• HASP

Ni med pool (såndär blå rörpool och liknande), hur skyddar ni barnen från att trilla i?

Jag vet att alla som har en "riktig" pool är skyldig att ha nån form att skydd runt sin pool och/eller ovanpå själva poolen så att inga barn ska ramla i och drunkna. Nu undrar jag hur det är med såna här vanliga trädgårdspooler som var och varannan människa har i sin trädgård. Såna blåa som står ovan jord, som finns i olika storlekar. Hur skyddar man barnen från dessa? Har nyligen köpt en sån pool själv och jag är jätterädd för att våran treåring ska ramla i om han är utomhus själv i trädgården. Vi har ett sånt poolskydd som man drar över men det skyddar ju knappast, skulle han klättra upp på det så åker hela överdraget ner i vattnet ju. Ska man inte våga låta honom vara ute själv längre? Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Ni med pool (såndär blå rörpool och liknande), hur skyddar ni barnen från att trilla i?
  • Jimman

Jag har gått på vårat o det är ca 2 cm vatten på det som Max

• HASP

Vad är det för typ av skydd?

Även om det skulle hålla så kan ju barnet bara lyfta lite i kanten och ramla i där? Tror inte vi har samma sorts poolskydd.

• Jimman

Vi har ett stort skydd i tjock plast som man spänner fast med många rep runt hela , nä det går inte att lyfts o ramla i

• UnikFamilj

Vi har en liknande pool som dig TS, fast lite större. Har dock inte mer att komma med, än samma rädsla som du har... =/ Våra barn är inte ute själva.

Hänger med här och inväntar de superbra svaren..! =D 

• Jill 79

Jag hade en sån fast delvis nergrävd förut. ( fanns när jag köpte huset) Grannarna sa direkt att jag måste göra något så inte deras barn skulle trilla i. Och jag var ju själv rädd för mitt eget barns skull, så jag byggde staket runt med låst grind. Men vad hjälper det, nu har ju grannbarnen vuxit upp och har sån stor blå pool med stegen framme hela tiden. Jag är livrädd och passar hela tiden. Är så enkelt och frestande att springa in och kolla om man är ett nyfiket barn. Tycker nästan det är konstigt hur få olyckor som sker när nästan alla har såna pooler. Nästa år får det bli simskola för den stora och sele i trädgården på den lilla tror jag

• Diamanta

Vi har en sån pool på ca 6000 liter, och vi tar bara bort stegen och drar på poolöverdraget när barnen har badat färdigt. Vi är också väldigt noga med att barnen aldrig får bada ensamma utan någon vuxen som övervakar. Dock är mina barn lite större (5 och 10 år), men vi har haft poolen i tre år.

• Honesty

Här i mitt hyresområde har jag sett flera stora pooler men inga överdrag. Fattar inte att de vågar ta risken att barn kan klättra i och drunkna. Får nog ringa bostadsbolaget, de skulle behöva gå runt i området och BÖTFÄLLA så folk fattar allvaret.

• Jill 79

Honesty, problemet med dessa pooler som står uppe på marken är att jag inte tror att de reglerna gäller där. Fast poolerna är lika djupa och det är ju nästan ännu mer frestande att klättra över en kant eller upp på en stege

• Jennie med ie

pluvdo, du har helt rätt i din oro gällande poolskydd. I de flesta fall hindrar det tyvärr inte barn från att ramla i och fara illa.

Svar på tråden Ni med pool (såndär blå rörpool och liknande), hur skyddar ni barnen från att trilla i?