• Anonym (assberättigad)

Jag har personlig assistans, fråga mig vad du vill!

Jag har personlig assistans dygnet runt.

Undrar du något om det? 

• Svar på tråden Jag har personlig assistans, fråga mig vad du vill!
  • Anonym (Före detta)

Jag har varit personlig assistent tidigare. 

Vad tror du är de viktigaste sakerna som gör att man trivs som assistent och de viktigaste sakerna som gör att man inte trivs? 

• Anonym (assberättigad)
    Anonym (Före detta) skrev 2013-06-30 23:05:51 följande:
    Jag har varit personlig assistent tidigare. 

Vad tror du är de viktigaste sakerna som gör att man trivs som assistent och de viktigaste sakerna som gör att man inte trivs? 
    Som assistent... oj, här får jag chansa. Att man känner sig tillräcklig är nog viktigt för att man ska trivas. Att man kommer bra överens med brukaren och att arbetstider och sådana praktiska ting passar i ens liv. 

Vad svarar du på samma frågor? 
  • Anonym (Före detta)

För att trivas helt klart att man trivs med brukaren. (Vilket jag gjorde väldigt bra.) Även att det var ett väldigt slappt jobb. Jag var student under tiden och kunde ibland  sitta och plugga under arbetstid. Finns ju inte många sånna jobb!!

Det negativa är helt klart att jag aldrig visste vad som skulle hända. På mitt nuvarande jobb kan jag tänka, åh idag ska jag ta tag i den där uppgiften och kanske fixa detta och detta. Sen kan det såklart alltid dyka upp annat. Som assistent kunde jag inte styra ett dugg. Det gör att jag inte är så motiverad i längden för jobbet.  

• Anonym (assberättigad)
    Anonym (Före detta) skrev 2013-06-30 23:18:17 följande:
    För att trivas helt klart att man trivs med brukaren. (Vilket jag gjorde väldigt bra.) Även att det var ett väldigt slappt jobb. Jag var student under tiden och kunde ibland  sitta och plugga under arbetstid. Finns ju inte många sånna jobb!!

Det negativa är helt klart att jag aldrig visste vad som skulle hända. På mitt nuvarande jobb kan jag tänka, åh idag ska jag ta tag i den där uppgiften och kanske fixa detta och detta. Sen kan det såklart alltid dyka upp annat. Som assistent kunde jag inte styra ett dugg. Det gör att jag inte är så motiverad i längden för jobbet.  
    Jag förstår vad du menar. Jag har också assistenter som kan plugga på arbetstid, ibland. Skulle inte säga att de har ett slappt jobb, de behöver ha koll på mig och se till att jag andas t.ex. vilket är ett stort ansvar.

Jag vet inte heller om jag hade klarat av att inte veta vad som händer, så jag förstår dig där. Men vissa gillar säkert det! 
  • Sussej

Jag jobbar som assistent och har gjort det i lite mer än tre år och det är nog det roligaste jobbet jag har haft..fast att det kan vara lite dryga dagar ibland..

Men jag har en fråga..jag och min brukare är väldigt öppna mot varandra om vad vi tycker om och inte och alla har ju olika smak och åsikter..har du problem om någon utav dina assistenter inte tycker som du gör? Eller ifråga sätter din syn på saker och ting?

• Anonym (assberättigad)
    Sussej skrev 2013-06-30 23:27:05 följande:
    Jag jobbar som assistent och har gjort det i lite mer än tre år och det är nog det roligaste jobbet jag har haft..fast att det kan vara lite dryga dagar ibland..

Men jag har en fråga..jag och min brukare är väldigt öppna mot varandra om vad vi tycker om och inte och alla har ju olika smak och åsikter..har du problem om någon utav dina assistenter inte tycker som du gör? Eller ifråga sätter din syn på saker och ting?

Jag tycker ibland att det kan vara svårt. Speciellt om assistenten är jättetydlig med att den inte gillar något, men jag försöker alltid att följa vad jag vill. Om jag och assistenten är på samma nivå och kan diskutera på ett bra vis är det ju lugnt. Men jag hatar att bli ifrågasatt. Då känns det bättre med de som bara gör som jag säger, blir maten bränd då eller tvätten färgar av sig eller vad det nu kan vara, ja, då får jag stå mitt kast. Så hade det ju varit om jag inte hade haft assistans.
  • Sussej

Jo jag förstår att det är svårt som du säger;)
    Bor du själv i en lägenhet och hur stor är den isf?

