• HASP

Ni med pool (såndär blå rörpool och liknande), hur skyddar ni barnen från att trilla i?

Jag vet att alla som har en "riktig" pool är skyldig att ha nån form att skydd runt sin pool och/eller ovanpå själva poolen så att inga barn ska ramla i och drunkna. Nu undrar jag hur det är med såna här vanliga trädgårdspooler som var och varannan människa har i sin trädgård. Såna blåa som står ovan jord, som finns i olika storlekar. Hur skyddar man barnen från dessa? Har nyligen köpt en sån pool själv och jag är jätterädd för att våran treåring ska ramla i om han är utomhus själv i trädgården. Vi har ett sånt poolskydd som man drar över men det skyddar ju knappast, skulle han klättra upp på det så åker hela överdraget ner i vattnet ju. Ska man inte våga låta honom vara ute själv längre? Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Ni med pool (såndär blå rörpool och liknande), hur skyddar ni barnen från att trilla i?
  • HASP

Någon som vet om det finns nåt särskilt barnsäkert skydd man kan köpa någonstans?

• skogstjejen19

Vi har staket runt tomten så inga andra barn ska komma in på gården, om dom inte klättrar över vårt staket som är 130 högt.

Poolskyddet har vi skippat, förra året drunknade en katt i poolen för den hade trasslat in sig i skyddet :(
    Håller den inte upp en katt så känns det helt värdelöst att ha den på.

Stegen tar vi och ställer I poolen men inget på utsidan, så ingen kan klättra upp på stegen och sedan i poolen,
    Men om man ramlar i ska det finnas något som man kan klättra upp på, man tar sig antagligen inte ur poolen men slipper vara i vattnet, om man tar sig fram till stegen så att säga.

Våran pool är på 16000 liter så inget man fyller och tömmer dagligen.

Det är jättesvårt med pool, vi har regler till våra barn att man leker INTE vid poolen, kan man inte lyssna på det får dom inte vara ute "själva" utan någon av oss vuxna måste följa efter varje steg man tar.

Förra sommaren och denna sommar har dom lyssnat väldigt noga, för hur kul är det att ha mamma eller pappa i hasorna hela tiden.

Jag är ute med dom hela tiden, går Max in 10 sekunder och hämtar något, vid lunch eller liknande får dom följa med in och hjälpa till eller leka inne en stund.

Jag skulle aldrig lämna dom obevakade på gården, jag behöver inte titta på dom hela tiden för att veta om dom är vid poolen.
    Det hör eller ser jag direkt.

Så hanterar vi våran pool, och hade vi haft barn som vägrat lyssna och varit fram till poolen hela tiden hade den packats ner och tagits fram när barnen klarar av att lyssna, detta skulle inte ske samma sommar, är den undanplockad förblir den det till nästa sommar.

• Jimman

Tror det är lag på att ha skydd på stora pooler

• skogstjejen19

"Boverkets byggregler gäller endast för pooler och bassänger som är fasta, inte flyttbara bassänger.
    Bygglagstiftningen reglerar inte lösa pooler."

• My opinion
    skogstjejen19 skrev 2013-07-15 12:25:19 följande:
    "Boverkets byggregler gäller endast för pooler och bassänger som är fasta, inte flyttbara bassänger. Bygglagstiftningen reglerar inte lösa pooler."

stämmer men ordningslagen gäller alla pooler.
  • HASP

Men om man har staket runt sin gård (som visserligen ett barn på kanske 5 år kan klättra över eller öppna grinden) och sen ett vanligt poolskydd som inte är "barnsäkert", räknas det då som att man har tillräckligt skydd till sin pool?

• My opinion
    HASP skrev 2013-07-15 16:48:59 följande:
    Men om man har staket runt sin gård (som visserligen ett barn på kanske 5 år kan klättra över eller öppna grinden) och sen ett vanligt poolskydd som inte är "barnsäkert", räknas det då som att man har tillräckligt skydd till sin pool?

Om man går in ocjåh läser hos Boverket vad som gäller för fasta pooler så vet man att man inte har för lite. Detmkan ju inte vara större krav på en uppblåsbar pool eller andra mer flyttbara pooler än för stationära. Om de kräver staket på 90 cm så borde en pool som i sig själv är 90cm eller högre där man tagit bort stege och annat från närområdet vara lika bra som ett staket på 90 cm.
  • Jennass

Vi tömmer poolen efter användning, nu är den ju inte så jättestor heller, men ändå. Folk har så dålig koll på sina ungar här omkring och jag är säker på att det skulle komma nån nyfiken unge och klättra på den om den stod obevakad. Det vill jag inte ha på mitt samvete. Har man en stor pool så är ju ett bra skydd att föredra.

• My opinion
    Jennass skrev 2013-07-15 17:40:17 följande:
    Vi tömmer poolen efter användning, nu är den ju inte så jättestor heller, men ändå. Folk har så dålig koll på sina ungar här omkring och jag är säker på att det skulle komma nån nyfiken unge och klättra på den om den stod obevakad. Det vill jag inte ha på mitt samvete. Har man en stor pool så är ju ett bra skydd att föredra.

Ja men om du har en liten uppblåsbar så har du kanske 100-200 liter medan de ts pratar om har 4-10 tusen liter. Inget man tömmer och fyller dagligen. Dels för att det tar tid , dels för att gräsmattan skulle bli vattensjuk.
Svar på tråden Ni med pool (såndär blå rörpool och liknande), hur skyddar ni barnen från att trilla i?