• Aileen Allannah

Men sluta klia någon gång då?!

Jag är så jäkla trött på lillungens kliande. Hon kliar sig blodig så snart vi tar av henne kläderna. Mjölkallergi säger läkaren och hon får enbart mjölkfritt, och har fått det i över ett halvår nu. Klådan har inte blivit ett dugg bättre, trots både mjukgörande (solrosolja och ibland Miniderm) och kortisonsalva (Mildison). Eksemen och den torra huden är borta, men ungen kliar sig fortfarande.

Har ni idéer? Hon har gjort såhär sen hon kunde börja klia sig, medan hon enbart fick ersättning, så jag tror inte att det är någon födoämnesallergi (typ ägg) egentligen. Att behöva smörja med både kortison och mjukgörande dagligen ska väl ändå inte behövas, om hon nu äter mjölkfritt?

Parfymfritt tvättmedel, inget sköljmedel, dusch eller bad väldigt sällan, på sin höjd en gång varannan vecka, inga tvålar eller krämer i övrigt.

• Svar på tråden Men sluta klia någon gång då?!
  • SpanskaFlugan
    Aileen Allannah skrev 2013-09-19 21:12:50 följande:
    Nej, inte så länge som en vecka, men fyra-fem dagar, och det är tyvärr ingen skillnad... :S Nu har jag bytt tvättmedel igen, för att se om det kan vara det i alla fall...

Det krävs ofta lite längre tid. Värt att tänka på om ni ska på semester. Förresten, har hon fått göra ett pricktest?
  • Sannaslim

Jag har ett barn med massa födoämnesallergier plus kvalster och även om vi utesluter all mat, så är hyn ffe kliig och det beror troligtvis på kvalsterna. Som är omöjliga att få bort...

• k girl
    Aileen Allannah skrev 2013-07-28 23:44:07 följande:
    Haha, borde jag leta igenom storebrors fickor? smile2.gif Ett tag tänkte jag att det kanske var blöjorna som hon reagerade på (har Libero) eftersom hon mest kliar runt där, men hon kliar sig också i nacken, på magen och i öronen, och där kan jag lova att jag inte har blöjor.
    Det här låter exakt som min tös.
  • Aileen Allannah
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-19 21:25:13 följande:

Det krävs ofta lite längre tid. Värt att tänka på om ni ska på semester. Förresten, har hon fått göra ett pricktest?
    Jag ska absolut hålla det i minnet! Tack för tipset! Ett pricktest gjordes när hon var en liten plutt (runt ett halvår tror jag), för att kolla om hon var allergisk mot mjölk, men det visade ingenting. Det är det enda.
    Sannaslim skrev 2013-09-19 22:17:29 följande:
    Jag har ett barn med massa födoämnesallergier plus kvalster och även om vi utesluter all mat, så är hyn ffe kliig och det beror troligtvis på kvalsterna. Som är omöjliga att få bort...
    Och det syns inget på huden?
    k girl skrev 2013-09-19 22:38:44 följande:
    Det här låter exakt som min tös.
    Jasså? Har du några tips? Idéer?

• SpanskaFlugan
    Aileen Allannah skrev 2013-09-19 22:57:59 följande:
    Jag ska absolut hålla det i minnet! Tack för tipset! Ett pricktest gjordes när hon var en liten plutt (runt ett halvår tror jag), för att kolla om hon var allergisk mot mjölk, men det visade ingenting. Det är det enda.
    Sannaslim skrev 2013-09-19 22:17:29 följande:
    Och det syns inget på huden?Jasså? Har du några tips? Idéer?

När jag var liten gjorde de pricktest på många olika ämnen. Det kanske kan vara värt att få henne testad för alla de vanligaste allergierna på en gång?
  • Aileen Allannah
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-20 08:30:54 följande:

När jag var liten gjorde de pricktest på många olika ämnen. Det kanske kan vara värt att få henne testad för alla de vanligaste allergierna på en gång?
    Ja, det har diskuterats, men de ville att hon ska vara lite äldre först. Hoppas på att det kan visa något, så hon slipper klådan sen.
  • Sannaslim

Ja alltså hon är röd på vissa ställen men kliar lite varstans inte bara där det är rött. Ibland undrar jag om hon typ utvecklat nåt slags "tics" gällande kliande. Vi har gjort flera pricktest och blodprover, för kvalsterna gjorde vi sk patchtest man satte på allergenen på huden o hade plåster över i 24timmar. Hon var röd i flera veckor efter det. Jag ger även antihistamin dagligen. Hon är 20månader

• k girl
    Aileen Allannah skrev 2013-09-19 22:57:59 följande:

Jasså? Har du några tips? Idéer?

Tyvärr, inte direkt. Vi smörjer och smörjer. Använder mest locobase repair faktiskt, plus att vi smörjer med Locoid som vi fått på recept. Men hon har synligt eksem också, bara inte där hon kliar som mest (typ kring ryggslutet och skinkorna, magen och nacken). Jag upplevde ibland precis som någon skriver att det nästan blev lite tics av det. Hon kliar faktiskt inte lika mycket nu när hon är 1,5.
  • Zenobia

Hur har ni smörjt henne. Sonen fick utslag när han var liten och kliade sig övar allt. Vi fick börja med att smörja hela kroppen, från huvudet och neråt morgon och kväll en vecka. Sen nästa vecka gick vi ner till en gång om dagen och veckan efter det varannan dag tills han var helt fri från eksem.
    Vår läkare sa att smörjer man bara på ett ställe så börjar dom klia på ett annat och så går det runt. Så smörjer man hela kroppen så dämpar man klådan. 

• konichiwa
    Zenobia skrev 2013-10-08 15:24:26 följande:
    Hur har ni smörjt henne. Sonen fick utslag när han var liten och kliade sig övar allt. Vi fick börja med att smörja hela kroppen, från huvudet och neråt morgon och kväll en vecka. Sen nästa vecka gick vi ner till en gång om dagen och veckan efter det varannan dag tills han var helt fri från eksem.
    Vår läkare sa att smörjer man bara på ett ställe så börjar dom klia på ett annat och så går det runt. Så smörjer man hela kroppen så dämpar man klådan. 
    Det stämmer absolut! Vår son har alltid varit svår att smörja överallt, nu har vi hittat en salva som han tycker är ok (den svider inte) och kommit på en bra lek när vi smörjer så vi kan äntligen smörja in honom ordentligt över hela kroppen. Han har fått jättefin hud sedan vi började med det :) 
  • Larvig

Provat att utesluta baljväxter och soja ett tag? Många som inte tål mjölkprotein kan även reagera på dessa.

• Zenobia
    konichiwa skrev 2013-10-08 19:26:54 följande:
    Det stämmer absolut! Vår son har alltid varit svår att smörja överallt, nu har vi hittat en salva som han tycker är ok (den svider inte) och kommit på en bra lek när vi smörjer så vi kan äntligen smörja in honom ordentligt över hela kroppen. Han har fått jättefin hud sedan vi började med det :) 

Ja det är inte lätt att hitta bra salvor, vi fick en starkare kortisonsalva av läkaren och den vart han illröd av och skrek hjärtskärande, huva. Men bra med en lek det brukar oftast funka. 
    Läkaren har sagt till oss att sonen har fin hud för att vara allergiker men smörjer man som man gör så blir det bra i slut ändan  
Svar på tråden Men sluta klia någon gång då?!