Somnar med välling- hur gör ni med tandborstning?
Om barnet somnar med flaskan finns ju inte så mkt att göra. Huvudsaken är att man då borstar tänderna innan och att vällingen är osötad (vilket alla är?).
Han lär ju växa ifrån det ngn gång.
Om barnet somnar med flaskan finns ju inte så mkt att göra. Huvudsaken är att man då borstar tänderna innan och att vällingen är osötad (vilket alla är?).
Han lär ju växa ifrån det ngn gång.
bustjejen
Men det kan ju bli krångligt om man ska väcka ett barn som redan somnat med flaskan i munnen.
Linda1976
Min tjej somnar med flaskan ibland, dock sällan. Hon äter INTE i sängen utan i min famn i soffan.
bustjejen
Alla barn låter sig inte styras på det sättet. De ggr min tjej har somnat med flaskan hade jag inte kunnat väcka henne om jag så ville.
Nej, man måste ha lite förståelse för att alla barn är olika också.
Ja, jag har också fått info genom Bvc att det inte är ngn större fara, även om man självklart ska undvika det om det går.
Nej, men det kan ju vara så att TS kille vägrar att ändra på sin rutin. Men visst är det värt ett försök att kanske ge vällingen i soffan eller liknande för att se om han håller sigvaken.
Det Linsen säger är det jag också har fått höra, och jag väljer att tro på det.
Annars skulle vi ju få massor med hål i tänderna pga hur många timmar vi går utan att borsta mellan morgon och kväll. Den tiden är ju oftast längre än sovtiden.
Linda1976
Klart att det är föräldern som styr, men frågan är ju vilka fakta man tror på. Ska man tro din svärfar eller tandläkaren som Linsen träffade?
Själv tror jag på den senare eftersom jag fått samma info.
Linda1976
Du får tycka precis vad du vill om det, det är helt upp till dig och jag respekterar det. Var då snäll och gör det samma för mig, utan att kalla mig märklig.
"I placket på tänderna bildas syror varje gång man äter något som innehåller socker eller andra kolhydrater. Syrorna kan fräta och luckra upp tandytan. Saliven kan klara av att reparera en skada om inte syrabildningen sker för ofta, så genom regelbundna måltider utan onödiga mellanmål kan man uppnå balans mellan frätning och reparation."
Denna info kommer från en av folktandvårdens hemsidor.
För övrigt kan jag inte efter en stunds letande hitta så annorlunda rekommendationer än att tänderna ska borstas 2 ggr dagligen, gärna morgon och kväll.
En halvdan lösning kan ju vara att man snabbt byter ut flaskan mot en vattenflaska när barnet håller på att somna, om man inte vill störa barnet. Att skölja med vatten är ofta "tillräcklig" rengöring när man inte ätit mat som fastnar mellan tänderna.
Bias Dad
Enligt den info jag hittat på nätet finns det inget som säger att det är "farligt" för tänderna att dricka välling efter tandborstningen, eftersom den är osötad. Saliven klarar av att neutralisera syreattacken på egen hand så länge inte en ny syreattack uppkommer.