Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Men sluta klia någon gång då?!

Har ni provat att vara borta från ert hus någon vecka? Kliar hon lika mycket då? För bästa sättet att komma åt en allergi är att vara som en detektiv och köra uteslutningsmetoden. Ta bort en sak i några veckor, någon skillnad? Inte? Ta bort en annan sak osv.

• SpanskaFlugan
    konichiwa skrev 2013-09-19 20:42:34 följande:
    Kvalster kanske? Testa i så fall att vädra allt ordentligt och ofta. Nu hade ni ju testat att bada oftare, annars hade jag förslagit det. Min son är allergisk mot div saker (mjölk när han var bebis) och har torr hud, men badar vi honom för sällan så kliar han sig jättemycket. Vi fick tipset av en hudläkare att tappa upp ett bad och sedan när barnet badat en stund hälla i olja (vi kör med jojobaolja). Huden tar in oljan bättre om man badat en stund först. Kan för övrigt rekommendera just jojobaolja eftersom att den inte är kladdig. Dessutom så är det väldigt bra smörj-läge efter ett bad då huden är uppmjukad :)  Det låter väldigt skumt att det inte syns något på huden! Även om utslag kan sitta under huden.   

Åh det fick jag göra varje kväll som barn. Jag var riktigt allergi barn. Allergisk mot ägg, nötter, damm och Gud vet vad. Massor med böjveckseksem. Så varje kväll fick jag bada med massa olja. Jag var stans glansigaste unge haha!
  • SpanskaFlugan
    Aileen Allannah skrev 2013-09-19 21:12:50 följande:
    Nej, inte så länge som en vecka, men fyra-fem dagar, och det är tyvärr ingen skillnad... :S Nu har jag bytt tvättmedel igen, för att se om det kan vara det i alla fall...

Det krävs ofta lite längre tid. Värt att tänka på om ni ska på semester. Förresten, har hon fått göra ett pricktest?
  • SpanskaFlugan
    Aileen Allannah skrev 2013-09-19 22:57:59 följande:
    Jag ska absolut hålla det i minnet! Tack för tipset! Ett pricktest gjordes när hon var en liten plutt (runt ett halvår tror jag), för att kolla om hon var allergisk mot mjölk, men det visade ingenting. Det är det enda.
    Sannaslim skrev 2013-09-19 22:17:29 följande:
    Jag har ett barn med massa födoämnesallergier plus kvalster och även om vi utesluter all mat, så är hyn ffe kliig och det beror troligtvis på kvalsterna. Som är omöjliga att få bort...
    Och det syns inget på huden?Jasså? Har du några tips? Idéer?

När jag var liten gjorde de pricktest på många olika ämnen. Det kanske kan vara värt att få henne testad för alla de vanligaste allergierna på en gång?
Svar på tråden Men sluta klia någon gång då?!