• Anonym (assberättigad)
    Sussej skrev 2013-06-30 23:49:32 följande:
    Jo jag förstår att det är svårt som du säger;)

Bor du själv i en lägenhet och hur stor är den isf?

Jag bor själv i lägenhet, en trea på drygt 70 kvm.
  • Anonym (assberättigad)
    Anonym (tia) skrev 2013-07-01 00:08:22 följande:
    hur gammal är du?

Äldre än 20, yngre än 30.
  • Anonym (assberättigad)

Färdigfrågat eller ni klurar på något mer?

• PFmammaGBG

Hej
    Jag behöver hjälp för att hitta ett assistansbolag som betalar höga lön till sina personliga assistenter. Ni som har barn med funktionshinder vilket bolag använder ni?

Jag har just nu ett privat assistansbolag som arbetsgivare för mig som jobbar som PA för min dotter + 1 assistans till.
    De bolag som jag är anställd hos är ganska stora och har inte huvudkontoret i Göteborg. Jag har hört också att det finns mindre bolag i Göteborgstrakten som ger bättre förmåner till sina Brukare och assistenter och deras löner är +160 sek/timmen.

Själv får jag en timlön som är mycket lägre och skulle vilja veta om ni har några tips om vad betalar andra bolag för löner och ser deras organisation ut? DVS har de kundansvarig i Göteborg också?

Tacksam för alla tips!

• Anonym (Me)

Hur ställer du dig till gränsdragning mellan brukaren och assistenten? Oftast lär ni ju känna varandra ganska bra och risken finns väl att gränsen mellan professionell och personlig blir luddig. Anledningen till att jag frågar är för att jag är enhetschef inom vård och omsorg och min kollega som är chef över PA är stenhård med att assistenterna får inte bli personliga med brukaren. De för till exempel inte ha sina brukare på Facebook och liknande. Personligen tycker jag att hon är lite för hård på den fronten.

• Anonym (assberättigad)
    PFmammaGBG skrev 2013-10-27 23:23:10 följande:
    Hej
    Jag behöver hjälp för att hitta ett assistansbolag som betalar höga lön till sina personliga assistenter. Ni som har barn med funktionshinder vilket bolag använder ni?

Jag har just nu ett privat assistansbolag som arbetsgivare för mig som jobbar som PA för min dotter + 1 assistans till.
    De bolag som jag är anställd hos är ganska stora och har inte huvudkontoret i Göteborg. Jag har hört också att det finns mindre bolag i Göteborgstrakten som ger bättre förmåner till sina Brukare och assistenter och deras löner är +160 sek/timmen.

Själv får jag en timlön som är mycket lägre och skulle vilja veta om ni har några tips om vad betalar andra bolag för löner och ser deras organisation ut? DVS har de kundansvarig i Göteborg också?

Tacksam för alla tips!
    Tyvärr kan jag inte tipsa dig om något assistansbolag då jag har dålig koll. Kan rekommendera dig att gå in på assistanskoll.se/ och jämföra olika anordnare. Lycka till!
  • Anonym (assberättigad)
    Anonym (Me) skrev 2013-10-28 06:08:25 följande:
    Hur ställer du dig till gränsdragning mellan brukaren och assistenten? Oftast lär ni ju känna varandra ganska bra och risken finns väl att gränsen mellan professionell och personlig blir luddig. Anledningen till att jag frågar är för att jag är enhetschef inom vård och omsorg och min kollega som är chef över PA är stenhård med att assistenterna får inte bli personliga med brukaren. De för till exempel inte ha sina brukare på Facebook och liknande. Personligen tycker jag att hon är lite för hård på den fronten.
    En viss typ av gräns måste finnas. Assistenten är där för att jobba. Har upplevt att vissa assistenter tyckt att jag ska behandla dem som vänner "för vi känner ju varann så väl", men regler måste gälla alla. Jag har ingen assistent på Facebook. Det är min fristad. 

Det går inte att förbjuda någon att bli vän med sin assistent. Jag har olika relationer till alla mina assistenter. Kan "umgås" med alla, se en film eller snacka en stund, men alla vet att sedan är det "standby" och invänta att jag behöver hjälp. Både jag och dem är medvetna om att det är ett JOBB, men jag förbjuder inte mig att ha kul med dem. Man får känna från person till person.

Och det ÄR jobbigare när det blir något strul med en ass som man har en vänskaplig relation än med någon som "bara" gör sitt jobb. 
  • Anonym (Meja)

Hej. Jag har lite frågor om assistans också. Eller är tråden för gammal?

Svar på tråden Jag har personlig assistans, fråga mig vad du vill!