Häftigt Vintervacker; nu är du den enda av oss som vet såväl kön som kromosomer helt säkert :) Vad härligt!
Y o l o; jag var hos sjukgymnasten på Feel Good i morse och hon var faktiskt den första hittills som faktiskt gett sig på att verkligen diagnosticera mig. Jag fick stå på ett ben och göra knäböj och allehanda annat. Hennes diagnos stämde väl överens med min egen uppfattning; foglossning fram och muskelspänningar bak - ingen foglossning bak. Redan på måndag ska jag få ge mig ner i en bassäng och det ska bli såååå härligt (hoppas jag såklart) eftersom jag inte lyckats komma på nåt bra sätt att få motion på. Vill gärna kunna röra på mig, men promenader går bort (och givetvis löpning och allt annat sånt). Cykel kan vara bra eftersom man får bort tyngden och inte får bäckenet i gungning. Dock tycker jag det kan trycka på det ömma området, men man får nog prova sig fram med olika cyklar och sadlar - jag har inte lyckats hittills i alla fall... Gymma överkroppen kan man väl göra, men jag vill gärna kunna röra på mig också, så jag ser verkligen fram emot vattengympan.
Dock är det ju fortfarande så att det är hormoner, och det går inte att "bota", så det man får försöka göra är ju att lindra; TENS, värme, kyla, och sen allt om att ta små steg, gå långsamt, tyngden på hälen om man står, och båda fötterna i marken, resa sig och sätta sig rakt med benen symmetriskt.. Sitta ner och sätta på byxor/skor, vända sig i sängen med knän ihop - och helst över magen snarare än ryggen, kudde mellan knäna när du ligger. Inte i onödan utsätta dig för det som triggar smärtan (promenader i mitt fall - jag sparar på stegen och t ex åker hiss en våning på jobbet).
Använd bälte när du måste gå; det håller ihop och påminner dig att ta små steg i och med att det ska sitta lågt (be nån visa hur det ska sitta - det ska sitta mycket längre ner än man tror, och mycket hårdare än man tror!) I tredje trimestern ska jag få testa akupunktur igen :)
En sak till förresten; glidiga brallor när du sover (och halkigt lakan om du hittar och står ut med det) - jag köpte herrboxers i "siden" förra graviditeten, haha. Det gör det lättare för dig när du ska vända dig i sängen, du liksom kan gliiiida runt :P Det gjorde mer än man kunde tro faktiskt.