• Midnight

Är abort en big deal?!

Min fråga är hur ni ser på abort fram till v18? I första hand under ett sent skede fram till v18.

Vissa anser att en abort är en stor och tung fråga som kan vara svår att leva med och vissa tar abort med en klackspark. Vad tycker du?

Jag vet att svarsalternativen är ganska stränga i ordvalet men välj det som ligger närmast er åsikt.

Mamma till en ängel
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är abort en big deal?!
  • Marionettdocka

Klart att man har rätt till ett sexliv även om man inte vill ha barn.

Sex är ju något centralt för många av oss och om man inte har sexuellt ungänge innebär det också att man har små möjligheter att ha kärleksförhållanden.

• yodi

jag tycker att det är oerhört bra att man kan välja att göra abort och står absolut inte och pekar finger på dom som väljer att göra abort.

men för mig personligen så är det en stor sak.  

• yodi
    Emy85 skrev 2013-07-05 15:28:00 följande:
    Mördare!!!v18. Är det en varelse,inte något litet yngel ,de som gör abort hoppas ni aldrig får barn när ni sen vill det,usch smutsfolk leker med liv
    du är medveten om att stor andel av dom sena aborterna sker pga att fostret är sjukt/har skador som många gånger innebär att det hade dött senare i graviditeten eller strax efter födseln?

att önska att någon aldrig ska kunna få barn för att dom har gjort en abort är väl ändå lite väl elakt.   
  • enthymeme

Jag röstade inte eftersom inget av svarsalternativen speglar min åsikt i frågan.

Jag anser mig inte ha rätt att bestämma hur en annan kvinna bör hantera sin abort. Det är nog ingen som tar det med en klackspark, men den som är väldigt säker på att abort var rätt beslut kan säkert känna sig lättad och gå vidare snabbt. Andra mår sämre efteråt och där är det viktigt att fundera på varför. Den som har blivit tvingad att göra abort av familjen eller partnern lär ha svårt att komma över aborten och borde självklart inte ha blivit tvingad. Vissa kanske är av den typen som tänker mycket och funderar över hur saker och ting skulle ha blivit om man hade behållit barnet och behöver därför lite mer tid för att komma över det. Andra kanske var nöjda med valet att göra abort, men efter att ha hört omgivningens abortkritiska kommentarer känner de att de måste straffa sig själva genom att älta aborten och må så dåligt som möjligt. Jag tycker absolut inte att omgivningen ska bidra till att kvinnan mår sämre - att behöva ta beslutet och att genomgå ingreppet är "straff" nog för de kvinnor som själva har satt sig i den situationen. Som utomstående är det dessutom omöjligt att veta hur "skyldig" kvinnan är. Även om ingen våldtäkt har skett kanske hon kände sig pressad av partnern till att ha sex utan kondom, t ex.

• LinneaJosie
    Dragonball skrev 2013-07-05 15:58:51 följande:
    Jag också. Önskar att jag aldrig behöver befatta mig med dessa människor.

Du kan såklart börja med att sluta hänga i denna tråd, eller på FL överlag *hjälpsam*
  • overdose

Jag skulle säga att det beror på människans livssituation.

För mig blir det en större deal ifall man har bra ekonomi och är i en passande ålder. Men alla har verkligen inte möjlighet att ta hand om ett barn, och då skall man inte försöka få dem att känna sig extra dåliga.

• lykantrophona

Jag tänker att förhoppningsvis så motiverar en abort personen att lära sig och vara mer försiktig med att förhindra oönskade graviditeter i framtiden. Att tvinga på en kvinna att föda ett barn kommer inte hjälpa någon. Världen är redan full med människor, kvinnan riskerar att bli olycklig, barnet är oönskat och kanske får höra det, förlossning har sina risker också.

I regel så minskar antalet aborter i länder där abort blir tillåtet. I länder där det är helt förbjudet så utför kvinnorna antingen riskabla hem-aborter, eller åker utomlands för att utföra abort. Abort är dessutom något som man sysslat med i alla tider, det var bara mer riskabelt förr när man t ex blandade giftiga växter och svalde.

Som sagt, jag kan inte säga något om hur jag personligen skulle reagera. Men jag lägger ingen värdering i hur folk reagerar efter sina aborter. Vissa känner sig sorgsna, andra bara lättade. Inget av dessa är fel. Det borde inte vara skamligt att ta till abort, speciellt som att många har goda anledningar till det.

• Thaleya1

Jag tycker att det är ett stort beslut. Men jag kände enorm lättnad efter abort mest bara. Sen blev jag ju mer försiktig efteråt.

• poirot

För mig personligen vore det en "big deal", men jag har inga synpunkter på hur andra ska förhålla sig till det. 

• Themis

Jag kan inte svara, tycker det är för stor skillnad mellan en abort i v 6 och en i v 17.

En av få säkra saker i livet: Den som accepterar skit kommer att få rikliga mängder av det.
Svar på tråden Är abort en big deal?!