Somnar med välling- hur gör ni med tandborstning?
Våran lille kille somnar när han äter sin välling i sängen. Alltså måste vi borsta hans tänder innan sängen.
Hur gör ni andra?
Våran lille kille somnar när han äter sin välling i sängen. Alltså måste vi borsta hans tänder innan sängen.
Hur gör ni andra?
Min dotter äter välling i sängen. "Äta gör man i köket, sova i sängen.." Vad spelar det för roll om de dricker välling i sängen? Jag tror inte hon kommer vägra äta sin middag i köket för det.. det e supermysigt för min tjej med flaskan i sängen.
Det spelar inte så stor roll om man borstar innan eller efter sista måltiden, bara tänderna får vila från syreangrepp varje natt ett visst antal timmar. Det e så jag blivigt informerad..
Vi hade en tandhygienist på bvc som informerade om tandvård hos barn. Det här med att somna med vällingen tyckte hon var jättedåligt. "Tänk er att själva somna med en köttbullsmacka i munnen", sa hon... Vi hade exakt samma sak med vår dotter men vi bröt vanan & gav henne välling sittandes i soffan i stället. Det blev väl lite gnäll men det är det värt för att spara barnens tänder! Jag är tandtekniker så jag vet hur mycket problem det är med tänderna!!!
Syraattacker får man av allt utom vatten tror jag. (allt med kolhydrater ?)
de somnar ju tryggt med sin flaska men försök att undvika för det blir ju lätt en vana och blir svårare att sluta sedan, när vanan är starkare..
Eftersom jag tyvarr inte kunde amma sa lange, blev valling flaksan den dar mysiga stunden tillsammans pa kvallen och aven morgonen. Tack och lov sa kan vi fortfarande ha den dar mysiga stunden tillsammans aven om tanderna inte alltid blir borstade......
"I placket på tänderna bildas syror varje gång man äter något som innehåller socker eller andra kolhydrater. Syrorna kan fräta och luckra upp tandytan. Saliven kan klara av att reparera en skada om inte syrabildningen sker för ofta, så genom regelbundna måltider utan onödiga mellanmål kan man uppnå balans mellan frätning och reparation."
Denna info kommer från en av folktandvårdens hemsidor.
För övrigt kan jag inte efter en stunds letande hitta så annorlunda rekommendationer än att tänderna ska borstas 2 ggr dagligen, gärna morgon och kväll.
Men då borde det ju inte vara nån fara att borsta tänderna innan kvällsvällingen. Så länge tänderna blir borstade.
MIn tös får oxå vällingen i sängen, enda sättet för henne att komma till ro.
Omöjligt att få henne att sova annars.
Men det är ju nånting som dom kommer växa ifrån.
Ni som inte ger välling efter tandborstning... Har era barn napp då?
För min del går de inte att somna min son utan flaska på kvällen. Han har ingen napp eller snutte.
Dessutom använder man ju inte tandkräm till de aldra minsta. så om jag skrubbar lite med tandborsten innan välling eller efter har nog ingen större betydelse.
Vill lägga till att han dricker vällingen i mitt knä i soffan inte i sängen....Har blivit vår lilla mysstund på kvällen och han tycker de är mysigt att mysa lite innan läggdax.
En halvdan lösning kan ju vara att man snabbt byter ut flaskan mot en vattenflaska när barnet håller på att somna, om man inte vill störa barnet. Att skölja med vatten är ofta "tillräcklig" rengöring när man inte ätit mat som fastnar mellan tänderna.
Koviktare: Min stora tjej har slutat med napp.
Min lilla tjej vägrar ta napp...men hon har inte börjat med välling än