Inlägg från: Golden Robot |Visa alla inlägg
  • Golden Robot

<3 Stockholmare 30+ bebis vår / sommar 2014 <3

Sugröret: "Mensvärk" har jag haft båda mina graviditeter; ännu mer andra än första. Men inga blödningar. Har dock förstått att det inte är helt ovanligt med lite blod, och då ofta vid ungefär den tid man skulle ha mens. Sen är det ju så olika vad man menar med mensvärk också förstås: Har en vän som höll på att föda hemma eftersom värkarna "var som mensvärk" - bara det att hon hade väldigt extrema menssmärtor som hon tog receptbelagda värktabletter för...

• Golden Robot

Skönt Vintervacker att du kunde få gå på "vanliga" MVC nu när du hade funderat så över var du ville gå :)
    Här känns det som att alla symptom är som bortblåsta. Bara kvar den där hungern men samtidigt inte sugen på nåt - inte ens godis, och jag är en riiiktig godisråtta! Ingen mage heller så känns "skönt" att vi beslutade oss för KUB så man får sig en titt. Är dock redan rätt nervös; man kan ju få reda på saker att ta ställning till... Men skönt med en möjlighet att få se om det är nåt där fortfarande. Nån mer som har barn redan och som är nojigare nu än förra graviditeten?

• Golden Robot

Hej alla! Lite stiltje i tråden vad det verkar. Hur mår ni? Vi har varit på NUPP-ultraljudet ikväll och fick rätt bra siffror på KUB. Fick också samma BF som enligt VUL i vecka 9 - vilket var nästan en vecka tidigare än enligt senaste mens. Känns skönt att veta att bebisen vuxit i "rätt" takt sedan VUL :)

• Golden Robot

Åh, jobbigt vintervacker att må illa; hoppas det gett med sig nu. Hoppas också KUB såg bra ut :) Y o l o, skönt att KUB gick bra. När hade du RUL? Du ligger väl lite före mig, så du kanske redan hunnit vara? Vi hade förresten samma namnproblem med första; hade bara tjejnamn! Lättnad när det visade sig vara en tjej. Vi hade dock fortfarande svårt att välja namn, och provade på våra två favoriter om vartannat. Visste inte om vi skulle "spara" det hon inte fick som tilltalsnamn, utifall hon nån gång skulle få en lillasyster. Landade väl i att en ev lillasyster kan ha storasysters andranamn som tilltalsnamn ändå om det skulle vara så. Kanske är det ju en lillebror... Och kanske hinner vi komma på nåt annat :) Vi har i alla fall inte bestämt oss än om vi ska försöka kika på RUL vad det kan tänkas vara; det är ju inte hundraprocentigt och jag vet inte hur jag skulle hantera att ställa in mig på det ena och så kommer det andra... Vi kör inte så himla könsstereotypt, så inte ur den aspekten, men det rent mentala. Tänk om det känns som man åker hem med "fel" barn!?! Eller om man sagt till storasyster att hon ska få en lillebror, och så blir det en lillasyster. Hur funkar det för en treåring..? Hur klär ni er nuförtiden förresten..? Jag blir tokig på det här "mellantillståndet" jag befinner mig i! Alla mina vanliga byxor drabbas av den s k rullgardinseffekten, men mina mammabyxor (praise the lord så ljuvligt) är för stora fortfarande och kanar bara ner. Dessutom putar det för lite och för mycket på samma gång; ser mest ut som jag grävt för djupt i kakburken. För tjock, men för otydlig gravidmage för tajta kläder, och för putig för bylsiga kläder som inte tillräckligt lyckas dölja det. (Fick en rakt-på-fråga förra veckan när jag hade en vid a-linjeblus t o m - måste säga att det var i överkant modigt av den som ställde frågan!) Handlar alltså inte så mycket om att "dölja", utan att kunna känna sig bekväm bland folk. Tips?

• Golden Robot

Håller tummarna Vintervacker! DU kommer i alla fall få hundraprocentigt svar på kön om ni vill ta reda på det. Men inte det roligaste sättet att få reda på det på ju...

• Golden Robot

Vagnfrågan har jag ägnat en hel del tanke faktiskt. Vi har en Emmaljunga Ozone som vi är väldigt nöjda med; smidig och lättkörd men kändes ändå stabilare än alla andra med svängbara hjul som vi provade. Dock har vi en bit till förskolan, och det tar alldeles för lång tid att gå med två-och-ett-halvt-åringen åt båda hållen just nu. Hon kommer visserligen vara ganska precis tre när syskonet kikar ut, och är väl egentligen på gränsen för vagnåkande då. Dock har vi ingen bil, och bor i stan. Jag vet inte riktigt hur mycket jag ska kunna "lita på" henne att hon inte sticker ut i gatan... Det är ju inte precis gångvägar omgivna av skog- och gräsytor på vår väg till och från förskolan resp ev affärer, utan trottoarer vid trafikerade gator! Sticker hon om så bara några meter så kan det ju få rätt katastrofala följder. Dessutom har man en vagn med en liten bebis i att hålla rätt på så man kan ju inte bara slänga sig efter hur som helst! Ståbräda kan vara ett alternativ, men en vän till mig har lika mellan sina barn och hennes treåring stack från ståbrädan så de skaffade syskonvagn ändå! Men jag vill inte behöva släpa runt på syskonvagn hela dagarna med en sits tom. Det enda alternativet som jag anser kunna passa mig då är Bugaboo Donkey, men jag tycker den är på tok för dyr! T o m begagnat ligger de på femsiffrigt fortfarande. Även om vi har råd vill jag inte lägga såna pengar på en barnvagn. Ett annat alternativ är att ha en traditionell sittdel på Emmaljungan, så den blir en Nitro City, ha bebisen i lift och ha syskonsits ovanpå till storasyster (syskonsitsen kan man inte ha på liggkorgen eller Ozonesittdelen). Men vagnen är mycket snyggare med riktig liggdel :) Men jösses vad långa mina inlägg alltid lyckas bli! Sorry; och styckeindelningen försvinner ju också...

• Golden Robot

Nej Y o l o; helt rätt i mina ögon! Då har de värsta ev gifterna vädrats ur, och ni bidrar till att minska på konsumtionssamhället :) Vi köpte en ny för att Ozone knappt fanns begagnad då, och så köpte vi en begagnad vagn med "traditionell" sittdel samt liggkorg som gick att kombinera fritt ihop med den nya Ozonen. Ev nackdelar med begagnat är väl om vagnen skulle blivit typ mögelskadad. Jag tycker i och för sig att det varit skönt att bara kunna rulla förbi butiken om vagnen strulat eller behövt smörjas. Vi har ju som jag skrev varit väldigt beroende av vår vagn, eftersom det är det sätt vi transporterat oss på. Det finns förresten en superbra barnvagnsblogg med tips inför vagnköpet -både begagnat och nytt: www.barnvagnsblogg.com/guide-att-kopa-barnvagn/

• Golden Robot

elzilen: Kronans vagnar blev jag förälskad i långt innan planerna på barn ens fanns! När vi var i vagnköpartagen med storasyster fanns den inte med svängbara hjul än, och det ville vi gärna ha. Nu är vi så nöjda med Emmaljunga att vi gärna behåller den :) Men suget efter Kronan släpper inte riiiktigt - särskilt inte när det kommer flera varianter med svängbara hjul.

Svar på tråden <3 Stockholmare 30+ bebis vår / sommar 2014 <3