Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Ge gammal ersättning till bebis?

En flaska som redan är påbörjad, alltså drucken ur kan man använda igen inom 1 timme efter att barnet börjat äta. Och värma om. Har för mig jag läste det på nån tillverkares hemsida.

• Sweet life
    Airhostess skrev 2013-06-25 15:48:07 följande:
    Men ni som blandar I kylt men kokt vatten, man skall juh blanda ersättningen I 70 eller 40 grader varmt vatten? Hur går det ihop?
    Vart har du fått det ifrån?
  • Sweet life

Den enda anledningen att man enligt tillverkarna ska blanda med minst 70 gradigt vatten är att det kan, i otroligt sällsynta fall finnas bakterier i pulvret. Som sagt väldigt, väldigt sällsynt fall. Så sällsynta så att SLV i sina rekommendationer till BVC och Neonatal avd. skriver att det inte behövs i Sverrige. Samma rekommendationer som säger att man om man har kommunalt vatten inte behöver koka det.

Vi har aldrig blandat i varmt vatten eftersom han vill ha den kall.

• Sweet life
    Airhostess skrev 2013-06-25 15:55:45 följande:

För att det stod på förpackningen. (Och jag bor I grekland och här är kokar man köpvattnet. Kranvatten dricker bara min gamla svärmor I princip.)

Jo, men du kan inte jämföra äpplen med päron. Sverige med Grekland.
  • Sweet life
    Airhostess skrev 2013-06-25 15:59:59 följande:

Men ersättningen är juh den samma som säljs med samma rekommendationer.
    Fast dom är tillverkade i olika länder vilket betyder olika stor risk för diverse bakterier som t ex salmonella.
  • Sweet life
    Dimitra skrev 2013-06-25 16:04:38 följande:
    Finns det inte risk för att det kommer ner saliv (= bakterier och enzymer) i flaskan om bebisen ätit? Inte skulle då jag vilja få det serverat igen efter ett tag Drömmer
    Jo, och därför ska man slänga det efter en timme.
  • Sweet life
    Dr Mupp skrev 2013-06-25 16:39:33 följande:
    nej just ja grekiska barn tål bakterier sämre än svenska barn.
    Det ska vara 70 grader för att ha ihjäl eventuella bakterier som kan finnas i pulvret. 
    Ja, det vet jag mycket väl att tillverkarna rekommenerar. Men, ersättning tillverkat i Sverige är det vääääääääääldigt ovanligt att det innehåller några bakterier. Som sagt, läs SLVs rekommendationer och riktlinjer för BVC och övrig sjukvårdspersonal så förstår du vad jag menar. Inte ens på NEO blandar dom i varmt vatten. Dom gör en tillbringar på kallt vatten, ställer i kylen och så får föräldrar ta och värma själv. En tillbringare får stå i 8 timmar i kylen.
  • Sweet life
    Tärnan skrev 2013-06-25 18:13:41 följande:

Tror vi va riktigt noga med allt i början, jätte varmt vatten, ny-steriliserade flaskor, värma i vattenbad mitt i natten, you name it, sen hittade vi massa genvägar och "luckor i systemet" så nu kan vi ta vatten från kranen, in i micron en minut och sen blanda.. Gjorde ju ont i händerna att blanda i så varmt vatten man "ska" :D
    Vi har aldrig kokat, steriliserat 1 gång i veckan, blandat med kallt vatten från kranen. Dock var det väldigt sällan jag blandade ersättning i förväg på natten. Det tog ju inte så lång tid att ta vatten från kranen, hälla i pulvret från vällingdoseraren, skaka och ge.
Svar på tråden Ge gammal ersättning till bebis?