• elio

Ge gammal ersättning till bebis?

Hej! Förlåt för rubriken á la Aftonbladet, men vill gärna att flera läser och kan svara, då jag vill ha svar snabbt.

På NAN Pro 1 står det "Spara aldrig rester av NAN Pro 1 till nästa mål". Men tänk om barnet lämnar hälften och vill ha igen efter.. 15 min? 30? 45? 60? Vart går gränsen till nästa mål?

Bonusfråga: Det står även "Tillaga bara en måltid åt gången, så att modermjölksersättningen blir så nylagad som möjligt." Men inte ett ord om varför.

Så, någon som vet varför jag inte borde göra flera flaskor åt gången och förvara i kylskåp mellan gångerna? Mer än "därför att förpackningen säger så".

• Svar på tråden Ge gammal ersättning till bebis?
  • MeNoLike

Jag ger/prövar ge samma igen så länge det är varmt de få ggr han strular dvs 10 min kanans

• Natulcien

Nu har jag aldrig gett ersättning, så jag är ingen expert på det. Men man kan väl anta att näringsämnen förstörs om man värmer den fler gånger, precis som med all annan mat..?

• elio

Jag värmer dock inte ersättningen, iaf inte på sommaren. Storebrodern (också född i juni) föredrog kall eller rumstempererad mjölk så vi har kört på samma nu på tvåan och han äter som bara den, så jag antar att han godkänt det han med. ;)

• elio

Idé: Om man mixar x antal ml på en gång (så mycket om bebisen äter på en dag) och förvarar i ett lufttätt kärl (flaska?), borde det inte bli lite som de där färdiga som man köper (fast billigare och mer, då)? Och så häller man bara upp det man behöver, när man behöver?

• Eliin80

Jag gjorde alltid en stor "sportflaska" med ersättning som förvarades i kylen. När barnet ville äta hällde jag upp i nappflaska och värmde en lagom mängd. Åt hon inte upp allt lät jag det stå i max 60 min (det sa de på BVC gick bra).

• Pudel

Vi värmer inte ersättningen nu på sommaren. Om vi blandar till och hon endast dricker lite så ställer vi in den i kylskåpet igen. När hon vill ha igen max en timme senare så får hon samma flaska. I rumstemperatur skulle jag säga att jag tänker på ersättningen som jag tänker på vanligt komjölk. Jag skulle själv dricka mjölken om den kanske stått framme i 30 minuter, sedan blir den för varm= odrickbar. 

Så, i kylskåp: någon/några timmar. På bb hade de 6 timmar som gräns.
    I rumstemperatur/utomhus: max 30 minuter.  

• Millan83

Förvara i kylskåpet och gör på kokt kylt vatten och spara Max ett par timmar. Det läste vi oss till och följde i början. Spara aldrig en flaska som barnet smakat på mer än Max en timme. Pga bakterietillväxt. Inom timmen kan man värma flera gånger om det behövs. Det läste vi på förpackning.

• Tärnan

Varje kväll gör vi tre flaskor på kokt svalnat vatten och ställer i kylen.. Ifall han vill ha på natten/tidig morgon så går de åt en då, sen en till frukost och en till mellis nångång efter lunch, det funkar för oss, ifall han vill ha mer utöver dom tre, vilket är väldigt väldigt sällan, så gör vi en på direkten.. Detta funkar för oss, och vi har läst oss till att en färdigblandad går utmärkt att ha i kylen upp till ett dygn :) om han inte skulle dricka upp allt (fast han lämnar alltid en till två cm) så brukar jag försöka en stund senare, men har det gått mer än en timme så är han ju antagligen nöjd och då häller jag ut :)

Svar på tråden Ge gammal ersättning till bebis?