Inlägg från: Golden Robot |Visa alla inlägg
  • Golden Robot

<3 Stockholmare 30+ bebis vår / sommar 2014 <3

Puuh, imorgon ska jag till Feel good. Har sökt o sökt som en tok efter någon som kan ta hand om foglossning - i fram. Träffade en sjukgymnast förra veckan men det var "tack å hej det är hormonellt och inget att göra åt". Hade hoppats på akupunktur men det vill de inte ge i de första trimestrarna; jag som gick in i andra med foglossning tycker ju det känns som tre livstider dit... Hoppas kunna få gå på vattengympa i alla fall. Har också bokat en tid till naprapat så nu ska här kunna jobbas länge ;P
    Hur mår ni andra? Ni som mått illa; har det släppt nu? Tröttheten? Har ni hunnit göra RUL ännu?

• Golden Robot

Y o l o, jag har ju ännu inte fått hjälp... På mig har det nästan börjat sätta sig på psyket eftersom jag känner mig så uppgiven över bristen på hjälp :( Har du Babygruppens gravidapp? Hon som skrivit om foglossning där har jag blivit tipsad om och jag har pratat med henne. Hon låter i alla fall hoppfull. Hon samarbetar också med en barnmorska som ger akupunktur. På Feel Good har de tillgång till bassänger så där hoppas jag få pröva vattengympa. Jag skriver mer efter att ha träffat henne idag :) Naprapaten har jag först 1 oktober, men hon har lediga tider före det, så det skulle du ju kunna testa eftersom du redan blivit så pass illa att du är halvtidssjukskriven.  Hon tar 590:- för 45 min men jag läste i en annan tråd om nån som nyss varit hos henne och verkade nöjd. Dock var det inte den där j-a hopplösa framfogen...

• Golden Robot

Häftigt Vintervacker; nu är du den enda av oss som vet såväl kön som kromosomer helt säkert :) Vad härligt!

Y o l o; jag var hos sjukgymnasten på Feel Good i morse och hon var faktiskt den första hittills som faktiskt gett sig på att verkligen diagnosticera mig. Jag fick stå på ett ben och göra knäböj och allehanda annat. Hennes diagnos stämde väl överens med min egen uppfattning; foglossning fram och muskelspänningar bak - ingen foglossning bak. Redan på måndag ska jag få ge mig ner i en bassäng och det ska bli såååå härligt (hoppas jag såklart) eftersom jag inte lyckats komma på nåt bra sätt att få motion på. Vill gärna kunna röra på mig, men promenader går bort (och givetvis löpning och allt annat sånt). Cykel kan vara bra eftersom man får bort tyngden och inte får bäckenet i gungning. Dock tycker jag det kan trycka på det ömma området, men man får nog prova sig fram med olika cyklar och sadlar - jag har inte lyckats hittills i alla fall... Gymma överkroppen kan man väl göra, men jag vill gärna kunna röra på mig också, så jag ser verkligen fram emot vattengympan.

Dock är det ju fortfarande så att det är hormoner, och det går inte att "bota", så det man får försöka göra är ju att lindra; TENS, värme, kyla, och sen allt om att ta små steg, gå långsamt, tyngden på hälen om man står, och båda fötterna i marken, resa sig och sätta sig rakt med benen symmetriskt.. Sitta ner och sätta på byxor/skor, vända sig i sängen med knän ihop - och helst över magen snarare än ryggen, kudde mellan knäna när du ligger. Inte i onödan utsätta dig för det som triggar smärtan (promenader i mitt fall - jag sparar på stegen och t ex åker hiss en våning på jobbet).

Använd bälte när du måste gå; det håller ihop och påminner dig att ta små steg i och med att det ska sitta lågt (be nån visa hur det ska sitta - det ska sitta mycket längre ner än man tror, och mycket hårdare än man tror!) I tredje trimestern ska jag få testa akupunktur igen :)

En sak till förresten; glidiga brallor när du sover (och halkigt lakan om du hittar och står ut med det) - jag köpte herrboxers i "siden" förra graviditeten, haha. Det gör det lättare för dig när du ska vända dig i sängen, du liksom kan gliiiida runt :P Det gjorde mer än man kunde tro faktiskt.

