Jag tänker att förhoppningsvis så motiverar en abort personen att lära sig och vara mer försiktig med att förhindra oönskade graviditeter i framtiden. Att tvinga på en kvinna att föda ett barn kommer inte hjälpa någon. Världen är redan full med människor, kvinnan riskerar att bli olycklig, barnet är oönskat och kanske får höra det, förlossning har sina risker också.
I regel så minskar antalet aborter i länder där abort blir tillåtet. I länder där det är helt förbjudet så utför kvinnorna antingen riskabla hem-aborter, eller åker utomlands för att utföra abort. Abort är dessutom något som man sysslat med i alla tider, det var bara mer riskabelt förr när man t ex blandade giftiga växter och svalde.
Som sagt, jag kan inte säga något om hur jag personligen skulle reagera. Men jag lägger ingen värdering i hur folk reagerar efter sina aborter. Vissa känner sig sorgsna, andra bara lättade. Inget av dessa är fel. Det borde inte vara skamligt att ta till abort, speciellt som att många har goda anledningar till det.