Inlägg från: Golden Robot |Visa alla inlägg
  • Golden Robot

<3 Stockholmare 30+ bebis vår / sommar 2014 <3

Hej Får man hoppa in? Har saknat en 30-plustråd :) Har också en nästan 2,5-åring och är beräknad vid månadsskiftet februari-mars. Är själv också 33 år och bor i stan. Märkligt nog lite nojigare denna graviditet och ska på inskrivning förhållandevis sent (vecka 11 om vi har "rätt" datum). Jag ska i alla fall gå på Mama Mia City där jag var jättenöjd förra gången. Tyvärr har vår underbara barnmorska flyttat så vi får testa nåt nytt :) Hoppas det blir i närheten av lika lyckat igen.

• Golden Robot

Vad roligt att vi blir fler :) // Vintervacker: Jag går mittemellan jobb och hemma; antar jag också skulle kunna gå på Riddargatan (det ligger ju bättre till nu än under min förra graviditet då jag förvisso gjorde cellprovet hos dem). Jag fick rätt svår foglossning förra gången så vill gärna ha rätt nära hemmet. Övervägde starkt att följa med vår tidigare underbara barnmorska, men får jag ens hälften så ont som förra gången vet jag inte hur jag ska lyckas ta mig dit, och man vill ju inte gärna behöva byta när man väl är där... Jag har grubblat mycket på det här ska ni veta // Skriver från mobilen så styckeindelningarna som ser så fina ut när jag skriver "försvinner" när inlägget publiceras - försöker hålla mina inlägg lite kortare så de inte blir oläsliga :)

• Golden Robot

Barnmorskan har inte flyttat till Riddargatan, utan Solna - såg nu att det kan läsas som att det är Riddargatan hon flyttat till :) Hur har de på Riddargatan förresten? Har de allt samlat där?

• Golden Robot
    Soltussen skrev 2013-07-04 16:41:34 följande:
    Hallå hoppar in här jag med:). Jag är 37 och bor i Vallentuna och har en tjej som blir två i slutet av augusti och är beräknad till 30 januari. Går på mamma Mia på karlavägen, men fick tyvärr byta barnmorska då min förra bytt kontor. Själv hoppas jag på en snabbare förlossning den här gången:) .

Välkommen :) Vi hade kanske rentav samma barnmorska tidigare..?
  • Golden Robot

Soltussen: Näe, jag hade Nesrin. Underbar! Har fortfarande kontakt med henne :) // Ingen bebismage här, men jag väger lite mer nu än förra gången (typ tre-fyra kilo, så inte dramatiskt mycket) så har inte riktigt magen "på plats" och det har spekulerats hett på jobbet sen länge. Det är verkligen en ålder där man inte kan lägga på sig lite utan spekulationer! Jag har en avgrundshunger och ett konstant underliggande illamående. Har redan påbörjat semester men ska jobba en vecka näst-nästa vecka och vet inte hur jag ska dölja det då. Ser i och för sig väldigt sportig ut med sånadär åksjukearmband på all vaken tid :)

• Golden Robot

Välkomna! Vad roligt med fler! Och grattis! Och Lisa; Vad spännande! Från jordenruntresa till småbarnsliv på en femöring! Ang MVC skrrv vi lite om funderingarna i början på tråden. Jag har valt MVC som ligger hyfsat till hemifrån eftersom jag hade hemsk foglossning min förra graviditet. Jag både bor o jobbar i stan, så i ärlighetrns namn blir det ju nära både hem o jobbet för min del. Hade jag behövt välja hade jag valt nära hemmet, men så hade jag kanske inte tänkt om det varit min första. Hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle behöva bli sjukskriven! Gick väl lite på myten att det var "veka och lata" kvinnor som blev sjukskrivna under graviditeten...                                                            Om du har preferenser avseende barnmorska eller så tycker jag det kan vara idé att ringa så fort som möjligt eftersom det är semestertider. Det var iaf vad min "gamla" barnmorska rådde mig, men det går säkert lika bra att ta det när ni kommit hem. Ingen kommer ju neka er liksom :)

• Golden Robot

Hej! Var också på inskrivning igår, och fick ett tidigt ultraljud idag. Det var tur! Jag var nästan en hel vecka längre gången än enligt "snurran" (förmodligen för att min cykel är 23-27 dagar). Kan ju förklara varför jag upplevde att illamåendet kom så tidigt den här gången :)                                                                                                                                                         Vi gjorde inte KUB förra gången, men kände att vi ville göra det den här gången; dels p g a ålder men också på grund av att man redan har ett barn, som ju ska bli storasyster. Man vill liksom vara mer förberedd, och kunna förbereda henne också. Vi bokade in tider för blodprov och ultraljud igår, men utifrån den här nya informationen är det lite nya datum att förhålla sig till så vi får väl se hur det går att få andra tider :) Är nu 8+4 istället för 7+5. Spännande!

• Golden Robot

Vi diskuterade otroligt mycket angående KUB o ev resultat förra graviditeten. Det var framförallt trisomi 13 o 18 som vi i så fall ville veta; DS var vi helt överens om att vi inte skulle kunna välja bort ett barn för... Efter mycket vändande och vridande (vi skulle dessutom få betala 1 600 kr för KUB -inte så att vi inte skulle ha råd, men vi såg det nog lite som ett typ incitament för att det inte bedömdes vara nån stor risk) så avstod vi eftersom trisomi 13 o 18 normalt upptäcks vid rutinultraljudet enligt den informationen vi fått. Visserligen får man reda på det några veckor senare då, men det kändes ändå OK.                                                                                                                                              Den här gången hade vi väl egentligen inte hunnit fundera så mycket eller prata (tiden springer iväg på ett helt annat sätt med en tvååring, haha - nu blev vi ju dessutom framkastade nästan en hel vecka också), men på väg till inskrivningen nämndes det, och vi ville båda göra det. Vi vet inte alls vad vi gör om det skulle visa sig vara hög sannolikhet för Downs den här gången - vi får ta det om vi hamnar där. Men eftersom jag är äldre än förra gången (fyller 35 under 2014) och man redan har ett barn så går tankarna i lite andra banor... Man tänker massa "omutifallatt" och hur det skulle påverka blivande storasyster: Kommer vi orka? Hur mycket kommer hon få "stå tillbaka"? Men från de tankarna är det nog fortfarande väldigt långt bort för oss att s a s "välja bort" Downs... Hoppas ni förstår hur jag menar, för det ser verkligen inte roligt ut skrivet svart på vitt såhär. Och förlåt för långt inlägg utan styckeindelning; ser bra ut på skärmen men radbrytningarna försvinner vid publicering (skriver på mobilen - e blir ofta r också men det är inte FL:s fel, utan mina tjockfingrars).

• Golden Robot

Vintervacker: en av mina vänner diagnosticerades i samband med att de sökte hjälp efter att inte blivit gravida på lång tid (de blev faktiskt gravida så fort hon fick ordning på sina värden). Hon gick på några extra kontroller hos sin sköldkörtelläkare i stan, men gick i övrigt på "vanlig" MVC där de bor. Så möjligheten verkar ju finnas om man vill. De säger ju att all mödravård är frivillig, så jag antar att man ändå måste få möjligheten att välja var man vill gå - om man vill gå.

Svar på tråden <3 Stockholmare 30+ bebis vår / sommar 2014 <3