag har också varit tydlig med att vi alltid ställer upp och hämtar om det skulle inträffa något.

Hur skulle ni göra? ställa fram ölen så att han ser att jag kommit på honom? Ta ölen och ställa tillbaka? Konfrontera honom och göra stor sak av det? Känner mig väldigt kluven.

• Svar på tråden Min 16-åring stjäl öl hemma
  • Tjejen Från Kusten

Man ska inte tillåta att det dricks när man är under arton!

Att folk tycker att Ts ska bjuda sin sextonåring! Vad ger det för signaler? Läskigt...

• JonteTheSon
    Tjejen Från Kusten skrev 2013-08-08 09:05:36 följande:
    Man ska inte tillåta att det dricks när man är under arton!
    Att folk tycker att Ts ska bjuda sin sextonåring! Vad ger det för signaler? Läskigt...
    Jag låter mina småbröder dricka ur min Monster och dem har slutat nu för att det smakade för äckligt för dem...
  • Glusper

De ger signaler om att de inte är coolt att dricka. Det ger signaler om att han inte känner att han gör någon revolt om alkoholen då blir den inte lika kul. Tror du att pojken ändå inte kommer att dricka ? Ja kunde fixa sånt när ja var 14 år. De är inga problem för han att fixa öl, det är bättre att lära ut hur man dricker måttligt där krossade jag dina argument. //tjejen från kusten

• Masken84

Mina barn kommer aldrig få dricka hemma förän de är 18 år. De kommer ha ett bra förhållningssätt tiill alkohol och de kommer veta hur man dricker måttligt ändå. Då varken jag eller sambon dricker massor. Och vill min tonåring dricka alkohol så är det inget han/ hon kommer få hemmifrån då får de fixa det själva. Att ge alkohol hemma tycker jag ger fel signaler att det är ok att dricka som minderårig vilket det inte är!

• WickanD

Det är inget som säger att enbart för att du och din sambo inte dricker mycket att dina barn kommer ha ett bra förhållningssätt! Min mamma och pappa är nykterister och jag hade inte en aning hur starkt det egentligen var när vi skulle fixa själva jag och mina vänner!

• Kojbe

Lustigt som de flesta anser det är ok att skita i lagar o regler.
    Alkohol får varken inköpas el intas förrän du är 18 år.
    18 år på krogen dessutom o varför detta?
    Jo för krogen kostar det såpass att en *normal* ungdom inte har råd o dricka allt för mycket o där ska även personalen bedöma när el om de fått tillräckligt.

Men i Sverige så tycker var o varannan *jamen det är ju så lätt o få tag i iaf så låt de dricka*
    Herregud vilka föredömen!
    Allt har sin tid så även alkoholen.
    Man ska ju ha något o se fram till dessa olika milstolpar i livet.

Sen kan jag säga jag fick smaka hemma osv innan o eftersom jag bor i Skåne så var ju Dk inte särskilt långt borta men jag vidhåller själv att vi har 0 tolerans i vårt hem innan de är 18.

Vi satte hänglås på vårt barskåp o min bror tyckte detta var himla lustigt o fånigt MEN som jag sa det var ju mest symboliskt för då slipper vi ha diskussionen och lögnerna var spriten kom från dotra vår hade.
    Inte en unge är ju ärliga o säger att de tagit det ifrån en för om så var fallet hade de ju frågat direkt el hur?!

Jag tror att för er så precis som för oss handlar ju detta mest om förtroendet  ja o om jag var ni hade jag rensat huset el låst  in alkoholen för då slipper man som sagt den diskussionen o har ändå begränsat deras tillgång till alkohol så gott man kan.

