• Mia m Rasmus

Somnar med välling- hur gör ni med tandborstning?

Våran lille kille somnar när han äter sin välling i sängen. Alltså måste vi borsta hans tänder innan sängen.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Somnar med välling- hur gör ni med tandborstning?
  • Prinzess

Min tös har alltid varit en riktig snuttare, men har vägrat napp och suger inte på tummen heller. Så nappflaskan blir liksom hennes trygghet

• JoWiAn

Lite lättare att säga till en 3 åring att borsta tänderna efter än att rycka upp en 11 mån när de slumrat in. Bara synd att hålla på med tandborstning efter.

• JoWiAn

prinzess: samma gäller min son. Jag ammade till han var 9,5 mån , jag var liksom som hans napp o nu tar han flaska. Får bara flaska på kvällen o ibland natten när han vaknar o är orolig. hans stora trygghet nu

• Bias Dad

Alla vet ju egentligen att man skall borsta tänderna.

Men var och en gör ju som man själv vill och känns bäst..

Lite välling till sömns och en missad tandborstning då och då gör väll ingen skada.

Värre om det finns barn som måste somna med nyponsoppa eller socker boven O'boy.
    Har sett hemska bilder på ungar som sprungit runt med nypon soppa i flaskan konstant.
    Har frätit sönder så att de riktiga tänderna aldrig fick någon chans !!

• Mia83

Bias Dad

Enligt den info jag hittat på nätet finns det inget som säger att det är "farligt" för tänderna att dricka välling efter tandborstningen, eftersom den är osötad. Saliven klarar av att neutralisera syreattacken på egen hand så länge inte en ny syreattack uppkommer.

• Blåklocka

Jag är tandläkare och håller med om att frekvensen är mycket viktig, alltså hur ofta man stoppar något i munnen. Dock innehåller välling mjölksocker och är således farligt för tänderna (som det mesta annat vi stoppar i oss). Om man borstar efter kan man förkorta syraattackens tid, men det viktigaste av allt är att man gör munnen ren så att man inte får en jättelång syraattack. Alltså tycker jag att man ska borsta efter vällingen!

• bustjejen

Koviktare: Menar du min tjej när du pratar om treåring? Självklart är det lättare att säga till en treåring att borsta tänderna - men hon har ju inte alltid varit tre år

Håller med Bias Dad, alla gör som de själv vill. Det finns ju mycket värre bovar än välling för tänderna.

• Bias Dad

Det var bra att det inte är så farligt mia 83.

Men det är ju så delade åsikter , så personligen så litar jag på de som är kunniga genom sitt yrke, de borde ju veta bättre.

Sen givetvis så kan man ju diskutera farligt på en skala..Men som sagt ,jag fördömmer ingen vad de gör med sin borstning eller något annat när det gäller deras barn, det är föräldrarna som vet bäst vad just deras barn behöver.

Sade bara att alla vet att man skall borsta tänderna, men hur ofta och när detta skall ske får man bestämma själv.

• Linda1976

Mia83: Nej, tyvärr tycker jag att det är märkligt att man väljer att låta sitt barn somna, med ett pågående syraangrepp på tänderna. Det kan jag aldrig tycka är ok! Men självklart gör man som man vill....

• Me76

Jag ger min dotter vällingen efter tandborstningen, sitter i soffan o ger henen den o oftast så somnar hon i famnen.. Har gjort samma sak me mina grabbar som nu e 14 o 12 år.. Älsta sonen fick sitt första hål förra året, yngsta grabben va nog kring 6 år när han fick sitt..

• Linda1976

Men det är ju som att säga "Jag har aldrig använt bilbälte, och jag har minsann inte krockat". Man vet ju aldrig vilken typ av emalj eller salivsammansättning man får, det är så väldigt olika hur lätt man får hål, däremot så får man ju _inte_ hål i en helt ren tand.

• smiley77

Min dotter somnade ett tag till vällingen och det var under en period som hon hade en del problem med sömnen. Vi fick kämpa på alla möjliga vis för att hon skulle komma till ro på kvällen och då kan jag säga att det inte var direkt lockande att väcka henne när hon väl somnat när hon åt. Jag vet så klart att det idealiska för tänderna är att man borstar dom efter vällingen och inte precis innan. Det förstår vem som helst. Har några kompisar som tyckt att det är hemskt att inte borsta tänderna efter vällingen på sina barn, men deras barn har aldrig har några sömnproblem och då är det ganska lätt att ha åsikter om det. Frågade tandläkaren om det förra veckan när vi var där och hon tyckte många gjorde en för stor grej av det där. Hon sa att om man gör allt annat "rätt"; inget småätande, saft i nappflaskan, försöker borsta noga när man väl borstar osv, så är det inte hela världen om de ibland borstar tänderna innan vällingen.

• AnnaEd2

Vår son får välling och sedan borstar vi tänderna. Sen är det inga problem att lägga honom och han somnar utan napp (har aldrig haft napp).

• Anonym (Mackanisängen)
    Linda1976 skrev 2006-01-29 22:00:20 följande:

Jag ger Alice välling sittande i köket, som vilket mål som helst. I köket äter man, på toan borstar man tänderna och i sängen sover man. Förstår inte varför man måste äta välling i sängen? Äter ni själva kvällsmat i sängen?

Hm, det där lät bryskt, det var inte meningen. Men jag fattar inte varför man måste äta i sängen?

Gick du upp mitt i natten o ammade/gav flaska i köket ?? För det är ju också mat. 
    klart som spa man kan äta i sängen både frukost midda o macka. Herre jösses vilken torr människa du är
  • Anonym (Asså)
    Anonym (Mackanisängen) skrev 2024-08-16 14:02:37 följande:
    Gick du upp mitt i natten o ammade/gav flaska i köket ?? För det är ju också mat. 
    klart som spa man kan äta i sängen både frukost midda o macka. Herre jösses vilken torr människa du är
    Tråden är från 2006...
Svar på tråden Somnar med välling- hur gör ni med tandborstning?