• elio

Ge gammal ersättning till bebis?

Hej! Förlåt för rubriken á la Aftonbladet, men vill gärna att flera läser och kan svara, då jag vill ha svar snabbt.

På NAN Pro 1 står det "Spara aldrig rester av NAN Pro 1 till nästa mål". Men tänk om barnet lämnar hälften och vill ha igen efter.. 15 min? 30? 45? 60? Vart går gränsen till nästa mål?

Bonusfråga: Det står även "Tillaga bara en måltid åt gången, så att modermjölksersättningen blir så nylagad som möjligt." Men inte ett ord om varför.

Så, någon som vet varför jag inte borde göra flera flaskor åt gången och förvara i kylskåp mellan gångerna? Mer än "därför att förpackningen säger så".

• Svar på tråden Ge gammal ersättning till bebis?
  • Airhostess

Men ni som blandar I kylt men kokt vatten, man skall juh blanda ersättningen I 70 eller 40 grader varmt vatten? Hur går det ihop?

• Sweet life

En flaska som redan är påbörjad, alltså drucken ur kan man använda igen inom 1 timme efter att barnet börjat äta. Och värma om. Har för mig jag läste det på nån tillverkares hemsida.

• Sweet life
    Airhostess skrev 2013-06-25 15:48:07 följande:
    Men ni som blandar I kylt men kokt vatten, man skall juh blanda ersättningen I 70 eller 40 grader varmt vatten? Hur går det ihop?
    Vart har du fått det ifrån?
  • Sweet life

Den enda anledningen att man enligt tillverkarna ska blanda med minst 70 gradigt vatten är att det kan, i otroligt sällsynta fall finnas bakterier i pulvret. Som sagt väldigt, väldigt sällsynt fall. Så sällsynta så att SLV i sina rekommendationer till BVC och Neonatal avd. skriver att det inte behövs i Sverrige. Samma rekommendationer som säger att man om man har kommunalt vatten inte behöver koka det.

Vi har aldrig blandat i varmt vatten eftersom han vill ha den kall.

• Airhostess
    Sweet life skrev 2013-06-25 15:50:44 följande:
    Vart har du fått det ifrån?

För att det stod på förpackningen. (Och jag bor I grekland och här är kokar man köpvattnet. Kranvatten dricker bara min gamla svärmor I princip.)

• Sweet life
    Airhostess skrev 2013-06-25 15:55:45 följande:

För att det stod på förpackningen. (Och jag bor I grekland och här är kokar man köpvattnet. Kranvatten dricker bara min gamla svärmor I princip.)

Jo, men du kan inte jämföra äpplen med päron. Sverige med Grekland.
  • Tjohalia03
    elio skrev 2013-06-24 21:24:25 följande:
    Idé: Om man mixar x antal ml på en gång (så mycket om bebisen äter på en dag) och förvarar i ett lufttätt kärl (flaska?), borde det inte bli lite som de där färdiga som man köper (fast billigare och mer, då)? Och så häller man bara upp det man behöver, när man behöver?

Nu vet jag inte exakt hur du menade, men så länge du förvarar den i kylen och inte i rumstemperatur så går det nog bra. Står den i rumstemperatur så frodas bakterier och näringsämnena i ersättningen försvinner.  

• Airhostess
    Sweet life skrev 2013-06-25 15:57:37 följande:
    Jo, men du kan inte jämföra äpplen med päron. Sverige med Grekland.

Men ersättningen är juh den samma som säljs med samma rekommendationer.
  • Sweet life
    Airhostess skrev 2013-06-25 15:59:59 följande:

Men ersättningen är juh den samma som säljs med samma rekommendationer.
    Fast dom är tillverkade i olika länder vilket betyder olika stor risk för diverse bakterier som t ex salmonella.
  • Lady Namárië

Du kan spara färdigblandad ny ersättning i kylen i några timmar, men du skall inte spara det som blir kvar i flaskan som bebisen sugit på.

So say we all
Svar på tråden Ge gammal ersättning till bebis?