• elio

Ge gammal ersättning till bebis?

Hej! Förlåt för rubriken á la Aftonbladet, men vill gärna att flera läser och kan svara, då jag vill ha svar snabbt.

På NAN Pro 1 står det "Spara aldrig rester av NAN Pro 1 till nästa mål". Men tänk om barnet lämnar hälften och vill ha igen efter.. 15 min? 30? 45? 60? Vart går gränsen till nästa mål?

Bonusfråga: Det står även "Tillaga bara en måltid åt gången, så att modermjölksersättningen blir så nylagad som möjligt." Men inte ett ord om varför.

Så, någon som vet varför jag inte borde göra flera flaskor åt gången och förvara i kylskåp mellan gångerna? Mer än "därför att förpackningen säger så".

• Svar på tråden Ge gammal ersättning till bebis?
  • elio

Jag värmer dock inte ersättningen, iaf inte på sommaren. Storebrodern (också född i juni) föredrog kall eller rumstempererad mjölk så vi har kört på samma nu på tvåan och han äter som bara den, så jag antar att han godkänt det han med. ;)

• elio

Idé: Om man mixar x antal ml på en gång (så mycket om bebisen äter på en dag) och förvarar i ett lufttätt kärl (flaska?), borde det inte bli lite som de där färdiga som man köper (fast billigare och mer, då)? Och så häller man bara upp det man behöver, när man behöver?

• elio

Vad kul att det gick igång en liten diskussion! :)

Sweet life skrev 2013-06-25 18:07:36 följande:
    Inte ens på NEO blandar dom i varmt vatten. Dom gör en tillbringar på kallt vatten, ställer i kylen och så får föräldrar ta och värma själv. En tillbringare får stå i 8 timmar i kylen.
    Det var precis sådär jag tänkte och menade med min tillbringare! Så, 8 timmar max, då. Superbra att ha tillgängligt men när man inte vill hålla på med små, dyra tetra hela tiden.
    Tärnan skrev 2013-06-25 18:13:41 följande:
    Tror vi va riktigt noga med allt i början, jätte varmt vatten, ny-steriliserade flaskor, värma i vattenbad mitt i natten, you name it, sen hittade vi massa genvägar och "luckor i systemet" så nu kan vi ta vatten från kranen, in i micron en minut och sen blanda.. Gjorde ju ont i händerna att blanda i så varmt vatten man "ska" :D
    Heh, sådär var vi med första barnet med, sjukt jobbigt! Höll på att göra efterforskningar i timmar och kom också på en massa genomvägar så vi fick det att funka smidigt, men tyvärr är minnet kort! Sen var det också i ett annat land (tillsatser i vattnet och andra ersättningstillverkare osv), så det är lika bra att börja på ett blankt blad denna gången, så att säga.
Svar på tråden Ge gammal ersättning till bebis?