Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

Men sluta klia någon gång då?!

Jag är så jäkla trött på lillungens kliande. Hon kliar sig blodig så snart vi tar av henne kläderna. Mjölkallergi säger läkaren och hon får enbart mjölkfritt, och har fått det i över ett halvår nu. Klådan har inte blivit ett dugg bättre, trots både mjukgörande (solrosolja och ibland Miniderm) och kortisonsalva (Mildison). Eksemen och den torra huden är borta, men ungen kliar sig fortfarande.

Har ni idéer? Hon har gjort såhär sen hon kunde börja klia sig, medan hon enbart fick ersättning, så jag tror inte att det är någon födoämnesallergi (typ ägg) egentligen. Att behöva smörja med både kortison och mjukgörande dagligen ska väl ändå inte behövas, om hon nu äter mjölkfritt?

Parfymfritt tvättmedel, inget sköljmedel, dusch eller bad väldigt sällan, på sin höjd en gång varannan vecka, inga tvålar eller krämer i övrigt.

• Svar på tråden Men sluta klia någon gång då?!
  • Aileen Allannah
    skogsvitter skrev 2013-07-28 21:40:26 följande:
    Det kan ju naturligtvis vara både mjölk och ägg? Har ni provat att utesluta ägg också? För det låter helt klart som sådana symptom. Och det kan ju förklara varför det inte försvunnit även fast ni uteslutit mjölk, samtidigt som hon hade eksem även när hon bara fick ersättning men att då var det endast orsakade av mjölken.
    Nej, det har vi faktiskt inte gjort, sjukvården trodde nämligen inte alls på ägg... Men det kan naturligtvis vara så, tack! Hon fick enbart ersättning länge, så även under tiden då hon varken fick ägg eller mjölk kliade hon sig, det är väl därför jag snöat in på att det inte kan vara ägg. Innan den mjölkfria dieten så kunde hon få som torra röda fläckar på huden, något jag förstått är vanligt vid äggallergi?
  • Aileen Allannah
    skogsvitter skrev 2013-07-28 23:25:47 följande:
    Jo det är vanligt... så jag tycker det kan vara värt att prova iaf faktiskt, just med tanke på att hon verkar ha det så jobbigt. Vad var det för mjölkfri ersättning hon fick?
    Det ska vi testa direkt. Hon får Althera, har tidigare testat Pepticate och Neocate, men hon har fått ont i magen av de sorterna. Hur snart borde man märka skillnad?
  • Aileen Allannah
    ApanApansson skrev 2013-07-28 23:33:43 följande:
    Tvättmedel kan också irritera även fast det är parfymfritt, vilken sort använder ni?
    Jag rekommenderar starkt Ecovers parfymfria tvättmedel och att alltid använda extra sköljning på maskinen.
    Sen finns det ju mycket annat i vardagen man kan reagera på, syns det något på huden där det kliar?
    Vi har testat Ecover, men det reagerade sonen på tyvärr... Nu har vi Ariel Sensitive, vi har testat Neutral och Grumme också, men eftersom kliandet inte blivit bättre så har vi gått vidare och testat nästa.

Det syns ingenting där hon kliar, känns mjukt och lent när hon inte kliat upp sår.
  • Aileen Allannah
    ApanApansson skrev 2013-07-28 23:35:49 följande:
    Nej åh vad dum jag är, hon är ju mjölkallergiker och tål såklart inte hipps, glöm det!
    Tack för tipset ändå! Det äts mest burkmat (min hemgjorda mat ratar hon, snorungen...) och jag köper nästan enbart ekologisk sådan.
  • Aileen Allannah
    ApanApansson skrev 2013-07-28 23:42:25 följande:
    Ojdå... Vad jobbigt för både henne och er!
    Låter ju jättemärkligt, ofta när man kliar så brukar det ju synas på huden... Låter nästan som någon häller nyponpuver i kläderna
    Har nog absolut inga råd alls mer, men ska fundera. Har en syster med väldigt mycket allergier och hudproblem men detta låter ju väldigt konstigt..
    Haha, borde jag leta igenom storebrors fickor? Ett tag tänkte jag att det kanske var blöjorna som hon reagerade på (har Libero) eftersom hon mest kliar runt där, men hon kliar sig också i nacken, på magen och i öronen, och där kan jag lova att jag inte har blöjor.
  • Aileen Allannah
    Fatheya skrev 2013-07-28 23:53:33 följande:
    Varför tvättar ni henne så sällan? Personligen så får jag problem om jag duschar för sällan och min hud ser och känns fin innan jag kliar upp sår.
    Därför att hon annars kliar sig ännu mer. Hon tvättas såklart av efter mat och vid blöjbyten, men inte mer än så.
  • Aileen Allannah
    Fatheya skrev 2013-07-29 00:00:31 följande:

