• Anonym (Livsval)

Flytt med barn

Jag och min sambo separerade i slutet av maj. Vi har två gemensamma barn födda 07 och 09.

Jag har levt genom familjen, studierna och delvis varit socialt blockerad under flera år pga sambons och mina konflikter och har därigenom inte orkat bygga upp något egentligt eget nätverk, även om jag har vänner så har jag inte orkat engagera mig i dem. Jag har svärmor som jag har god kontakt med men känner ändå att jag inte har någon riktig trygghet i den staden. Sambon är en mycket bra och engagerad far och vill såklart att vi sak ha 50/50 i umgänge och vi har en mycket god och nära kontakt (än så länge, sånt kan förändras). Han kommer fortsätta ha huset (jag har ändå inte möjlighet att ta över då jag fortfarande studerar) men jag kan såklart hyra lägenhet under förutsättningar med bostadsbidrag men jag känner stor ångest inför detta.

Saken är den att jag har min familj 8 mil bort (ca 50 min resa med bil) där bondgård, stort hus med alla bekvämligheter finns och en betydligt reducerad boendekostnad står till godo för mig, till det kommer också min brors familj, samt barnens morfar som bor kvar på gården (inte i samma hus som mitt isof). Alla intresserade av att hjälpa till och engagera sig i barnen – det har de alltid gjort, vi har ofta åkt och besökt morfar. Under sommaren nu har barnen vistats mer där än i sambons stad och ”bott in oss” ordentligt, där min 6-årige son har kompisar som han vid ev. skolstart här skulle komma att gå i samma klass med. Skolan och dagis är bra, byn är liten med skolskjuts vid gården och ren och natur och djurnära miljö. Hos mig här på gården skulle barnen få helt andra dagis/skola-tider, någon finns alltid närvarande, hos min sambo blir dessa tider från halv 6 till halv 5 under vardagarna. Detta är sådant jag har i åtanke när jag funderar.

Jag vet att det dels låter som att jag redan bestämt mig och ”varför ställer jag frågan här” men någonstans behöver jag andras åsikter, jag vacklar inom mig i att fadern är en fin pappa och att jag under andra förutsättningar kring hans stad om jag själv känt mig trygg och säker på att det är där jag vill att mina barn ska växa upp, inte skulle tvekat utan att jag med lugn i hjärtat tagit lägenhet, väntat tills jag pluggat klart (1 år) och under förutsättningarna av ett jobb själv se fram mot att köpa ett hus och bygga vidare på mitt liv i den staden… MEN jag har som uppvuxen bonddotter med värderingar ärvda från den miljön, alltid sett saker från det perspektivet att jag velat flytta ”hem” och ta över gården, vilken också är mycket välskött med jord och skog och fina förutsättningar att leva på. Om jag inte gör det kommer den förr eller senare att säljas.

Ge mig några av era tankar! Sambon och jag har ett förestående samarbetssamtal på soc och jag behöver få lite vinklingar. Har såklart talat med ”de mina” vilka stödjer mig i att försöka få igenom en flytt med varannan helg hos pappan, eller som jag tänker – mer än varannan helg kan de ju få vara hos honom i så fall. Men jag påverkas av pappans ångest inför att jag som han säger, tar barnen från honom.

• Svar på tråden Flytt med barn
  • LinneaJosie
    Anonym (Livsval) skrev 2013-07-02 12:58:08 följande:
    Ja, nog är det så, men man måste ju tala för sin sak - hade jag inte gjort det och förklarat mina motiv hade jag inte haft något alls här att göra, ex. "jag vill flytta med barnen vilket innebär att den andra föräldern tvingas ha dem mindre - vad tycker ni jag ska göra". Vad ger eg. någons rätt om man inte förklarar sina motiv, fördelar/nackdelar? Hade ju också kunnat skriva att pappan var en skitstövel om jag bara ville ha enkelriktade svar. Det är inte det att jag inte redan vet att jag BORDE bo kvar för pappans skull, frågan är bara hur mycket man ska driva för sin egen lycka eller inte i fråga om barn när vi är de som har makt att bestämma över dem. Vilken uppväxt man ger dem etc. både i fråga om miljö och umgänge. Äh antar jag redan vet. Man blir tvungen att dra den där nitlotten - igen. Förbannat synd bara för det råkar alltid vara kvinnor som viker sig, hamnar i ek. underläge. Stannar jag vinner han allt och jag sitter med  lägenhet med balkong på sin höjd och hos pappan bor de kvar i huset med trädgård och alla möjligheter...  Barnen vinner såklart på det att de får träffa oss bägge lika mkt. Det är väl alltid det som väger tyngst.

