• Anonym (assberättigad)

Jag har personlig assistans, fråga mig vad du vill!

Jag har personlig assistans dygnet runt.

Undrar du något om det? 

• Svar på tråden Jag har personlig assistans, fråga mig vad du vill!
  • Anonym (Varför?)

1. Varför har du det?
    2. Hur länge har du haft det?

• Anonym (assberättigad)
    Anonym (Varför?) skrev 2013-06-17 20:10:12 följande:
    1. Varför har du det?
    2. Hur länge har du haft det?

1. Jag har en muskelsjukdom.
    2. Jag vet inte riktigt. Resurs på dagis sedan jag började där. Hade någon form av hjälp i hemmet när jag var liten, övergick sedan i personlig assistans (kanske när jag var 8-9?) och har sedan utökats. 
  • hysteria

Vad är viktigast för dig när du ska nya assistenter? Villa egenskaper söker du?

• Anonym (assberättigad)
    hysteria skrev 2013-06-17 20:43:56 följande:
    Vad är viktigast för dig när du ska nya assistenter? Villa egenskaper söker du?
    Det är jättesvårt att vara assistent, mycket måste man lära sig efterhand. Men förutom att de ska kunna klara det jag behöver hjälp med (förstå samt utföra) är det viktigt att de kan hålla sig i bakgrunden. Att inte ta plats, att finnas där men inte "synas" och samtidigt vara lyhörd för när jag behöver hjälp.

Mina assistenter kan oftast sitta en meter från mig, jag umgås med mina kompisar, de hör inte vad vi pratar om förrän jag nämner deras namn, då är de på hugget direkt. Bra för mitt privatliv!

Det är viktigt att man är flexibel och låter mig styra mitt eget liv. Att de förstår att jag som människa är som alla andra, med samma tankar, känslor och behov. 
  • Betty Boop

Hur går det till med rekrytering av nya assistenter? Hur mycket har du att säga till om? Är du med på anställningsintervjuer eller kommer det bara en ny och säger:- Hej jag är Anna, din nya assistent.

• Anonym (assberättigad)
    Betty Boop skrev 2013-06-17 21:41:27 följande:
    Hur går det till med rekrytering av nya assistenter? Hur mycket har du att säga till om? Är du med på anställningsintervjuer eller kommer det bara en ny och säger:- Hej jag är Anna, din nya assistent.
    Jag bestämmer.

Jag kan om jag vill skriva platsannonsen. Få alla svar till min mail, vidarebefordrat från assistansanordnaren då. Tillsammans med assistenternas arbetsledare, vilket i mitt fall är en av mina assistenter, har jag anställningsintervjuer och sedan väljer jag vilken/vilka jag vill ha.

Dock kan man behöva "prova" några stycken. Ibland ser jag efter ett par pass att det inte kommer att funka och ibland känner den nya själv att den inte kommer att klara av det. Vissa passar inte som assistent, vissa tycker att det är ett för stort ansvar osv. 
  • Anonym (assberättigad)

Någon mer som undrar något?

• Anonym (svårt)

Skulle du själv vilja arbeta som personlig assistent?

• KaeJ

Jobbar själv som assistent. Eller på ett stödboende. Men vi utför assistent uppgifter.

Hur ser du på behovsställningen som det ändå blir ibland, och hur ska man bäst tackla den som assistent?

Hur ser du på din personal? Har lite problem med en av mina brukare som mer tror att man är en vän, än en personal som utför ett yrke.

Vill gärna höra mer om din syn på anhöriga och vad du tycker de ska kunna ha för krav osv, då det oftast är med dem det blir en fnurra på tråden. Speciellt om brukaren själv inte kan/vill uttala sig till sina assistenter.

• Anonym (assberättigad)
    Anonym (svårt) skrev 2013-06-30 19:16:53 följande:
    Skulle du själv vilja arbeta som personlig assistent?
    Kanske. Mycket svårt att säga för jag vet inte vilken inställning eller kunskap om området jag skulle ha om jag hade levt utan funktionsnedsättning. Men utifrån det jag vet idag - i så fall hos ett barn, men det är sjukt svårt att vara assistent så jag vet inte om jag skulle klara det. Om jag inte skulle klara det skulle det nog bero på att jag själv känner att jag inte kan göra ett tillräckligt bra jobb.
Svar på tråden Jag har personlig assistans, fråga mig vad du vill!