• Kojbe

Men jo jag hade nog ställt fram den o frågat varifrån han fått den o varför?!
    Sen förklarat min ståndpunkt om alkohol o varit tydlig med var jag står o att i vårt hem är det INTE ok innan de fyllt 18.
    Sen hade jag väl nog spätt på det vanliga med vad som kan hända osv även om det är  *tjatigt*

• Masken84

Nej det finns inget som säger det. Men i mitt hem kommer inte en minderårig dricka så är det. Sen vet jag ju om att om en 15 årig vill ha tag på sprit så fixar man det, men vi kommer aldrig tycka att det är okej att dricka eller inneha alkohol innan man är 18 år. Kommer aldrig köpa ut till mina barn förän de är 20 år. Tycker att folk är så otroligt slappa bär det gäller att säga i från till sina tonåringar som om de är rädda för dom!

• Tjejen Från Kusten
    Glusper skrev 2013-08-09 05:29:50 följande:

De ger signaler om att de inte är coolt att dricka. Det ger signaler om att han inte känner att han gör någon revolt om alkoholen då blir den inte lika kul. Tror du att pojken ändå inte kommer att dricka ? Ja kunde fixa sånt när ja var 14 år. De är inga problem för han att fixa öl, det är bättre att lära ut hur man dricker måttligt där krossade jag dina argument. //tjejen från kusten

Ta och ge ungen en cigg oxå så blir det inte så spännande att röka.............
  • Glusper

Haha ... Nä om ungen ska röka blir de inget körkort och inga pengar här men sånt funkade inte på mig..//tjejen från kusten

• Tjejen Från Kusten
    Glusper skrev 2013-08-09 17:38:54 följande:

Haha ... Nä om ungen ska röka blir de inget körkort och inga pengar här men sånt funkade inte på mig..//tjejen från kusten

Själv anser jag har istället för att ge alkohol ska man förbjuda att det dricks fram tills man är arton.

Jag tror inte att barn som får lite hemma dricker mindre eller inget när föräldrarna inte är med. Tvärtom. Men sedan finns det väl undantagsfall, det gör det alltid.

Men om jag som förälder kommer ge mina växande barn alkohol, nej det vill jag inte utsätta dom för. Ska dom dricka får dom fixa det själva.

Har du inte sett Systembolagets reklamfilmer?
  • Mineralvatten
    Majsan64 skrev 2013-07-29 21:55:55 följande:
    Tacksam för funderingar kring ämnet tonåring och att stjäla öl. Vi har varit ute och seglat och 16-årige sonen har varit med. Jag upptäckte av en slump att han lagt en starköl i sin väska dvs tagit från båten. Jag har tagit tillbaka ölen utan att säga ngt så han vet att jag har kommit på honom.

Nu har vi kommit hem och jag är lite misstänksam eftersom han ska få förtroende att vara hemma själv i två dagar. Vid en snabb koll i hans garderob hittade jag mycket riktigt en starköl igen. Troligen har han lyckats ta den från vår båt och fått med den hem.

Han är en skötsam kille i övrigt och jag är övertygad om att han druckit öl några gånger men aldrig misskött sig. Vi har talat om vad vi anser och jag har också varit tydlig med att vi alltid ställer upp och hämtar om det skulle inträffa något.

Hur skulle ni göra? ställa fram ölen så att han ser att jag kommit på honom? Ta ölen och ställa tillbaka? Konfrontera honom och göra stor sak av det? Känner mig väldigt kluven.

1) Låser in ölen så att han inte kan komma åt den

2) Visar honom vad du hittat och frågar vad i helvete han håller på med

3) Jag hade aldrig gett ett barn som stjäl förtroendet att vara hemma själv,

och innan jag får en massa människor på mig som säger att stuligt sprit hemma har väl alla, nej alla har inte det. jag har aldrig gjort det och skulle aldrig få för mig att göra det heller. man stjäl inte av andra, punkt.
  • Glusper

tjejen från kusten haha jo ja du kanske har rätt men känns som att dom testar ändå

• Tjejen Från Kusten
    Glusper skrev 2013-08-10 21:27:45 följande:

tjejen från kusten haha jo ja du kanske har rätt men känns som att dom testar ändå

Svar på tråden Min 16-åring stjäl öl hemma