Men du. Att du ångrar dina livsval är väl varken ditt ex eller barnens fel? Av med offerkoftan liksom. Om du konsekvent åsidosatt din vilja tidigare är det ett olyckligt val du gjort, och inget som någon annan ska lastas för. Kvinnor sitter ofta i sina kvinnofällor av helt fri vilja.
  • Anonym (Livsval)

Nej jag har också tänkt så att de kan bo hos mig på helger och klämdagar. Men man är ju egoistisk och tänker lätt på sig själv, speciellt när man befinner sig i kris efter en separation där tryggheten sopas undan och ja - faktiskt kan det kännas som man förlorar i ett fall om man tvingas bo i en stad man inte vill bo i och ja - man kan tycka att man vill kunna flytta till lycka OCH ha barnen med sig. Hoppas att man i forumet svarar utifrån att man kan sätta sig in i bägges situation, även min, och att de som responderar kanske har lite erfarenhet och inte bara tänker utifrån hur det "skulle kännas" om man var mitt ex. Det kanske är lätt att göra det om man själv sitter under tryggare förhållanden än jag.

• Anonym (Livsval)

Nr 11: Nej det är inte så att kvinnor sätter sig självmant i kvinnofällor! Det är våra normer och samhället som gör att vi hamnar där. Delvis för att vi är dem som i större grad än männen tar oss an föräldraansvaret. Detta blir en ny trådstart om så vill där jag gärna engagerar mig :)

• h8him
    Anonym (Livsval) skrev 2013-07-02 13:14:59 följande:
    Nej jag har också tänkt så att de kan bo hos mig på helger och klämdagar. Men man är ju egoistisk och tänker lätt på sig själv, speciellt när man befinner sig i kris efter en separation där tryggheten sopas undan och ja - faktiskt kan det kännas som man förlorar i ett fall om man tvingas bo i en stad man inte vill bo i och ja - man kan tycka att man vill kunna flytta till lycka OCH ha barnen med sig. Hoppas att man i forumet svarar utifrån att man kan sätta sig in i bägges situation, även min, och att de som responderar kanske har lite erfarenhet och inte bara tänker utifrån hur det "skulle kännas" om man var mitt ex. Det kanske är lätt att göra det om man själv sitter under tryggare förhållanden än jag.
    Men Ts bodde ni inte där du bor idag, innan barnen föddes? Valde inte du frivilligt att flytta dit? Det är väl varken pappans eller barnens fel att du bor där idag? Självklart måste man se detta utifrån allas situation, även barnens. Det är inte alls säkert att det är barnens bästa att flytta ifrån sin barndomsstad, vänner och förskola/skola. Var bor farmor/farfar, kusiner på pappas sida osv?

Jag tycker aldrig att det är rätt att fatta såna här beslut enbart utifrån de vuxnas vilja och perspektiv, utan självklart måste man komma överens om vad som är bäst för barnen.

Att bo på bondgård på landet innebär förmodligen att man inte har så många kompisar i närheten. Man behöver skjuts för att leka. Man får långt till förskola/skola. Det finns nackdelar även med det livet, om barnen är vana med att ha kompisar utanför dörren och kunna gå/cykla till förskola/skola.
  • Anonym (x)

Hoppas du får med dig barnen. Låter mysigt att växa upp på bondgård.