Ah, okej då förstår jag. Det finns inga andra allergier då? Min son får eksem pga sin pälsdjursallergi, fast den verkar ha börja lätta lite. Försöker spåna lite, minns hur jobbigt det var att se min lillkille klia sig blodig utan att kunna hjälpa.
    Jag tror inte det. Vi har inga djur, hon har kliat sig nästan ett år, så det borde ju inte vara pollen eller något annat säsongsbetonat heller...
  • Aileen Allannah

Skogsvitter, ingen fara! Tanken har slagit mig. Det är inte utrett, enligt läkarna vore det omöjligt att inte någon annan i familjen skulle känna av det, och det gör vi inte.

• Aileen Allannah

Hm... Jag ska ringa mottagningen och be att de kollar efter skabb, det vore ju vansinne om det nu är det och hon fått klia sig blodig i nästan ett år helt i onödan!

• Aileen Allannah

Vi har inte provat tygblöjor, eller ekoblöjor, med tre blöjbarn har det inte känts rimligt tyvärr.

Vårservetter används bara när vi är borta, hemma är det enbart vatten eller olja.

• Aileen Allannah

Mögel hoppas jag verkligen inte att det finns, vi bor i hyresrätt, relativt nya, och vi flyttade in för några år sen, då gjordes en besiktning i alla fall. Min pappa är känslig för mögel men har inte sagt att han känt något hos oss...

Var hittar man ekoblöjor? Kan ju vara värt att testa!

• Aileen Allannah
    ApanApansson skrev 2013-07-29 20:32:35 följande:
    Låter ju inte som mögel iaf, ägg eller blöjor är väl det som verkar mest logiskt nu iaf
    Vi köper en sort som heter Attitude från www.jordklok.se . Finns en sort som heter Moltex också men vet inte vart man får tag på den.
    Vi har uteslutit ägg till vidare, och jag har funderat över vad de ätit tidigare, hur mycket ägg de får. Faktiskt har de knappt ätit ägg alls egentligen, bara när de fått pannkaka någon gång. I burkmaten de får är det sällan ägg, så i så fall är de väldigt väldigt känsliga. Men vi kör på ett tag med både ägg- och mjölkfritt så får vi ju se.

Storebror har torr hud och får lätt eksem om han badar och duschar för ofta, men det kliar inte på honom, och det hålls i schack med solrosolja efter dusch och bad. Han var känslig för röda saker ett tag, men det har försvunnit, och han reagerade med att bli irriterad kring munnen och på bröstet. Tänkte som lite mer information...
  • Aileen Allannah
    ApanApansson skrev 2013-09-15 20:15:00 följande:
    Men jag har helt missat att du svarat mig, hur har det gått?
    Hej!

Vi har testat ekoblöjor, och det gjorde tyvärr ingen skillnad. Vi provade utesluta röda saker ett tag, ingen skillnad där heller. Så jag ringde läkaren igen och hon tyckte inte heller att det fanns något konkret att ta på, inte ens några eksem eller torra fläckar på huden. Så hon skrev helt enkelt ut klåddämpande, vilket vi ger på morgonen, och det fungerar hyfsat bra. Fram emot kvällen börjar det klia igen, men dagtid är det helt okej.

