• Aileen Allannah

Men sluta klia någon gång då?!

Jag är så jäkla trött på lillungens kliande. Hon kliar sig blodig så snart vi tar av henne kläderna. Mjölkallergi säger läkaren och hon får enbart mjölkfritt, och har fått det i över ett halvår nu. Klådan har inte blivit ett dugg bättre, trots både mjukgörande (solrosolja och ibland Miniderm) och kortisonsalva (Mildison). Eksemen och den torra huden är borta, men ungen kliar sig fortfarande.

Har ni idéer? Hon har gjort såhär sen hon kunde börja klia sig, medan hon enbart fick ersättning, så jag tror inte att det är någon födoämnesallergi (typ ägg) egentligen. Att behöva smörja med både kortison och mjukgörande dagligen ska väl ändå inte behövas, om hon nu äter mjölkfritt?

Parfymfritt tvättmedel, inget sköljmedel, dusch eller bad väldigt sällan, på sin höjd en gång varannan vecka, inga tvålar eller krämer i övrigt.

• Svar på tråden Men sluta klia någon gång då?!
  • skogsvitter

Det kan ju naturligtvis vara både mjölk och ägg? Har ni provat att utesluta ägg också? För det låter helt klart som sådana symptom. Och det kan ju förklara varför det inte försvunnit även fast ni uteslutit mjölk, samtidigt som hon hade eksem även när hon bara fick ersättning men att då var det endast orsakade av mjölken.

• Aileen Allannah
    skogsvitter skrev 2013-07-28 21:40:26 följande:
    Det kan ju naturligtvis vara både mjölk och ägg? Har ni provat att utesluta ägg också? För det låter helt klart som sådana symptom. Och det kan ju förklara varför det inte försvunnit även fast ni uteslutit mjölk, samtidigt som hon hade eksem även när hon bara fick ersättning men att då var det endast orsakade av mjölken.
    Nej, det har vi faktiskt inte gjort, sjukvården trodde nämligen inte alls på ägg... Men det kan naturligtvis vara så, tack! Hon fick enbart ersättning länge, så även under tiden då hon varken fick ägg eller mjölk kliade hon sig, det är väl därför jag snöat in på att det inte kan vara ägg. Innan den mjölkfria dieten så kunde hon få som torra röda fläckar på huden, något jag förstått är vanligt vid äggallergi?
  • skogsvitter

Jo det är vanligt... så jag tycker det kan vara värt att prova iaf faktiskt, just med tanke på att hon verkar ha det så jobbigt. Vad var det för mjölkfri ersättning hon fick?

• Aileen Allannah
    skogsvitter skrev 2013-07-28 23:25:47 följande:
    Jo det är vanligt... så jag tycker det kan vara värt att prova iaf faktiskt, just med tanke på att hon verkar ha det så jobbigt. Vad var det för mjölkfri ersättning hon fick?
    Det ska vi testa direkt. Hon får Althera, har tidigare testat Pepticate och Neocate, men hon har fått ont i magen av de sorterna. Hur snart borde man märka skillnad?
  • ApanApansson

Tvättmedel kan också irritera även fast det är parfymfritt, vilken sort använder ni?
    Jag rekommenderar starkt Ecovers parfymfria tvättmedel och att alltid använda extra sköljning på maskinen.
    Sen finns det ju mycket annat i vardagen man kan reagera på, syns det något på huden där det kliar?

Stupid is, as stupid does!
  • ApanApansson

Sen läker man sig ju även inifrån genom att äta giftfri kost, har ni testat Hipps ekologiska ersättning?

• ApanApansson

Nej åh vad dum jag är, hon är ju mjölkallergiker och tål såklart inte hipps, glöm det!

• Aileen Allannah
    ApanApansson skrev 2013-07-28 23:33:43 följande:
    Tvättmedel kan också irritera även fast det är parfymfritt, vilken sort använder ni?
    Jag rekommenderar starkt Ecovers parfymfria tvättmedel och att alltid använda extra sköljning på maskinen.
    Sen finns det ju mycket annat i vardagen man kan reagera på, syns det något på huden där det kliar?
    Vi har testat Ecover, men det reagerade sonen på tyvärr... Nu har vi Ariel Sensitive, vi har testat Neutral och Grumme också, men eftersom kliandet inte blivit bättre så har vi gått vidare och testat nästa.

Det syns ingenting där hon kliar, känns mjukt och lent när hon inte kliat upp sår.
  • Aileen Allannah
    ApanApansson skrev 2013-07-28 23:35:49 följande:
    Nej åh vad dum jag är, hon är ju mjölkallergiker och tål såklart inte hipps, glöm det!
    Tack för tipset ändå! Det äts mest burkmat (min hemgjorda mat ratar hon, snorungen...) och jag köper nästan enbart ekologisk sådan.
Svar på tråden Men sluta klia någon gång då?!