• h8him
    Anonym (Livsval) skrev 2013-07-02 13:18:59 följande:
    Nr 11: Nej det är inte så att kvinnor sätter sig självmant i kvinnofällor! Det är våra normer och samhället som gör att vi hamnar där. Delvis för att vi är dem som i större grad än männen tar oss an föräldraansvaret. Detta blir en ny trådstart om så vill där jag gärna engagerar mig :)
    Menar du att kvinnor är svaga och ointelligenta och inte klarar av att stå emot normer eller förstå vad som händer om kvinnan stannar hemma med barnen?

Att kvinnor tar på sig större delen av det gemensamma föräldraansvaret är frivilligt. Det betyder ändå inte att barnen tillhör kvinnan.
  • Loi

H8him varje inlägg jag tänkt skriva så har du hunnit sagt det jag tänker och fått ner det snabbare så nu säger jag bara håller med dig i det du skrivit hittintills

• h8him
    Anonym (x) skrev 2013-07-02 13:22:22 följande:
    Hoppas du får med dig barnen. Låter mysigt att växa upp på bondgård.
    Mysigt eller inte beror ju på hurdana barnen verkligen är. Det kan vara roligt att spendera tid där på somrarna, men en annan sak att bo där året om.
    Loi skrev 2013-07-02 14:03:48 följande:
    H8him varje inlägg jag tänkt skriva så har du hunnit sagt det jag tänker och fått ner det snabbare så nu säger jag bara håller med dig i det du skrivit hittintills
    Haha, så det kan vara. Tack!

• Anonym (Livsval)

Jag anser (vet, se uppdaterad statistik på valfri sida ex http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_2012A01_BR_X10BR1201.pdf) fortfarande att kvinnor hamnar i kvinnofällor inte för att de är ointelligenta utan för att konservativa normer fortfarande råder i för stor utsträckning, att man i parförhållande ofta är den som redan tjänar mindre än mannen och att man enligt gamla normer tar på sig mammarollen som ett kall i större utsträckning än mannen vilket leder till en förlängd situation av den ursprungliga. Oavsett detta ser jag absolut också att det är bättre för barnen att får lika delar av föräldrarna, åtminstone om de verkar trivas med att flytta varannan vecka. Om inte måste annan hänsyn tas. Men jag lever i min egen upplevda situation där jag har mina subjektiva erfarenheter av vad jag dels vet jag kommer själv bli lycklig av som mamma och vad jag även tror barnen kommer bli lyckliga av. Men jag vet heller inte om jag kommer kunna leva med att tvinga igenom detta.

• h8him
    Anonym (Livsval) skrev 2013-07-02 16:43:11 följande:
    Jag anser (vet, se uppdaterad statistik på valfri sida ex www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0201_20...) fortfarande att kvinnor hamnar i kvinnofällor inte för att de är ointelligenta utan för att konservativa normer fortfarande råder i för stor utsträckning, att man i parförhållande ofta är den som redan tjänar mindre än mannen och att man enligt gamla normer tar på sig mammarollen som ett kall i större utsträckning än mannen vilket leder till en förlängd situation av den ursprungliga. Oavsett detta ser jag absolut också att det är bättre för barnen att får lika delar av föräldrarna, åtminstone om de verkar trivas med att flytta varannan vecka. Om inte måste annan hänsyn tas. Men jag lever i min egen upplevda situation där jag har mina subjektiva erfarenheter av vad jag dels vet jag kommer själv bli lycklig av som mamma och vad jag även tror barnen kommer bli lyckliga av. Men jag vet heller inte om jag kommer kunna leva med att tvinga igenom detta.
    Du får anse det. Själv är jag tillräckligt påläst om mina rättigheter och skulle aldrig tillåta något annat än att bli behandlad jämlikt i en relation. Mitt ansvar att försörja mig och mina barn ligger på mig, precis som den andra förälderns ansvar att försörja sig och våra barn ligger på den föräldern. Man delar ansvaret, Att välja att ta hela föräldraledigheten, att välja att vabba och arbeta deltid, om ens alls, är val man gör frivilligt.

Varför tror du barnen blir lyckligare av att bo med dig på en bondgård än med pappa där de växt upp?
Svar på tråden Flytt med barn