Vi får se hur det utvecklar sig, förhoppningsvis kan vi ta bort det klåddämpande snart igen, ska tillbaka till läkaren om några veckor.
  • Aileen Allannah
    ApanApansson skrev 2013-09-15 20:38:49 följande:
    Oj verkligen märkligt det här. Hoppas verkligen att det ger med sig för er snart
    Ja, visst är det konstigt? Jag hoppas också att hon blir bra snart och slipper klia!
  • Aileen Allannah
    Tibell skrev 2013-09-16 14:32:11 följande:
    Jag får fruktansvärd klåda av gluten/sädesslag...
    Ibland får jag plitor som kliar men kan även klia på de ställen plitorna inte sitter...
    Intressant! Får du några utslag alls annars? Eller syns det ingenting på huden?
  • Aileen Allannah
    konichiwa skrev 2013-09-19 20:42:34 följande:
    Kvalster kanske? Testa i så fall att vädra allt ordentligt och ofta.

Nu hade ni ju testat att bada oftare, annars hade jag förslagit det. Min son är allergisk mot div saker (mjölk när han var bebis) och har torr hud, men badar vi honom för sällan så kliar han sig jättemycket.

Vi fick tipset av en hudläkare att tappa upp ett bad och sedan när barnet badat en stund hälla i olja (vi kör med jojobaolja). Huden tar in oljan bättre om man badat en stund först. Kan för övrigt rekommendera just jojobaolja eftersom att den inte är kladdig. Dessutom så är det väldigt bra smörj-läge efter ett bad då huden är uppmjukad :) 

Det låter väldigt skumt att det inte syns något på huden! Även om utslag kan sitta under huden. 

Jag tänker att hon borde klia sig mer nattetid då? Om det är kvalster alltså, eller på morgonen?

Hon duschas oftast, men jag ska testa att hälla i olja efter ett tag, solrosolja är det vi använder nu, jag tycker inte den kladdar så farligt. Läkaren var också konfunderad över att ingenting syns, och antihistaminerna hon får på morgonen verkar fungera rätt så bra.
  • Aileen Allannah
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-19 20:51:25 följande:
    Har ni provat att vara borta från ert hus någon vecka? Kliar hon lika mycket då? För bästa sättet att komma åt en allergi är att vara som en detektiv och köra uteslutningsmetoden. Ta bort en sak i några veckor, någon skillnad? Inte? Ta bort en annan sak osv.
    Nej, inte så länge som en vecka, men fyra-fem dagar, och det är tyvärr ingen skillnad... :S Nu har jag bytt tvättmedel igen, för att se om det kan vara det i alla fall...
  • Aileen Allannah
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-19 21:25:13 följande:

Det krävs ofta lite längre tid. Värt att tänka på om ni ska på semester. Förresten, har hon fått göra ett pricktest?
    Jag ska absolut hålla det i minnet! Tack för tipset! Ett pricktest gjordes när hon var en liten plutt (runt ett halvår tror jag), för att kolla om hon var allergisk mot mjölk, men det visade ingenting. Det är det enda.
    Sannaslim skrev 2013-09-19 22:17:29 följande:
    Jag har ett barn med massa födoämnesallergier plus kvalster och även om vi utesluter all mat, så är hyn ffe kliig och det beror troligtvis på kvalsterna. Som är omöjliga att få bort...
    Och det syns inget på huden?
    k girl skrev 2013-09-19 22:38:44 följande:
    Det här låter exakt som min tös.
    Jasså? Har du några tips? Idéer?

• Aileen Allannah
    SpanskaFlugan skrev 2013-09-20 08:30:54 följande:

När jag var liten gjorde de pricktest på många olika ämnen. Det kanske kan vara värt att få henne testad för alla de vanligaste allergierna på en gång?
    Ja, det har diskuterats, men de ville att hon ska vara lite äldre först. Hoppas på att det kan visa något, så hon slipper klådan sen.
Svar på tråden Men sluta klia någon gång då?!