• Tärnan

Ge gammal ersättning till bebis?

Varje kväll gör vi tre flaskor på kokt svalnat vatten och ställer i kylen.. Ifall han vill ha på natten/tidig morgon så går de åt en då, sen en till frukost och en till mellis nångång efter lunch, det funkar för oss, ifall han vill ha mer utöver dom tre, vilket är väldigt väldigt sällan, så gör vi en på direkten.. Detta funkar för oss, och vi har läst oss till att en färdigblandad går utmärkt att ha i kylen upp till ett dygn :) om han inte skulle dricka upp allt (fast han lämnar alltid en till två cm) så brukar jag försöka en stund senare, men har det gått mer än en timme så är han ju antagligen nöjd och då häller jag ut :)

• Tärnan
    Lady Namárië skrev 2013-06-25 16:01:59 följande:
    Du kan spara färdigblandad ny ersättning i kylen i några timmar, men du skall inte spara det som blir kvar i flaskan som bebisen sugit på.
    So say we all

Fast man kan spara upp till ett dygn
  • Tärnan
    ellbennet skrev 2013-06-25 16:08:11 följande:
    Egen fråga: Är det bättre att ge kallare ersättning på sommaren? Lillen hemma vägrar till och med rumstempererat så det måste vara varmt annars går det inte. Har testat att låta honom smaka lite vatten varma dagar men det spottas ut. Han är snart fyra månader men det kanske ändras när vi börjar med smakportioner sedan...

Varken bättre eller sämre tror jag :) vår kille vill inte heller ha kall ersättning, en minut i micron kör vi, då blir de perfa för honom, lite fesaljummet så där :) lite trist att bli allt för varm i magen på sommaren.. Kan du inte testa att koka vatten och låta de svalna till ersättningstemp? Då kanske han dricker :)
  • Tärnan
    ellbennet skrev 2013-06-25 16:28:17 följande:
    Tärnan: Ja fesljummet är det bästa ;) Jo det går ju att värma till hans favorittemp, det har vi provat men vatten är ju lite nytt för honom också. Kanske har med det att göra att vi provade första gången nu i sommar!

Vår skrutt blev riktigt arg om det kom vatten ur flaskan ist för mat, hostade och kväljade, men nu är de bättre :) nu tar han hellre pipmugg med riktigt kallt vatten och säger "haaaa" när han druckit :D
  • Tärnan
    Lady Namárië skrev 2013-06-25 16:29:45 följande:
    6-8 timmar tror jag är rekommendationen Semper har numera. Nan kan jag inte uttala mig om. Och det gäller alltså fortfarande NY ersättning, inte den som bebisen sugit på. (Där stod det "max en timme" på paketet när mina barn var små, men sommartid när det är varmt skulle jag nog vara ännu försiktigare.)
    ellbennet skrev 2013-06-25 16:08:11 följande:
    Egen fråga: Är det bättre att ge kallare ersättning på sommaren? Lillen hemma vägrar till och med rumstempererat så det måste vara varmt annars går det inte. Har testat att låta honom smaka lite vatten varma dagar men det spottas ut. Han är snart fyra månader men det kanske ändras när vi börjar med smakportioner sedan...
    Nej, i så fall skulle det vara bättre att ge kyld bröstmjölk istället för att amma också. Ge honom den temperatur han vill ha. Vätskan får han ju i sig oavsett.
    So say we all

www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a115.html jag tar tillbaka det jag skrev, det gällde tydligen überersättning från Apoteket som inte är mjölkbaserad.. Men vi kör med ett dygn ändå, fast blir aldrig ett dygn likväl med tre flaskor kvällen innan :)
  • Tärnan
    Sweet life skrev 2013-06-25 18:07:36 följande:
    Ja, det vet jag mycket väl att tillverkarna rekommenerar. Men, ersättning tillverkat i Sverige är det vääääääääääldigt ovanligt att det innehåller några bakterier. Som sagt, läs SLVs rekommendationer och riktlinjer för BVC och övrig sjukvårdspersonal så förstår du vad jag menar. Inte ens på NEO blandar dom i varmt vatten. Dom gör en tillbringar på kallt vatten, ställer i kylen och så får föräldrar ta och värma själv. En tillbringare får stå i 8 timmar i kylen.

Tror vi va riktigt noga med allt i början, jätte varmt vatten, ny-steriliserade flaskor, värma i vattenbad mitt i natten, you name it, sen hittade vi massa genvägar och "luckor i systemet" så nu kan vi ta vatten från kranen, in i micron en minut och sen blanda.. Gjorde ju ont i händerna att blanda i så varmt vatten man "ska" :D
Svar på tråden Ge gammal ersättning till bebis?