• Golden Robot

Nejnej Y o l o, jag går "privat". Vi har en helt annan företagshälsovård som bara tar hand om "arbetsrelaterade besvär". Feel good annonserar bl a i BB Stockholms tidning såg jag, och många barnmorskor på bl a Mama Mia rekommenderar dem. Tydligen har de tagit bort infon på sin hemsida om gravida för de har fullt upp med oss ;) Grupperna är fulla och man kan få vänta länge på plats, men jag lyckades ju få en återbudstid så inom mindre än en vecka från första kontakt har jag både hunnit med en träff o ska hinna med ett vattengympapass! De har en gruppföreläsning för gravida om vad man ska tänka på - det brukar ofta ordnas även på MVC så kolla med dem också. Där tas allt upp om små steg o s v. Obs; gå som ett barn om du absolut måste gå i trappa, d v s båda fötterna på samma trappsteg: en fot upp, fötter ihop, en fot upp, fötter ihop o s v o samma ner.

• Golden Robot

Välkomna alla nya! Vad roligt att hittat hit :) Och tack för input angående vagn; vår storasyster blir ju tre precis när hon ska bli storasyster,  och ingen bil... Lutar just nu mest åt att testa ståbräda och skulle vi behöva syskonbarn får vi kasta oss ut på blocket då. Men det är ju nästan ett halvår kvar och då vet man ju mer vad man kan förvänta sig av henne då. Just nu är det ju bara spekulationer såklart. Igår var vi iväg hela dagen och hon satt i vagnen i typ tio minuter. Kan dock tänka mig att det blir annorlunda om hon har ett syskon som faktiskt åker vagn. Då "vill nog hon också".                                                                                                                                   Vattengympa imorgon och fyndade Boob-baddräkt på Barnens hus igår: de var så billiga där att jag lika bra kunde prova hemma :)

• Golden Robot
    Russinet skrev 2013-09-16 09:04:22 följande:

vad kul! känner du av några sparkar än?

Inte så många regelrätta sparkar; mer som bubbel fortfarande. Sparkar har jag nog fått tre stycken när jag böjt mig på ett sätt som tydligen inte uppskattas :) Förra gången hade jag en riktigt livlig - och hon är fortfarande som ett kvicksilver. Jag hoppas på en lugnare den här gången, så jag väntar gärna på sparkar om det betyder lugnare bebis/barn.. ;)
  • Golden Robot
    louder than bombs skrev 2013-09-16 07:10:03 följande:

Vi kommer ha nästan precis 3 år emellan, hade kunnat vänta lite till men hon ville komma då :) skulle inte velat ha tätare mellan syskonen. Finns ju för- och nackdelar med alla åldersskillnader men 2,5-åringen känns fortfarande ganska liten och behöver oss mycket, tror han kommer bli sotis i början vilket jag har lite småångest över.

Lite samma här. Vi har pratat om minst tre år emellan - framförallt för att jag hade såna besvär under graviditeten och jag ville att storasyster skulle vara "stor nog" att kunna förstå om mamma inte kan bära på henne. Dock känns hon ju fortfarande liten... Jag tillhör verkligen inte kategorin som "vill få blöjåren överstökade" som jag hört sägas av vissa som har barnen tätt ;)
  • Golden Robot
    Golden Robot skrev 2013-09-16 11:13:13 följande:

[...]
    Jag tillhör verkligen inte kategorin som "vill få blöjåren överstökade" som jag hört sägas av vissa som har barnen tätt ;)

Oj, alltså.. Det där lät ju inget vidare Skäms

Jag menar inte att det är något negativt med att ha barn tätt, det är när jag hör "för att få det överstökat" som jag tycker att det inte låter något vidare...

Förlåt om någon tog illa upp!   
  • Golden Robot

Vintervacker; du skriver vad jag tänkte. Vi pratade ju som sagt om minst tre år, och nu blir det precis tre. Jag fick lite panik när det gick så pass fort och kände: "oj, vad har vi gjort?! Vi har ju precis börjat känna att livet flyter på smidigt". Allt är ju så mycket enklare när man inte behöver passa sovtider på dagen längre, och när man inte längre är lika beroende av vagnen. Sen har vi inte tillgång till barnvakt just heller så man undrar lite hur man ska räcka till - och så har jag såklart nojat lite inför förlossningen... Liksom några av er andra så födde jag också rätt snabbt och bör ta mig in tidigt. Borde planerat bättre så släkten kunde bo här under semestern, men vem vill ta ut all semester i februari?! ;)

• Golden Robot

Ja, louder than bombs, tur jag blev framflyttad en vecka; var först beräknad två veckor före treårsdagen, men nu får storasyster helt säkert ha födelsedagen ifred i alla fall :)

• Golden Robot

Hej! Har inte skrivit nåt på länge och ser att det inte är så hög aktivitet här i tråden; har ni flyttat över till facebook? Jag är väldigt ny på facebook så har rätt risig koll... Kan jag hitta er där el hur går jag tillväga?

Svar på tråden <3 Stockholmare 30+ bebis vår / sommar 2014 <3